• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AVIC F 940 Pioneer

Carl-Axel

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Finns det någon som uppdaterat sin Pioneer AVIC F 940, värdelöst köpt om man varje år ska betala 1500 kr för uppgradering.
Kanske ett grupptryck kunde sänka priset till en tredjedel, ingen jag känner har tyckte det vara värt priset, lika bra att köpa en ny GPS.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: AVIC F 940 Pioneer

Hej Carl-Axel.
Tråkigt att du är missnöjd med din Avic. Själv har jag en F940bt och är supernöjd med den. Men tyvärr raka motsatsen med supporten, sämsta som finns. Jag har fått ett mail om uppdatering av kartan till 2013-års version, kostar 1350 kr. Jag tycker inte detta är så mycket att gnälla över, man kan ju välja att uppdatera vart 3-4,e år om man vill hålla kostnaderna nere. Naturligtvis om alla Pioneerägare visar sitt missnöje skulle det kanske ge resultat. Jag har även till bil, cykel och natur fem Garmin Gps men dessa kostar också stora pengar att hålla i uppdaterat skick. Ha de gott på vägarna.
//Tommy :wub:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Jag säljer bl.a Pioneers maskiner på jobbet. Smidigt att bara ha en enhet. MEN, kostnadet för kartuppdatering är hutlös, skäms när jag säljer dom (i de fall dom köps på SD kort/DVD skiva).

Fast när jag köpte själv köpte jag en surfplatta istället, olika navappar att välja på, fyra kostnadsfria uppdateringar per år och priset på apparna är 1/4 av vad en uppdatering kostar till en nav maskin (och nej, du behöver inte vara uppkopplad för att använda apparna, kartorna tankas ner till plattan). Jag använder Sygic och Copilot nav appar. Pioneer använder f.ö samma kartor som Copilot (Navteq).
Dessutom finns flera ställplatsappar att köpa.

Peter :)

Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Hej Peter, kanske dig jag köpt min Pioneer Avic F940BT.
Då kanske du kan förklara på ett enkelt sätt hur man laddar in Pois typ ställplatser och få med alla och inte bara några. När jag laddar in via Nave Gate Feeds får jag bara felmeddelande om att "det inte går att konvertera så många" eller "minnet fullt".
Detta måste vara fel, kan det bero på inställningarna eller?? För övrigt gillar jag min Avic, skall köpa en fjärrkontroll till ratten annars bra. Men Pioneers support är det sämsta jag varit med om. Har även en del Garmin Gps till bil, cykel och friluftsliv, dessa kostar också en hel del att hålla liv i men vilken support dom har den är i VÄRLDSKLASS!!!!!!!!!!
//Tommy. :wideeyed:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Hej Peter, kanske dig jag köpt min Pioneer Avic F940BT.
Då kanske du kan förklara på ett enkelt sätt hur man laddar in Pois typ ställplatser och få med alla och inte bara några. När jag laddar in via Nave Gate Feeds får jag bara felmeddelande om att "det inte går att konvertera så många" eller "minnet fullt".
Detta måste vara fel, kan det bero på inställningarna eller?? För övrigt gillar jag min Avic, skall köpa en fjärrkontroll till ratten annars bra. Men Pioneers support är det sämsta jag varit med om. Har även en del Garmin Gps till bil, cykel och friluftsliv, dessa kostar också en hel del att hålla liv i men vilken support dom har den är i VÄRLDSKLASS!!!!!!!!!!
//Tommy. :wideeyed:

Inte helt otroligt :)

Nu har jag inte installerat POI på Pioneer men jag vet att det finns begränsningar på filstorlekar. Kenwood är mer likt en surfplatta där POI ska läggas i en POI mapp (även om importen inte är helt enkel/logisk där heller) på minneskortet.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Jag har i dagarna fått ett mail från Pioneer om att köpa den nya kartan för 2013. Det är väl ok att köpa via nätet men just denna inköpskällan verkar jobbig. Jag köper hellre från någon Pioneerhandlare här hemma. Har du Peter något förslag kan du väl höra av dig!!
// Tommy :spinny:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Jag har i dagarna fått ett mail från Pioneer om att köpa den nya kartan för 2013. Det är väl ok att köpa via nätet men just denna inköpskällan verkar jobbig. Jag köper hellre från någon Pioneerhandlare här hemma. Har du Peter något förslag kan du väl höra av dig!!

