• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avhärda vattnet i husbilen

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej...

Jag undrar om det finns någon här i hbk som avhärdar/jonbytare vattnet innan förbrukning....

Jag är inte intresserad av info angående filtrering av vattnet..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Inte för att jag gör det själv, men det finns mobila "Reverse Osmosis" system som inte kräver el.
T.ex. detta jag är inte 100 på hur stor waste är på ett sånt här kompakt system. det kräver dock att vattnet är renat/filtrerat först, alltså inte ta råvatten direkt från havet.

Vattenverket på mitt gamla jobb producerade 60m3 dejonat/h, med RO-metoden, där filtrerades dock åvattnet först i sandfilter sen i ultrafiltrering innan RO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Inte för att jag gör det själv, men det finns mobila "Reverse Osmosis" system som inte kräver el.
T.ex. detta jag är inte 100 på hur stor waste är på ett sånt här kompakt system. det kräver dock att vattnet är renat/filtrerat först, alltså inte ta råvatten direkt från havet.

Vattenverket på mitt gamla jobb producerade 60m3 dejonat/h, med RO-metoden, där filtrerades dock åvattnet först i sandfilter sen i ultrafiltrering innan RO.
Hej Peter...

Tack för tipset...
Jag läste igenom annonsen... Men blir lite osäker på flera saker...
För det första så är detta ett mer avancerad rening än vad jag behöver.. Jag vill bara ta bort kalken i vattnet, det finns mycket kalk i det grekiska vatten och det ställer till det för de elektriska VV beredare som jag har...
Sen hittade jag ingen info om vilket tryck de jobbar med..
Annars om det skulle fungera så hade den varit perfekt... Tror jag också sett denna typ på Amazon.se..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Då känns det som att regelbundet dosera lite citronsyra direkt i färskvattentanken är det enklaste i en husbil.
Att filtrera bort kalk i vatten går, men kräver också ett backspolande filter
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Då känns det som att regelbundet dosera lite citronsyra direkt i färskvattentanken är det enklaste i en husbil.
Att filtrera bort kalk i vatten går, men kräver också ett backspolande filter
På 1900-talet när jag sysslade med akvarium så fanns det ett jonbytare filter... Det innehöll en massa pyttesmå rödbruna kulor.. Så man fick vara försiktig när man öppnade filter...
Det finns säkert liknande filter idag... Även om de kanske heter något annat.... Typ jonbytare filter.... Eller.?

Att hälla citronsyra i tanken är ju en lösning... Men jag undrar då hur min mat kommer att smaka då... :rolleyes::twitcy:;)
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Känner igen problemet med Balkan-vatten och den grekiska kalken särskild.
Jag kör hårt (regelbundet) med Perstorp 24% Ättiksprit och hett vatten som jag fyller i tanken, spolar genom hela systemet (även varmvatten systemet) och fyller t.o.m. toakassetterna regelbundet. (2x/år)
Efter grundlig genomspolning med vatten kan smaken och lukten av ättika finnas kvar i vattentanken, den får jag bort genom att hälla en påse bikarbonat (eller bakpulver) i tanken (under omröring) och återspolar (från kranarna till tanken). För att få ett fräscht slutresultat blandar jag in lite citronsyra i första rena tankfyllningen. Nu smakar vattnet lika gott som Ramlösa Citronsmak!:p
Toakasetter lägger jag med klaffmekanismen neråt något dygn i 5 ltr. hetvatten och ½ flaska 24% ättika per kassett.
Kalken gör n.l. att klaffmekanismen krånglar / t.o.m. havererar.
Även våra kastruller får sig ett uppkok med ättiksprit.
Det går åt 4-5 flaskor men sedan är kalken väck! Ett bra tag i.a.f.
Om jag inte minns fel tog vi med oss ett antal flaskor Perstorps 24% Attika, till dig på Kreta en gång när det begav sig??:D
:bye:Julian
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
På 1900-talet när jag sysslade med akvarium så fanns det ett jonbytare filter... Det innehöll en massa pyttesmå rödbruna kulor.. Så man fick vara försiktig när man öppnade filter...
Det finns säkert liknande filter idag... Även om de kanske heter något annat.... Typ jonbytare filter.... Eller.?

Att hälla citronsyra i tanken är ju en lösning... Men jag undrar då hur min mat kommer att smaka då... :rolleyes::twitcy:;)

Jovisst, det finns jonbytarfilter men dessa "kulor", du tänker nog på ett "mixfilter" med 2 bäddar med katjon-bytare och anjonbytare i samma filter, tyvärr så måste dessa massor (kulor) regenereras då de tappar effekt när de blir fyllda av joner, då använder man antingen en Lut-lösning eller en Svavelsyralösning, eller så köper man ett nytt filter.
Kolla efter mixfilter jonbytare, eller nåt sånt.

