• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avlopps-/ägglukt

GuPe

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Haninge
HBK-Nr
38046
Medlemskap
2024
Hej! Har haft en husbil i några år men knappt använd. Vi har haft den att sova i några gånger. Har haft vatten i tanken en gång för ca 3 år sedan. Aldrig använt toaletten. Nu plötsligt väldigt illaluktande. Har alltid luktat fräscht tidigare (årsmodell 2004). Har googlat lite och förstått att det kan ha att göra med avlopp, brist på vattenlås osv, men nu till min egentliga fråga; läste att problem med batteri kan lukta illa om det bildas knallgas och det är ju väldigt explosivt. Om lukten har med batteri att göra och det har bildats knallgas, är det farligt att starta motorn då? Tänker att husbilen bör komma till verkstad. I en lucka på sidan är det en svart box med massa kopplingar som kändes ganska varm idag. Under den står ett batteri. Det var inte varmt. Har tagit ur laddningssladden. Vet inte om det har någon betydelse. Undrar också om det kan komma illaluktande efter flera år när det inte varit någon gång tidigare? Tack på förhand för svar!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Lite svårt att avgöra men enligt mig så tyder det på att batteriet håller på att ge upp. Batteriet till själva bilen sitter väl i motorrummet på din bil, framme till höger i bilens körriktning så att det är bilbatteriet som luktar in är kanske inte så troligt. Mitt förslag är att du plockar ut bodelsbatteriet och får det konditionsmätat. Det är inte så att det har kommit in en mus/råtta i bilen som ligger och ruttnar någonstans? det luktar inte gott. Att det plötsligt skulle börja lukta från tankar/vattenlås efter 3 år verkar ganska otroligt enligt mig eftersom tankarna borde vara snustorra.
 

GuPe

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Haninge
HBK-Nr
38046
Medlemskap
2024
Tack för delvis svar! Batteriet till själva bilen sitter i motorrummet i fram. Det jag nämnde är väl bodelsbatteriet då. (Har inte testat kylen på ett par år, men har fungerat bra och vi har använt väldigt lite ström och också varit uppkopplade med sladd så vet inte hur bra batteriet fungerar.)
Som sagt, är det farligt att starta bilen OM det har bildats knallgas från batteri?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Är det knallgas så är all gnistbildning farlig, så enkelt är det. gnistor bildas när reläer slår till och från så ja det kan vara farligt. Tar du ut batteriet och vädrar så finns det inget som kan bilda knallgas och faran är undanröjd.
 

GuPe

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Haninge
HBK-Nr
38046
Medlemskap
2024
Ok. Men det kan inte hända något av att man tar i det alltså? Förlåt nojan men blev jätterädd när jag läste om det och har knappt vågat gå nära bilen. Kan ju inget om detta. Som jag skrev först, att det är en lucka på sidan med en svart låda med kopplingar och under där ser det ut som ett vanligt batteri, är det både lådan och batteriet som ska tas ut då alltså?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Öppna dörrar, luckor och batteriluckan och låt det vädra i 15 minuter. Då bör allt vara utvädrat vad det än må vara. Ta sedan ut batteriet. Luktar det sedan fortfarande så får vi börja gissa på något annat. Kylen som ngn skrev kan ju vara ett alternativ men om du snusar vid ventilationsgallret så bör det ju kännas där om det inte är sönder inuti men då är det bara att sticka in snoken i kylen och snusa där.
 

GuPe

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Haninge
HBK-Nr
38046
Medlemskap
2024
Ok. Har luktat i kyl och frysfack, alla skåp/luckor, toa, dusch osv men inte känt tydligt var det kan komma ifrån utan bara i hela bilen mycket lukt som sagt. Jag gör så att jag vädrar osv så får vi se. Kan ju såklart fylla på vatten och spola och hälla t ex ättiksprit i avlopp och så också, men viktigast att kolla batteri först. Tusen tack för hjälpen så länge!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej! Har haft en husbil i några år men knappt använd. Vi har haft den att sova i några gånger. Har haft vatten i tanken en gång för ca 3 år sedan. Aldrig använt toaletten. Nu plötsligt väldigt illaluktande. Har alltid luktat fräscht tidigare (årsmodell 2004). Har googlat lite och förstått att det kan ha att göra med avlopp, brist på vattenlås osv, men nu till min egentliga fråga; läste att problem med batteri kan lukta illa om det bildas knallgas och det är ju väldigt explosivt. Om lukten har med batteri att göra och det har bildats knallgas, är det farligt att starta motorn då? Tänker att husbilen bör komma till verkstad. I en lucka på sidan är det en svart box med massa kopplingar som kändes ganska varm idag. Under den står ett batteri. Det var inte varmt. Har tagit ur laddningssladden. Vet inte om det har någon betydelse. Undrar också om det kan komma illaluktande efter flera år när det inte varit någon gång tidigare? Tack på förhand för svar!
Det kan också vara död råtta/mus som luktar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ok. Har luktat i kyl och frysfack, alla skåp/luckor, toa, dusch osv men inte känt tydligt var det kan komma ifrån utan bara i hela bilen mycket lukt som sagt. Jag gör så att jag vädrar osv så får vi se. Kan ju såklart fylla på vatten och spola och hälla t ex ättiksprit i avlopp och så också, men viktigast att kolla batteri först. Tusen tack för hjälpen så länge!
Är du absolut säker på att inte någon har använt avlopp eller toalett?
 