Jag ska kolla, men jag har för mig att vi inte längre kunde beställa hem kartuppdateringar utan kunden själv skulle beställa över nätet. Kenwood kan vi fortfarande beställa men jag gissar att det går åt samma håll (beställa över nätet).

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Tack Peter, jag har kollat runt lite och de som kan sälja kartuppdateringar bl.a BRC tar 2100:- Jag beställde på nätet genom Pioneer för 1300:- med fri frakt.
Tack Peter för ditt intresse. Jag köpte min Avic i Solna Hos Car Auto.
//Tommy:)

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Skönt att det löste sig :)

Kollade med Pioneer, det går inte att beställa via dom då dom inte har något med uppdateringarna att göra längre. Gissar att kartorna BRC hade var till någon äldre modell.

Gabbe

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2026

För den intresserade finns mycket att läsa på ett forum som heter AVIC 411.com. Skall sägas att man kan få mycket info om hur man installerar osv.

Carl-Axel

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026

Hej, jag såg någonstans på en USA sida att en uppdatering kostade runt 100 US dollar köpt där, men kan inte hitta den igen, detta pris verkar vara en lagom årskostnad.

Du som ska sätta in en fjärrkontroll kan väl skriva om detta hur du fått till det då Pioneer service säger att det inte kan fungera och inte finns på marknaden, det skulle tex vara trevligt med en sådan för att stänga av radion då man ligger i sängen och inte vill kliva upp igen.
Nyare modell Avic 510 tror jag kan detta.
Jag tycker inte illa om eller är missnöjd med GPS/ radion den fungerar bra för mig även om den har en lång inkörningsperiod för att få allt att fungera-tex akta dig för att röra skärmen då du ska ändra ljudvolymen då skiftar GPS kartan till annat. Jättebra ljud då den är inkopplad på bilens högtalarsystem samma som radion.
Vi har roligt åt den också då jag samtidigt har en Tomtom (Truck and Caravan)GPS som min fru kör med, den vill köra en annan väg lite då och då och då får lotten avgöra vilket som verkar troligast. Vid en cirkulationsplats kan To säga ta av andra till höger och Pio säger tag av tredje till höger, att Tom säger vi ska korsa rondellen bryr vi oss inte om utan kör runt i den istället.
Kan vara så att Tomtoms lastbils-gator kan vara en bättre väg när det kör ihop sig vilket skulle vara ett plus om Pioneer haft också.
Som du som sålde uppgraderingar sa så verkar uppgraderingar vara något som det ska tjänas pengar på och inte alls vara av intresse för hårdvarosäljaren som tydligen blundar för problemet. Här får man ge Tomtom en eloge som bättrat sig avsevärt och snart kommit i samma service som Garmin med livstidskartor.
Om någon hittar kartor från USA som gäller Europa så skulle han vara värd en extra stor smiley, lägg gärna ut adress od. Tack

Carl-Axel

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026

Om ni ska uppdatera till 2013 års kartor bara så gå in på ebay och sök på Avic -940 BT uppgrade, kostade 300:-ca laddade ner direkt från nätet och fungerar utmärkt.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Någon som löst problemet med att ladda Poi,s till Pioneer. Det finns ju begränsning av mängden Poi,s man kan ladda in.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Har lite funderingar kring hur man laddar in Poi,s. År det "maskinen" som sätter stopp för antalet Poi,s eller är det NavGate när man laddar in.
För om det är NaveGate så borde man kunna ladda in CVS filer direkt på kortet. Det är ju synd att inte kunna använda fullt ut eftersom bättre navigator att navigera efter finns inte. någon som har tips? Jag håller själv på att "fippla" så kommer jag på något hör jag av mig.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Du kan även köpa 2015-kartmaterial direkt från HERE

HERE -Built-in, Aftermarket Installed - Pioneer - AVIC-F940BT - 2015 European Map Update for Pioneer MY11/12 High AVIC-F30BT, F930BT, F9310BT, F40BT, F940BT, F840BT, F8430BT -

Har själv köpt nya kartor till min Chrysler härifrån, till en tredjedel av priset som Fiat begär.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Satt i går kväll och slet med min Pioneer Avic 940BT. Jag lyckades med att ladda in 1000 Poi,s åt gången av Hbk ställplatser. Jag provade med båda filtyperna och det fungerade troligtvis bara med CVS-filer. KML-filer kan man inte öppna och dela ( inte jag i vart fall). Nu återstår bara att åka hem och testa om det fungerar, håll tummarna för än så länge är jag bara på exprimentstadiet.

Toppen