Du ska bara sänka Ph lite, det ska inte bli citronsaft av det, men en rejäl omgång och spola systemet med citronsyra nån gång per år borde räcka, tror jag :rolleyes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Känner igen problemet med Balkan-vatten och den grekiska kalken särskild.
Jag kör hårt (regelbundet) med Perstorp 24% Ättiksprit och hett vatten som jag fyller i tanken, spolar genom hela systemet (även varmvatten systemet) och fyller t.o.m. toakassetterna regelbundet. (2x/år)
Efter grundlig genomspolning med vatten kan smaken och lukten av ättika finnas kvar i vattentanken, den får jag bort genom att hälla en påse bikarbonat (eller bakpulver) i tanken (under omröring) och återspolar (från kranarna till tanken). För att få ett fräscht slutresultat blandar jag in lite citronsyra i första rena tankfyllningen. Nu smakar vattnet lika gott som Ramlösa Citronsmak!:p
Toakasetter lägger jag med klaffmekanismen neråt något dygn i 5 ltr. hetvatten och ½ flaska 24% ättika per kassett.
Kalken gör n.l. att klaffmekanismen krånglar / t.o.m. havererar.
Även våra kastruller får sig ett uppkok med ättiksprit.
Det går åt 4-5 flaskor men sedan är kalken väck! Ett bra tag i.a.f.
Om jag inte minns fel tog vi med oss ett antal flaskor Perstorps 24% Attika, till dig på Kreta en gång när det begav sig??:D
:bye:Julian
Hej Julian..

Jodå det minns jag... Och den sista flaskan med ättika gav jag till Kostas då han gillar att ha den i vissa maträtter/sallader som han brukar göra.
Så nästa gång du kör ner ta med några flaskor extra till Kostas och Ellena...

Sen så blir din lösning inte så enkelt för mig... Du gör det säkert hemma på garage uppfarten...
Än har jag inte lyckats låna någon garage uppfart med fritt vatten. ... :twitcy:

Just nu är det bara den 12v elektriska varmvatten beredaren som jag inte kan rena så lätt..
Vattenkokaren gick lätt med ättika jag fick.. :spinny:;)

Skulle vilja montera in en typ filter innan vattnet går in i nån av mina två varmvatten beredare och sen byta "filter" typ efter 1-2 år.. Jag vill gärna göra detta enkelt...
I huset jag hade där satte jag in en helautomatiska achärdare, man skulle bara fylla på salt efter behov.. :yes:;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jovisst, det finns jonbytarfilter men dessa "kulor", du tänker nog på ett "mixfilter" med 2 bäddar med katjon-bytare och anjonbytare i samma filter, tyvärr så måste dessa massor (kulor) regenereras då de tappar effekt när de blir fyllda av joner, då använder man antingen en Lut-lösning eller en Svavelsyralösning, eller så köper man ett nytt filter.
Kolla efter mixfilter jonbytare, eller nåt sånt.

Du ska bara sänka Ph lite, det ska inte bli citronsaft av det, men en rejäl omgång och spola systemet med citronsyra nån gång per år borde räcka, tror jag :rolleyes:
Visst det hade ju varit häftigt med citron saft i kranarna... Men jag hade nog snart tröttnat på smaken... Eftersom allt kommer att smaka av citron.. :swoon::twitcy:;)

Jag skulle kunna bygga in en trevägs ventil på den kalla sidan av varmvatten beredarna... Och häller in citronsyra typ 1-2ggr om året... Då slipper jag har det i hela systemet, som ändå inte påverkas av kalken...

Nu har du ju jobbat med detta Peter.... Men är det inte Dh:n du menar... :rolleyes:;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Visst det hade ju varit häftigt med citron saft i kranarna... Men jag hade nog snart tröttnat på smaken... Eftersom allt kommer att smaka av citron.. :swoon::twitcy:;)

Jag skulle kunna bygga in en trevägs ventil på den kalla sidan av varmvatten beredarna... Och häller in citronsyra typ 1-2ggr om året... Då slipper jag har det i hela systemet, som ändå inte påverkas av kalken...

Nu har du ju jobbat med detta Peter.... Men är det inte Dh:n du menar... :rolleyes:;)
Smart ide med fast doserutrustning före varmv.ber. :msn_thumbup:
Det räcker med en 3-vägare, en slangstump ut till en flaska med lämplig lösning i.

Ser att man idag kan regenerera jonbytare med en koksaltlösning :)
 
Toppen