• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Avkalkning av vattensystemet

Hjulnissarna

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2026
Emmalena och Hans har gjort en jättefin redovisning om vattenkvalitet i husbilens vattensystem. Tack!
Men hur är det med avkalkning?
På många platser (t ex Grekland men även t ex Gotland och Skåne) är ju kalkhalten hög i vattnet. Det innebär att det avsätts kraftiga avlagringar i tanken och självklart också i ledningarna. En gång monterade jag ur Porta-Pottin pga av en reparation och vände dess vattentank upp och ner, det blev en rejäl vit hög på parkeringen. Inne i vanliga vattentanken blir det rena 0-ans sandpapper på väggarna. Jag brukade (det var vår husvagn som nu är såld för kommande husbil) göra en citronsyralösning med varmt vatten som jag matade in i vattensystemet och sedan körde rund ett par gånger. Visst - vattnet blev grönt (det var kopparrör i varmvattenberedaren....) men sedan sköljde jag förstås rejält (man vill ju inte få grönt hår nu när de grå tinningarna charmar...). Inne i vattentanken var det nästan lika strävt.
Har någon annnan tips hur man effektivt blir av med kalken efter några resor i kalkrika trakter, dvs ett lämpligt medel att effektivt lösa kalk utan att det är för aggresivt för rördelarna.
/Boo

Sv: Avkalkning av vattensystemet

Hej. Vi bor på Öland o där har vi mycket kalkigt vatten. Vi använder ätticka till avkalkning. Mvh. Olle.

Hej!
Hur gör ni när ni avkalkar med citronsyra, askorbinsyra eller ättika? Vilka proportioner använder ni. På min flaska med Winborgs ättikssprit finns recept för kaffebryggare 2 dl + 8 dl vatten.

Hälsningar

Hans

Jag brukar ha 4 dl sprit till 1 liter vatten till tanken, inte riktigt lika mycket till pump o ledningar. Mvh Olle.

Tillbaka
Toppen