• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avloppslukt

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Har funderat på varför det luktar avlopp i bilen när man åker iväg. Har täckt för alla utlopp med propp. Trots det luktar det. Idag tog jag lös tvättstället i husbilen (skall montera en ny kran i metall) När jag har tagit lös tvättstället så ser jag att avluftningen till avloppet är där. De har bara dragit upp röret så att det slutar några centimeter under tvättstället. Inga filter bara ett avkapat rör. Så därifrån kommer lukten. Är det någon som har något fiffigt förslag vad jag skall göra.
Ha det
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Avloppslukt

Det enkleste er å føre dette røret gjennom gulvet slik at avluftingen kommer under bilen, husk da å skråkutt røret slik at det ikke fanger fartsvind. En liten "bonus" ved denne løsningen er at en også får et "overflow" for tanken.
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Avloppslukt

Hej jag har en Hymer Swing 97. Ventilation-överfyllnadsslang mynnar under bilen. Jag har satt på en lättdriven backventil orienterad så att den normalt är stängd. Nu har jag inga problem med avloppsslukt under färd.
Jan-Evert
 
Toppen