• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avfuktare vs torrboll

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Det har ibland diskuterats om behovet av avfuktare eller torrboll.
Jag var lite nyfiken vad en avfuktare kunde åstadkomma, så jag har den senaste veckan testat att sätta ut den i husbilen (Woods ds12).
Husbilen står utomhus under en carport, temperaturen har varit ganska stabil, mellan 6-10 grader dygnet runt, luftfuktigheten uppåt 90% större delen av dygnen.

Luftfuktigheten i bilen 88% innan, 65% efter ett dygn, 56% efter två.
Sedan stängde jag av den i några dygn, ökade då till ca 80%, men när jag startade upp avfuktaren gick det nu mycket snabbare ner till 56% igen.

Den höjer också innetemperaturen med ca 3-4 grader.

Jag tolkar det som att fukten inte kommer tillbaka så snabbt i själva inredningen som i luften.
Ca 1,5 liter vatten avfuktas det första dygnet!
Då kan man verkligen undra vad ett par torrbollar kan göra för nytta i jämförelse!
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Avfuktare vs torrboll

Detta har varit uppe varje höst. För att hålla husbilen torr under höst/vår när temperaturen svänger runt 0 grader och luftfuktigheten är hög fodras det,med den ventilation som finns i bilen, i princip att du får avfukta all luft som finns inom din väderzon. Det kommer hela tiden in fuktig luft som måste torkas. En torrboll kan bara ta bort bråkdelen av den fukten. En avfuktare är ett mycket bättre sätt, men kostar en del i investering och drift. Själv har jag bilen stående i carport och tar ur alla textilier, öppnar alla luckor/dörrar, takluckan lite på glänt. När temperaturen stabiliserat sig på ca minus 5-8 gr kör jag en värmefläkt en dag med takluckan halvöppen. Sedan stänger jag luckan helt och bilen får stå. Blir det under vintern flera dagar med temp runt noll och hög luftfuktighet, gör jag om det hela. På de sju år jag gjort på detta sätt har jag märkt av något angrepp av mögel eller dålig lukt.
Ove.G
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Avfuktare vs torrboll

Intressant att läsa hur andra gör. Själv har jag under de tretton år vi varit husbilsägare varje vinter ställt in tre till fyra torrbollar. I övrigt har jag inte gjort ett skvatt. Självfallet tömmer vi husbilen på specerier och sängkläder men övriga textiler t.ex. dynor och gardiner får vara kvar.

Ännu har det inte möglat eller luktat. Bilen står ute för jämnan.

Leif
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Avfuktare vs torrboll

Vintern är den torraste perioden, det märker du om du har en avfuktare i huset den lägger av runt septembers slut sen är det onödigt att ha den igång men en torrboll är ok och suger åt sig någon liter på en vinter. Har som sagt aldrig haft problem med dålig lukt med alla textilier borttagna och förvarade inomhus.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Avfuktare vs torrboll

Som sagt, den här diskussionen dyker upp varje höst och jag kan heller inte se vad ett par torrbollar kan göra för skillnad.

Har haft husvagnar sedan 70-talet och de sista 11 åren husbilar.
Dessa har alltid stått utomhus och vi har aldrig tagit ut dynor, gardiner eller andra textlier.
Det har aldrig hänt någonting och jag har världens bästa mögeltestare nämligen min hustru som är oerhört känslig för mögel. Det minsta lilla och astman slår till direkt.

Torrbollar anser jag är en bra gimmick som några tjänar mycket pengar på.
 

Suning

HBK Medlem
Inlägg
1.343
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7133
Medlemskap
2024
Sv: Avfuktare vs torrboll

Intressant att läsa hur andra gör. Själv har jag under de tretton år vi varit husbilsägare varje vinter ställt in tre till fyra torrbollar. I övrigt har jag inte gjort ett skvatt. Självfallet tömmer vi husbilen på specerier och sängkläder men övriga textiler t.ex. dynor och gardiner får vara kvar.

Ännu har det inte möglat eller luktat. Bilen står ute för jämnan.

Leif


Har gjort precis samma erfarenhet. Dynor och gardiner får vara kvar, och aldrig varken mögel eller dålig lukt på 14 år. Bara två torrbollar.

Ha det gott !
 
