• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

avställd 15 dagar

MoraJan

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Mora
HBK-Nr
25420
Medlemskap
2024
om jag ställt av bilen söndag den 7 augusti. Från vilken dag kan jag då ställa på den igen tidigast för att slippa betala skatt mellanliggande 15 dagar?
jag räknar fram att det blir måndag den 22 augusti som jag kan ställa på. räknar jag rätt då? Jag menar att man börjar räkna de 15 dagarna från söndagen den 7(således samma dag jag ställt av) Vill bara få detta klarlagt, det handlar inte om så många kronor.
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Tror det räknas från 8/8-23/8.
Jag gjorde den tabben i våras, jag ställde av söndag kväll och satte in den vad jag trodde 15 dagar efter på kvällen, men då skulle jag haft vänta till dag 16, om det har något med helgen att göra, vet ej.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.133
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Den dag man ställer av bilen räknas den som avställd.
7:e aug. räknas alltså som första avställningsdagen. Dag 15 kan den ställas på igen, d.v.s. 21 aug.
Jag vet att det inte står exakt så på Trp-styrelsens sida, men så har jag gjort flera ggr och då sluppit betala skatt för avställningsperioden.
Man ser ju i appen när skattebeloppet sjunker...
 
Senast ändrad:

Kristian

HBK Intresserad
Inlägg
91
Kommun
Hudiksvall
Kan någon förklara varför denna idiotiska regel finns, ja förutom att staten vill ha in pengar. Men hur motiverar staten det? Skulle inte Husbilsklubben kunna lobba för att detta avskaffas lika som för husbilar som är registrerade som Pb2 eller vad det nu kallas?
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
en granne berättade att denna regel infördes efter man såg att folk brukade ställa på och av sina klassiska bilar om och om igen med bara timmar eller få dagar mellan av- och påställningen. Det var tydligen lite jobbigt hos transportstyrelsen att ordna det.
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Nyare bilar är det bara 4 dygn, personligen tycker jag det går smidigt med appen. När vi är ute under helgen ställer vi på fredag av söndag när vi kommer hem
Edit: ser längre ner att man påpekar att det bara gäller personbilar klass II . Jag skrev "bilar"
 
Senast ändrad:

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
en granne berättade att denna regel infördes efter man såg att folk brukade ställa på och av sina klassiska bilar om och om igen med bara timmar eller få dagar mellan av- och påställningen. Det var tydligen lite jobbigt hos transportstyrelsen att ordna det.
Självklart det är ägare till klassiska bilar som är orsaken, de är ju oftast skattebefriade och har väldigt låga försäkringskostnader, därför ställer de av.......
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.220
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
en granne berättade att denna regel infördes efter man såg att folk brukade ställa på och av sina klassiska bilar om och om igen med bara timmar eller få dagar mellan av- och påställningen. Det var tydligen lite jobbigt hos transportstyrelsen att ordna det.
Har en klassisk/veteran ingen skatt kör den på sommaren kostnad helförsäkring ca 500 på vintern avställnings försäkring ett par hundra
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
en granne berättade att denna regel infördes efter man såg att folk brukade ställa på och av sina klassiska bilar om och om igen med bara timmar eller få dagar mellan av- och påställningen. Det var tydligen lite jobbigt hos transportstyrelsen att ordna det.
Det går bara att utföra en åtgärd per dygn antingen ställa av eller ställa på, så din granne har nog fel där.
Mina klassiker är dels skattebefriade och dels så är försäkringskostnaden så låg att de alltid är påställda.
Källa:

Hälsningar
Peter
 
Toppen