Bempa

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Örebro
HBK-Nr
20057
Medlemskap
2024
Hej! Har haft en husbil i några år men knappt använd. Vi har haft den att sova i några gånger. Har haft vatten i tanken en gång för ca 3 år sedan. Aldrig använt toaletten. Nu plötsligt väldigt illaluktande. Har alltid luktat fräscht tidigare (årsmodell 2004). Har googlat lite och förstått att det kan ha att göra med avlopp, brist på vattenlås osv, men nu till min egentliga fråga; läste att problem med batteri kan lukta illa om det bildas knallgas och det är ju väldigt explosivt. Om lukten har med batteri att göra och det har bildats knallgas, är det farligt att starta motorn då? Tänker att husbilen bör komma till verkstad. I en lucka på sidan är det en svart box med massa kopplingar som kändes ganska varm idag. Under den står ett batteri. Det var inte varmt. Har tagit ur laddningssladden. Vet inte om det har någon betydelse. Undrar också om det kan komma illaluktande efter flera år när det inte varit någon gång tidigare? Tack på förhand för svar!
Vi hade liknande problem med vår Dethleffs där det visade sig att en luftningsslang från gråvattentanken var dåligt ditsatt. När detta var fixat så upphörde "problemet".
 

GuPe

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Haninge
HBK-Nr
38046
Medlemskap
2024
Tack för alla svar!
* Ang mus/råtta vet jag inte. Får försöka leta efter det. Borde väl se spår.
* Toaletten är aldrig använd. Avloppen (tvättställ, dusch och kök) användes då när vi hade vatten i bilen för några år sedan.
* Får kolla luftningsslang från gråvattentank.
* Ingen gasol är inkopplad. Var flera år sedan då köket användes vid ett tillfälle. Gasolen kollades på senaste besiktningen.
* Ja, skölja ur gråvattentank känns ju bra oavsett. Ska göra det.
Var ute med maken nu o kollade på bobatteriet och vi tycker båda det ser ut som ett modernt batteri och då kan det väl inte bildas knallgas. Han tycker inte jag behöver vara orolig för det i alla fall. Blev bara så nojig när jag googlade. Bra att vädra ur där hur som helst. Luktar dock inget i den luckan och inte i motorrummet heller och startbatteriet är relativt nytt. Vi får forska vidare. Stor tack igen för svar, råd och tips!
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Vår husbil med 2 batterier till husbilsdelen, gick 1 sönder efter 3 år. Det luktade rejält, vill jag lova. (Ruttna ägg!) Jag har arbetat där vi haft el-truckar, så jag vet hur det luktar, när en cell gått sönder! Man bör då byta båda batterierna, men jag ansåg att de varit så kort tid ihop, så jag chansa med att köpa ett batteri av samma fabrikat. Det har fungerat perfekt, det är 8 år sedan. Det låter som du berättat, att det är batteriet som minst en cell gått sönder. Lukten försvinner efter ett tag. Bengt
 

GuPe

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Haninge
HBK-Nr
38046
Medlemskap
2024
Vår husbil med 2 batterier till husbilsdelen, gick 1 sönder efter 3 år. Det luktade rejält, vill jag lova. (Ruttna ägg!) Jag har arbetat där vi haft el-truckar, så jag vet hur det luktar, när en cell gått sönder! Man bör då byta båda batterierna, men jag ansåg att de varit så kort tid ihop, så jag chansa med att köpa ett batteri av samma fabrikat. Det har fungerat perfekt, det är 8 år sedan. Det låter som du berättat, att det är batteriet som minst en cell gått sönder. Lukten försvinner efter ett tag. Bengt
Ok. Du menar detta kan gälla även moderna batterier? Behöver det nte vara äldre modell när det var bly och man fyllde på vätska alltså? Eller kan det vara bly i moderna batterier också?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ok. Du menar detta kan gälla även moderna batterier? Behöver det nte vara äldre modell när det var bly och man fyllde på vätska alltså? Eller kan det vara bly i moderna batterier också?
De flesta batterier i bilar är bly/syra. LiFePO4 är ett senare påfund och trots deras popularitet så är de inte jättevanliga.
 
Toppen