• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avgifter Internet 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag hänger inte med i prissättningen. Enligt senaste info:

"I oktober klubbade Europaparlamentet igenom ett förslag som innebär att roamingavgifterna på samtal, sms och surf till slut ska bort. Den 15 juni 2017 försvinner de helt, men redan nästa år sänks priset ordentligt.

Nu har de exakta priserna bestämts, så från och med den 30 april 2016 gäller följande:

Utgående samtal: 0,05 euro extra per minut (idag 0,19)
Inkommande samtal: 0,0114 euro extra per minut (idag 0,05)
Utgående sms: 0,02 euro extra per sms (idag 0,06)
Datatrafik: 0,05 euro extra per megabyte (idag 0,20)
Läs också: EU slopar roamingavgifter och inför kritiserade regler om nätneutralitet

Från 2017 ska det äntligen gå att ringa, skicka sms och surfa till samma pris inom resten av EU som i sitt hemland."


Verkar ju kristallklart. Men, utgående från vad operatören debiterar idag, vad blir slutsumman?
T ex Telia idag - Surfa: Surf Abroad Max 49,00 kr/dag (0,1GB)

100 mb för 49 kr per dag. Vad innebär då ytterligare 5 cent? Är inte priset fortfarande 49 kr/dag och 100 MB?

Plus, jämfört med vad man säger om 2017, "Samma som i hemlandet."
Och den enorma skillnaden: 12 GB/månad utan någon extra kostnad (enligt mitt avtal).

Ska jag vara ärlig förstår jag inte ekvationen. Någon som kan belysa situationen?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag hänger inte med i prissättningen! Enligt senaste info:

"I oktober klubbade Europaparlamentet igenom ett förslag som innebär att roamingavgifterna på samtal, sms och surf till slut ska bort.
Den 15 juni 2017 försvinner de helt, men redan nästa år sänks priset ordentligt.
Nu har de exakta priserna bestämts, så från och med den 30 april 2016 gäller följande:

Utgående samtal: 0,05 euro extra per minut (idag 0,19)
Inkommande samtal: 0,0114 euro extra per minut (idag 0,05)
Utgående sms: 0,02 euro extra per sms (idag 0,06)
Datatrafik: 0,05 euro extra per megabyte (idag 0,20)
Läs också: EU slopar roamingavgifter och inför kritiserade regler om nätneutralitet

Från 2017 ska det äntligen gå att ringa, skicka sms och surfa till samma pris inom resten av EU som i sitt hemland."


Verkar ju kristallklart. Men, utgående från vad operatören debiterar idag, skillnaden är ju enorm.
T ex Telia idag - Surfa: Surf Abroad Max 49,00 kr/dag (0,1 GB)
100 mb för 49 kr per dag. Vad innebär då ytterligare 5 cent? Är inte priset fortfarande 49 kr/dag och 100 MB?

Är det våra svenska operatörer som toppar priserna och inte roamingkostnaderna?
Hur kommer man från 0.1 GB/dag till 12 GB/mån - dvs, från 100 MB till 400 MB/dag (enligt mitt avtal)?

Jämfört med vad man säger om 2017, "Samma som i hemlandet.", i mitt fall 12 GB/månad utan någon extra kostnad.

Ska jag vara ärlig förstår jag inte ekvationen.
Någon som kan belysa situationen?

Edit: Dvs., kommer jag att kunna köra på med mitt svenska abonnemang 2017 utan några tillkommande kostnader?
Och kommer de operatörer jag passerar genom Europa att hålla reda på hur många MB jag förbrukar på mitt svenska abonnemang?
Etc, ev. andra frågor som hänger ihop med abonnemanget?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen