• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avmaskning före Sverige inresa.

F

F.d. 29819

Guest
Efter en skön vinter vid Medelhavet återvänder vi till Norden, tillsammans med vår katt. Hon måste avmaskas inom 10 dagar före inresa i Sverige, därför är det inte lämpligt att göra detta i Spanien eftersom resan genom Europa vanligen tar mera än 10 dagar.
Lösningen finns i norra Tyskland, några mil före färjan vid Puttgarden, en mysig veterinär i Heiligenhafen, pratar engelska, danska mm. tidsbeställning är inte nödvändig, vid besök på öppettiderna. Man kan välja på: Tablett, Flytande medel i nacken eller Injektion, det blev en spruta. Vem lyckas få i en katt en tablett??
Bra parkering finns bara 50 meter ifrån, utefter stranden strax i närheten, här kommer namn, adress mm.

Öppettider: Mån, Tis, Fre kl 11-12 och 16-18.
Akut vid ej öppettid ring: 04362/7070.

Werner Peyinghouse
Fisherstrasse 24
23774 Heiligenhafen
http://www.tierarzt-heiligenhafen.de

Bifogar några bilder från besöket.
Hälsningar Lars-Åke
 

Bilagor

  • Entre.JPG
    Entre.JPG
    2 MB · Visningar: 4
  • Veterinär01.JPG
    Veterinär01.JPG
    2,2 MB · Visningar: 3
  • Veterinär02.JPG
    Veterinär02.JPG
    1,7 MB · Visningar: 3

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
357
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Avmaskning före Sverige inresa.

Hej!

Där har vi åxå stannat med vår Nizze (katt) på hemresa. Jätte bra. Trevlig man. Det gick lätt att stoppa ett piller i halsen på Nizze, stänga hans mun och stryka med fingret längs med strupen. Inga protester.
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Avmaskning före Sverige inresa.

Tack det var ett bra tips.
Hade ni med avmaskningsmedel själva?
Eller finns allt som behövs hos veterinären.
Vi tänkte åka i December och ta med vår "Rottis"

//Lotta
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
357
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Avmaskning före Sverige inresa.

Vi hade med piller från vår veterinär. Nästa gång tar vi inte med något. En tax som var före oss köpte piller där, för 3 euro. Jag gav mycket mer för mitt hemma.
 

Inger o Tommy

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2664
Medlemskap
2024
Sv: Avmaskning före Sverige inresa.

Tack det var ett bra tips.
Hade ni med avmaskningsmedel själva?
Eller finns allt som behövs hos veterinären.
Vi tänkte åka i December och ta med vår "Rottis"

//Lotta


Vi var i Spanien med vår Rottis förra vintern och köpte piller av vetetinär där.
Inte billigt. Även fästingmedel, som bör göras hos veterinär här hemma innan man åker. I Spanien får man inte göra det själv. Om inte reglerna har ändrats, vilket jag inte tror. Vi har planerat att åka nästa vinter och då tar vi med medel hemifrån.
Glöm inte att vaccinera mot hjärtmask.

Inger
 
F

F.d. 29819

Guest
Sv: Avmaskning före Sverige inresa.

Avmaskningsmedlet fanns hos Werner, inga problem. Vaccination och stämpel i passet allt på 10 minuter, sedan kompassriktning mot färjan.
Hälsnigar Lars-Åke
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Avmaskning före Sverige inresa.

Tack för svaren.
Vaccination mot hjärtmask. Hur långt innan gjorde ni den.
Vi åker i mitten av dec-30januari.
//Lotta
 

Inger o Tommy

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2664
Medlemskap
2024
Sv: Avmaskning före Sverige inresa.

Vi gjorde det i Frankrike före inresan till Spanien. Ska till vet. den 19 maj för rabiesvacc. och ska kolla då. Tror att det räcker strax innan man åker. Men, som sagt, det bästa är att kolla med sin veterinär.

Ha det.

Inger
 
Toppen