• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avlopps avrinning på Kabe från vasken

Sommardrömmen

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
24728
Medlemskap
2022
Efter att haft bilen inlämnad ett flertal gånger för att vattnet EJ rinner ut från vasken ingen aukt verkstad vet hur det skall fixas! Tog saken i egna händer och plockade sönder allt under sängen för att se slangen som går till avfallstanken! Och hittade då att slangen var 45cm för lång och låg inpressad i mellangolvet.Efter detta hörs det som ett vattenfall då man släpper ut vatten i vasken,en dröm!
 

Sommardrömmen

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
24728
Medlemskap
2022
Hej, slangen är klamrad på insidan på väggen och gick över hjulhuset sen 90 grader och in i mellan golvet och sen till avfallstanken! Jag tog loss vid tanken och provade köra in rensband av stål med en kula i änden det gick ca 20-25 cm! Slangen är ca 20 mm i hålet så det borde fungera,men det gick inte. Så jag provade att dra slangen mot hjulhuset och då fick jag ut så mycket slang OJ var skall allt detta vara. Nu har jag lagt slangen enklaste vägen,från hjulhuset till avloppstanken. Och kapat bort 45 cm slang som inte gjorde någon nytta! Till full belåtenhet, och har betalat olika firmor för att åtgärda detta. Men dom hade ingen lösning
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vi hade samma problem på våran euramobil 2002 när vi köpte den beg.
Någon hade bytt slangen till armerad trädgårds bevattningsslang och den
var ej uppsatt i fästena så den hängde ner från "tak" till golv i dubbelgolvs utrymmet.
den byttes mot original slang men det går ej att dra den på rätt sätt då den ligger klämd mellan
"tak" och gråvatten tanken och där sitter den med ett fäste som man inte kommer åt. :-(
Jag fick dra slangen runt tanken istället.
Problemet blev inte helt löst. När vi sedan bytte till bättre framfjädrar så fungerar det bättre.
Vi får städa ur när vi står i lite uppförsbacke.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Alla husbil/husvagns fabrikörer bygger så billigt som möjligt, varför kan dom inte lägga lite kvalitet på det, det får väl kosta lite mer småpengar, de kan väl dra upp en avloppsluftare på taket på fordonet så är problemet löst.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag har ingen koll alls på avlopp. Jag vet att avloppet hemma har luft rör i början av systemet.
Skulle inte en avloppsluftare göra så att vattenlåsen blir tomma när man kör
eller hur fungerar det?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Alla husbil/husvagns fabrikörer bygger så billigt som möjligt, varför kan dom inte lägga lite kvalitet på det, det får väl kosta lite mer småpengar, de kan väl dra upp en avloppsluftare på taket på fordonet så är problemet löst.

Jodå det finns, eller fanns kanske jag ska säga, i min Hymer S-klasse är hela avloppssystemet byggt i rediga rör med riktiga vattenlås.
Men smakar det så kostar det, den gick på över 1,6milj i november 2004.
 
Toppen