• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avmaskning av hund

laikaalmön

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
746
Medlemskap
2024
Hej,jag behöver råd om var jag skall gå till vetrinären när jag kommer från Italien.
Tänkte köra över broarna hem så det blir ju Danmark som blir sista landet innan
Sverige.Vore väldigt tacksam för eventuella adresser till vetrinärer i Danmark:confused:
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Avmaskning av hund

Min vetrinär sa att tar men avmaskingen har man 10 dagar på sig innan man måste åka in i Sverige. Det gör ju att du kan avmaska även i Tyskland eller Italien :)

Jag var där för en vecka sedan och hon sa detta
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Avmaskning av hund

Det finns vetrinär i Helligehafen och en i Maribo i Danmark den iTyskland tar 5 ero om du har eget medel med dig,Maribo tog 360dk när vi var där ifjor,tänk på så att du inte kommer på helgen för då har ingen öppet. Tid och plats Helligehafen vardag11-12och1600-1800 Maribo tror jag 8-1600.
Hälsningar Berra
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Avmaskning av hund

Min vetrinär sa att tar men avmaskingen har man 10 dagar på sig innan man måste åka in i Sverige. Det gör ju att du kan avmaska även i Tyskland eller Italien :)

Jag var där för en vecka sedan och hon sa detta

Helt riktigt , veterinären är också betydligt billigare i Tyskland än i Danmark , tror jag läst
typ 50 kr kontra 500 kr.
 

Kesty

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
242
Medlemskap
2024
Sv: Avmaskning av hund

Vi har stannat i Kaltenkirchen flera gånger och har anlitat en klinik som ligger c:a 800 m från ställplatsen, Birgit Kröner, Kamper Weg 23 A, telefon 04191/8444. Ställplatsen gratis, veterinär 13 Euro.
I höstas besökte vi en veterinär i Stade, straxt bortom turistinformationen, hade avmaskningsmedel med från Sverige, betalade 5 Euro.

Trixies matte
 

Ramberg

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
4731
Medlemskap
2024
Sv: Avmaskning av hund

Efter 2012-01-01 behöver man inte veterinärintyg före återfärden till Sverige. Givetvis
bör man ändå avmaska hunden. Anledningen till förändringen är att Sverige inte längre
har status som dvärgbandmaskfritt land. Vi har ju funnit en del smittade rävar. Vi av-
maskar naturligtvis, men sparar ca 5 €
Lars Ramberg
 

erwin

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9922
Medlemskap
2022
Sv: Avmaskning av hund

från den 1 januari 2012 behövs inte avmaskning på hundar för att komma in till sverige, men vetrinärerna rekomenderar att man gör en avmaskning själv när man kommer hem, och dom kan du köpa på apoteket här i sverige som även har hundmedicin.vet man eller tror att hunden har ätit sork skall den göras igen om cirka 3 veckor har jag läst. man kan säkert köpa tabletterna utomlands med men det är lättare att göra det innan man åker. vår hund åker alltid med oss på semester och det är trevligt utomlands för man är inte pestsmittad när man har hund utan får ha med den nästan överallt. jag hoppas ni får en fin resa.:wub:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Avmaskning av hund

En tanke i sammanhanget:
Om jag förstått det rätt måste man avmaska mot dvärgbandmask innan man åker in i Finland från Sverige. Veterinärintyg i passet ska till (rätta mig gärna om jag fattat fel). För inresa till Norge från Sverige måste man också avmaska - men här krävs inget veterinärintyg - räcker att man själv intygar att avmaskning gjorts (så var det i alla fall förra året när vi åkte till Norge.

I sommar ska vi åka till Norge, men via en jättekort sväng in i Finland mellan Haparanda .och Kukkola. Sedan vidare till Norge någon dag senare. Nån som vet om vi måste avmaska 2 gånger? Eller hur långt iförväg kan man avmaska innan man åker in i Norge från Sverige??:confused:
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Avmaskning av hund

Hundar och katter som ska föras till Norge måste avmaskas mot dvärgbandmask inom 48 timmar före införseln med prazikvantel eller likvärdigt preparat. Djurägaren får utföra avmaskningen själv utan att anlita veterinär. Särskilda krav gäller för den som pendlar till Norge med sitt djur.

Hundar som ska föras till Finland, Storbritannien, Irland eller Malta ska avmaskas mot dvärgbandmask inom intervallet 24-120 timmar (det vill säga en-fem dagar) före införseln. Avmaskningen ska göras med prazikvantel eller likvärdigt preparat och ska utföras av veterinär. Särskilda krav gäller för den som pendlar till Finland med sitt djur.

Avmaskning i samband med resa utomlands

Utomlands finns det områden med mycket hög förekomst av rävens dvärgbandmask, många gånger högre än i Sverige. Rävens dvärgbandmask finns framför allt i centrala Europas bergstrakter, men har spridits över stora delar av Europa. Om du inte kan hålla din hund så du är säker på att den inte kan äta smågnagare bör du avmaska den inför hemresan. Avmaskningsmedel med praziquantel (kan också stavas prasikvantel) kan du köpa receptfritt på apotek i Sverige och ta med på resan. Också epsiprantel, som finns att köpa utomlands, är verksamt men andra preparat fungerar inte. Du avmaskar din hund en till två dagar innan du reser hem. Om du reser ofta kan avmaskningen istället upprepas var fjärde vecka utan risk för hunden.

Storbrittanien, Irland, Malta, Finland och Norge har krav på att hunden ska vara avmaskad vi inresa.

Hämtat från Jordbruksverket
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Avmaskning av hund

OK, tack.
Känns inte helt bra att avmaska två gånger inom samma vecka. Skippar nog svängen in på Finska sidan.
 
Toppen