• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avdragbar moms

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Avdragbar moms

hej,
som företagare använder jag husbil på jobbet. Regelverket tolkas väldigt olika i olika skatteregioner. Jag har försökt att säkerställa min bilförmån (ifall skv frågar) genom att hålla en körjournal, var jag skriver varje morgon mil, samt på kvällen, och något om mina besök. Och sedan är det upp till var och ens ärlighet, möjligheter (bransch, många mil, eller inga mil als) som företagare hur man skriver helgens utflykt.
Mina tidigare husbilar under 3,5 ton, ingen leasing=ingen moms avdrag, nuvarande husbil, över 3,5 t, ingen leasing, financiering genom banken=hela moms avdrag för detta skatteår. Sedan ska man vara uppmärksam, att den dagen när man säljer, byter, då ska momsen omberäknas, mot den nya bilen. Man ska också för säkerhets skull ha egen privat bil.

Som privat kan man inte dra av moms.

Visst är detta ytterst krånligt, har själv fått ta fram ny info, tillsammans med min "käre" bokförare.

Hur som helst inga hotel nätter så länge jag bestämmer.

ha de
 
F

F.d. 3592

Guest
Sv: Avdragbar moms

Förmånsvärden som är sjukt höga... Men om företaget äger husbilden och sedan hyr man ut den till sig själv som privatperson. Då kan de ju inte kräva några förmånsvärden?

Trist med hel/halvmoms regeln... har inte körkort för lastbil så det blir till att bara få dra av halva momsen då. :(
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Avdragbar moms

Vi har haft husbil på firman mellan 88-05.
Den gick som följebil/kontor och övernattning för chaufförer och medhläpare.
Man får ha en konstruktiv dialog med Skattemyndigheterna så är detta med förmånsvärde inga problem.Naturligtvis måste nogrann dockumentation på privat om sådan och i tjänsten redovisas.
Bernt
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Avdragbar moms

Så här skrev Finansdepartementet för 3 år sedan:

Ni har frågat vilka åtgärder Finansdepartementet avser att vidta med anledning av att tunga husbilar har omklassificerats från lastbilar till personbilar.

Finansdepartementet har inhämtat yttrande från Skatteverket. Såvitt framgår av Skatteverkets yttrande avser verket att inte tillämpa avdragsförbudsregeln för personbilar beträffande de tunga husbilarna eftersom detta, enligt Skatteverkets mening, skulle innebära en utvidgning av denna regel som inte är tillåten enligt EGrätten.

Frågan om avdrags förbud för olika fordons typer är för närvarande föremål för en översyn inom EG-samarbetet och denna översyn förväntas leda fram till ett direktiv som de svenska reglerna måste anpassas till. Finansdepartementet avser därför att inte nu vidta någon ytterligare åtgärd.
 
F

F.d. 3592

Guest
Sv: Avdragbar moms

Wow, intressant! Hujedamig så krångligt det ska vara med lagar och bestämmelser... Tur att det finns forum på nätet. :)
 
S

suneAl

Guest
Sv: Avdragbar moms

Som jag tidigare har skrivit i detta ämne, varför skall man försöka kringgå för att få dra av momsen ? Dett väcker ju bara BJÖRNEN.

Har en egen erfarenhet av detta att med momsavdrag och att hyra bilen till sig själv av aktiebolaget. Detta kostade mig en bra slant och en lärdom.

Om företaget äger som i detta fall en Husbil och kan ev. göra momsavdrag med 20%.

Husbilen SKALL då HELA tiden enbart användas i företagets tjänst och inte privat.

Använder man husbilen privat så påför skattemyndigheten förmånsvärde på den som använder den privat 15000:- - 20000:- i månaden sedan skall företaget betala samtliga socialkostnader som ligger på c:a 50%.

Att hyra till sg själv går inte enligt skattemyndigheten för Företaget SKALL vara då registerad med uthyrning av husbil och innehavaren skall ha genomgått uthyrningkurs hos BURF samt registerad som uthyrare på Länstyrelsen.
Hyreskostnaden skall vara marknadsmässig detta beror på hur ny husbilen är, men
7000:- - 10000:- för lågsäsong och 12000:- - 15000:- för högsäsong / vecka, dessutom skall företaget debitera moms med 25% på hyressumman.

Och med detta förfarande får man med ALL SÄKERHET en SKATTEREVISION av företaget.

Jag förstår inte vitsen med detta om momsavdrag ?

För det är mycket bättre att skriva RESEERSÄTTNING i Tjänst.
Man kan debitera ex. 30:-/mil för en Husbil, Bilersättning 18,50 är skattefri allt utöver detta redovisar man med de kostnader man har. t.ex. Amonteringar,bränsle, bilskatt, försäkringar, reparationer, däck, p-avgifter, VÄRDEMINSKNING etc.


