• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Avgiftsfri Diesel"

fluolof

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Vilhelmina
HBK-Nr
2349
Medlemskap
2024
Tankade på Esso i Varangerbotn Norge ,och där fanns två dieselpumpar den ena var märkt med avgiftsfri diesel och priset var 8,60 nok .I pump 2 var dieselpriset betydligt högre.Någon som vet vad den avgiftsfria är avsedd för? (Ja jag tankade avgiftsfritt).

Trevlig sommar // UO
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: "Avgiftsfri Diesel"

Den avgiftfrie diesel er for landbruks og anleggsmaskiner, og det er straffbart å bruke den på bil! Ved en kontroll i Norge kan det ilegges bøter på minst 10000 kr og det finnes ingen øvre grense. En kan og bli bøtlagt ved kontroll i Finland, de har også en slik farget diesel for spesiellt bruk, men ikke fullt så store bøter. Bøtlegging kan finne sted så lenge det er igjen sporstoff i tanken.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: "Avgiftsfri Diesel"

Jag stod oxå vid en mack och valde mellan avgiftsfri och skattad diesel. Efter att ha funderat ett tag valde jag den skattade, man vet aldrig vad den gör som tar betalt. Det är bättre att vara ärlig och bita i det sura äpplet än att vara oärlig och kanske bita i ett ännu surare äpple
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: "Avgiftsfri Diesel"

Man undrar vilken skillnad det är förutom priset? Är det mer inblandning av rapsolja så är den ju inte lämplig till moderna dieselmotorer.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: "Avgiftsfri Diesel"

Den eneste forskjellen er innblanding av et kjemiskt stoff som farger dieselen og som kan spores i sterkt utblandet drivstoff, en må regne med nesten 10 fyllinger fra nesten tom tank før sporstoffet er ute. Når de fyller opp tanken på macken med avgiftsfri så helles det på en liten mengde fargestoff/sporstoff pr 1000 liter diesel.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: "Avgiftsfri Diesel"

Jag var i samma situation för ett år sen i Hamar. Jag valde den dyrare för jag
visste inte vad den billigare innehöll. Just när jag tankat klart kom en taxi in
för att tanka och då fick jag höra att de flesta turistbussar tankar den billigare
dieseln. Risken att råka ut för böter är väldigt liten när man åker runt som
turist. Som utlänning kan man ju alltid skylla på okunnighet och språkproblem.
 
Toppen