• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avmaskning vid resa från Finland till Sverige ?

W

wikman

Guest
Är det någon som vet vad som gäller betr. avmaskning då man reser från Finland till Sverige med hund ?
Som jag tolkar Jordbruksverkets hemsida ska det inte behövas !? Men man bör väl avmaska innan man åker ut från Sverige ?
Det finns säkert någon av klubbens alla kloka,resvana som har svar på vår fråga.:rolleyes:
Vi planerar att åka norrut i Sverige och sedan söderut i Finland ,via Åland i början på juni.
 
O

Ola o Kerstin

Guest
Sv: Avmaskning vid resa från Finland till Sverige ?

hej wikman
Ja,det det kom nya direktiv vid årsskiftet. Hund som införes från utlandet, t.ex från Sverige, måste avmaskas ett dygn före inresa till Finland. Avmaskningen, som är ikraft i 30 dagar, bör göras hos veterinär och antecknas i passet. Undantag: en finsk hund som införs till Sverige och återvänder till Finland inom 24 timmar behöver inte behandlas, detta är ju bra om man bara skall över till Sverige och köpa snus. Vi kom från Tyskland i början på maj, avmaskade hunden i Danmark, for till Sverige nån dag senare, blev stoppade i tullen i Malmö och hundpasset kollades mycket noggrant, allt OK. Behövde inte göra någon ny avmaskning före inresa till Finland tack vare 30-dygns regeln, till Sverige gäller ju 10-dygns regeln.

Hälsar Ola o Kerstin
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Avmaskning vid resa från Finland till Sverige ?

Det låter krångligt med avmaskning innan infart till Finland och att det måste förnyas efter 30 dagar. Dom som bor på svenska sidan och åker över varannan dag får extra kostnad var 30 dag kan det stämma? Morfar
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Avmaskning vid resa från Finland till Sverige ?

Som jag har tolkat skrivningen på finska sidan så behövs inte avmaskning till Finland, den sidan är uppdaterad den 10 maj 2011

Thomas
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Avmaskning vid resa från Finland till Sverige ?

"Av hundar och katter krävs inte bandmasksmedicinering, om djuret införs direkt från Sverige, Norge (utom Spetsbergen), Förenade konungariket eller Irland.

För tillfället krävs inte behandling mot bandmaskar som orsakar echinococcos för hundar och katter som kommer från Sverige till Finland"

Solklart, avmaskning behövs inte från Sverige, men rekommenderas enligt utdraget ovan.

Hälsning
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:
W

wikman

Guest
Sv: Avmaskning vid resa från Finland till Sverige ?

Är det någon som vet vad som gäller betr. avmaskning då man reser från Finland till Sverige med hund ?
Som jag tolkar Jordbruksverkets hemsida ska det inte behövas !? Men man bör väl avmaska innan man åker ut från Sverige ?
Det finns säkert någon av klubbens alla kloka,resvana som har svar på vår fråga.:rolleyes:
Vi planerar att åka norrut i Sverige och sedan söderut i Finland ,via Åland i början på juni.


Tack alla som svarat på min fråga om avmaskning !!

Jag har nu varit i kontakt med Jordbruksverket och fått klara besked - ingen avmaskning resa tur och retur Sverige -Finland.
Skickade frågan via epost till deras kundtjänst och fick svar på ca 10 min.
Det kan man kalla service !:)
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Avmaskning vid resa från Finland till Sverige ?

Eller också gör man det, för att förvissa sig om att djuret mår bra.
MVH. Gunnar S
 
Toppen