Häls 571


:mcride::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
 
F

F.d. 3592

Guest
Sv: Avdragbar moms

Som jag tidigare har skrivit i detta ämne, varför skall man försöka kringgå för att få dra av momsen ? Dett väcker ju bara BJÖRNEN.

Vitsen i mitt fall är att det är främst för företagets skull jag köper husbilen överhuvudtaget. Jag kommer som sagt att åka på X antal mässor, som vardera pågår i X antal dygn. Istället för att betala för hotellrum tänkte jag att en husbil blir perfekt.

Så i det här fallet skulle det bli så att det ÄR företagets husbil som jag sedan använder ett par veckor om året privat. Företaget kommer att använda bilen i bra mycket fler veckor än vad jag kommer att göra privat.

Så då känns de logiskt (i mina ögon) att det är företaget som äger den, eftersom det är företaget som kommer att använda den i långt större utsträckning än jag privat.

Har en egen erfarenhet av detta att med momsavdrag och att hyra bilen till sig själv av aktiebolaget. Detta kostade mig en bra slant och en lärdom.

Trist! :(
Tackar för att du delar med dig av dina lärdomar!


Att hyra till sg själv går inte enligt skattemyndigheten....

Man blir så less på idiotiska regler ibland...:mad:

Jag förstår inte vitsen med detta om momsavdrag ?

Det är inte tänkt "som ett trick" bara för att få dra av momsen. det är tänkt som att företaget behöver en husbil, och jag tänkte kolla hur det är med momsreglerna för husbilar. Det är ju olika för personbilar, lastbilar, osv.

För det är mycket bättre att skriva RESEERSÄTTNING i Tjänst.
Man kan debitera ex. 30:-/mil för en Husbil, Bilersättning 18,50 är skattefri allt utöver detta redovisar man med de kostnader man har. t.ex. Amonteringar,bränsle, bilskatt, försäkringar, reparationer, däck, p-avgifter, VÄRDEMINSKNING etc.

OK. Vi ponerar att jag köper husbilen privat. Drar inte av någonting för köpet. Sedan betalar företaget mig 30:- per mil, varav 18:50 är skattefritt. Resten ska jag skatta för i min privata deklaration.

Sedan, i min privata deklaration, så drar jag av alla de kostnader som du räknat upp... Men får man verkligen dra av för värdeminskning?

Det känns som att det blir sjukt bakvänt det här, när det är företaget som använder husbilen mer än 80% av alla mil som den ska användas årligen. Men om det är det som krävs för att inte få förbannade skattmasar i en klase runt halsen så är det väl värt att köra det hela bakvänt då.
 
Senast redigerad av en moderator:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Avdragbar moms

Vi jobbar och reser med vår husbil, det är då självklart att den skall stå på företaget.

Det är för oss praktiskt och enkelt.

Skulle det vara så att vi bara använde husbilen till hälften i jobbet, då skulle det se annorlunda ut.

Rätt sak på rätt plats!:)
 
F

F.d. 3592

Guest
Sv: Avdragbar moms

Jag undrar hur det blir om man vänder på steken. Man äger husbilen privat och sedan hyr man ut den till sitt företag? Det är ju sjukt om man inte ska få dra av bilen någonstans, när den huvudsakligen ska användas av företaget.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Avdragbar moms

Vi jobbar och reser med vår husbil, det är då självklart att den skall stå på företaget.

Det är för oss praktiskt och enkelt.

Skulle det vara så att vi bara använde husbilen till hälften i jobbet, då skulle det se annorlunda ut.

Rätt sak på rätt plats!:)


Hej Lasse

Jag skrev att om Husbilen enbart används i Företagets tjänst är det riktigt.

Företagsbilar får inte användas privat.


Häls Sune 571

:mcride:
 
F

F.d. 3592

Guest
Sv: Avdragbar moms

Jag skrev till skatteverket och frågade om det här, och fick följande svar:

"Husbilar som registrerats efter 1 maj 2006 får en registrering som personbil klass 2, dvs personbil, oberoende av vikt.

Härav följer att reglerna för dessa husbilar är de samma som reglerna för en vanlig bil. Det innebär att du måste föra en körjournal som visar hur bilen använts, att den inte använts för privat bruk för att du ska slippa bli förmånsbeskattad för bilen.

Används bilen privat och du betalar marknadsmässig hyra till bolaget blir du inte förmånsbeskattad för det privata användandet.

Använder du bilen under en kortare tidsperiod, t ex under en semesterledighet, utan att erlägga marknadshyra till bolaget ska du bli förmånsbeskattad motsvarande marknadsvärdet."

Alltså... Betalar man hyra till företaget så blir det ingen förmånsbeskattning. Då fungerar det ju perfekt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen