• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avställning i ridhus, vad tänka på?

Preppie

FD HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Österåker
HBK-Nr
30067
Medlemskap
2021
Vi kommer att vinterförvara vår bil from imorgon i ett ridhus som är torrt men ouppvärmt..
Några tips om vad vi bör tänka på tack?

Vi har idag rengjort den noggrant. Ska vi ha några fönster, takluckor lite öppna?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi kommer att vinterförvara vår bil from imorgon i ett ridhus som är torrt men ouppvärmt..
Några tips om vad vi bör tänka på tack?

Vi har idag rengjort den noggrant. Ska vi ha några fönster, takluckor lite öppna?
Ha allt stängt,koppla från batterierna om du inte kan ladda under vintern,tömm vattensystemet noga.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
För det första, töm ut allt färskvatten från varmvattenberedaren via avtappningsventilen vid pannan. Är du osäker hur det går till, läs bruksanvisningen för värmepannan. Kontrollera så att allt färskvatten har tömts ut. Glöm inte att även öppna färskvattenkranarna.
Jag suger ut slangarna med min garagedammsugare via en grov/vatten uppsamlare. Vissa blåser med trycklyft (lätt tryck)
Jag har haft underhållsladdning varje vinter i 13 år. Batterierna är original. Om du kopplar ur batterierna så sker det ändå en viss självurladdning under lång tid, typ 5 månader. Oavsett hur du gör så låt inte spänningen sjunka under 12,5 V för då börjar dom oxidera så smått.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Här finns en del nyttigt att hämta.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Glöm inte heller toaletten,håll spolknappen intryckt till vattnet slutat rinna,det finns avtappningsventiler på vattensystemet,troligen flera stycken läs manualen.
 
Toppen