F

F.d. 8332

Guest
Sv: Avfuktare vs torrboll

Inte sätter väl alla företag som säljer husbilar/husvagnar in avfuktare eller torrbollar i de objekt som står osålda över vintern. Ändå verker de helt ok. när våren kommer.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Avfuktare vs torrboll

Naturligtvis gör dom inte det och för övrigt är det väl en utopi att tro att 2 torrbollar skulle göra någon skillnad under en hel vinter med tanke på all den fukt som hela tiden strömmar igenom bilen pga naturlig ventilation.
 

Anita & Jan

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
3574
Medlemskap
2024
Sv: Avfuktare vs torrboll

Hej på er
Har haft husvagnar och husbil i 30 år alltid ute utan någon åtgärd inga som helst problem.:wub:
 
F

F.d. 23604

Guest
Sv: Avfuktare vs torrboll

Jag förvarar min husbil i ett garage har inte någon värme där så länge det är plusgrader ute, men har ett 100 watts värmeelement på hela tiden inne i husbilen den gör att luftfuktigheten skjunker 10-15 %.

Jag undrar hur hög fuktighet i % man kan ha för att kunna vara säker på att undvika mögel eller dalig lukt.

Vet någon var jag kan köpa en tillförlitlig fuktmätare.

Anders
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Avfuktare vs torrboll

Naturligtvis gör dom inte det och för övrigt är det väl en utopi att tro att 2 torrbollar skulle göra någon skillnad under en hel vinter med tanke på all den fukt som hela tiden strömmar igenom bilen pga naturlig ventilation.

För att torrboll(ar) skall göra någon egentlig nytta måste utrymmet tätas till så att man begränsar tillförseln av ny fukt. Åtminstone för båtar finns det inrapporterade mätdata som visar på en tydlig effekt under de förutsättningarna.

Samma sak gäller väl i princip också för andra avfuktare men eftersom de antagligen har så stor kapacitet i förhållande till den lilla volym en husbilsbodel utgör så spelar det nog inte så stor roll.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Avfuktare vs torrboll

Jag förvarar min husbil i ett garage har inte någon värme där så länge det är plusgrader ute, men har ett 100 watts värmeelement på hela tiden inne i husbilen den gör att luftfuktigheten skjunker 10-15 %.

Tänk på att varm luft kan hålla mer fukt än kall och mögeltillväxt kräver värme och fuktighet.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Avfuktare vs torrboll

Tänk på att varm luft kan hålla mer fukt än kall och mögeltillväxt kräver värme och fuktighet.

Sant, men denna 'mer fukt' måste ju komma någonstans ifrån. Om det inte tillförs någon fukt till till bodelen utöver den som kommer med den naturliga ventilationen - och det gör det väl inte eftersom den står oanvänd - så borde väl den absoluta fuktmängden (g vatten/kg luft) vara densamma som utomhus och den relativa fuktigheten (%) minska ? Och minskad relativ fuktighet plus varmare ytor minskar kondens- och mögelrisken.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Avfuktare vs torrboll

Kjell & Co har en analog hygrometer 48598, för 79:90.
Hur noggrann den är vet jag inte men den ändrar sig med ändrad fuktighet och kräver inget batteri. En gammal hederlig hårhygrometer helt enkelt!
Om man vill kan man ju kalibrera vid 100% genom att lägga den under en fuktig trasa några timmar.
// Göte J
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Avfuktare vs torrboll

Detta har varit uppe varje höst. För att hålla husbilen torr under höst/vår när temperaturen svänger runt 0 grader och luftfuktigheten är hög fodras det,med den ventilation som finns i bilen, i princip att du får avfukta all luft som finns inom din väderzon. Det kommer hela tiden in fuktig luft som måste torkas. En torrboll kan bara ta bort bråkdelen av den fukten. En avfuktare är ett mycket bättre sätt, men kostar en del i investering och drift. Själv har jag bilen stående i carport och tar ur alla textilier, öppnar alla luckor/dörrar, takluckan lite på glänt. När temperaturen stabiliserat sig på ca minus 5-8 gr kör jag en värmefläkt en dag med takluckan halvöppen. Sedan stänger jag luckan helt och bilen får stå. Blir det under vintern flera dagar med temp runt noll och hög luftfuktighet, gör jag om det hela. På de sju år jag gjort på detta sätt har jag märkt av något angrepp av mögel eller dålig lukt.
Ove.G

Om man inte kan avfukta luften inne i husbilen utan att avfukta allt "inom min väderzon" hur går det då att värma upp husbilen utan att värma allt "inom min väderzon"?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Avfuktare vs torrboll

Håller med dig dom flesta trådar är en upprepning, bättre att förvara bilen i ett vakumtält.
 
Toppen