• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Av- & påställning

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Läste här på forumet att man kan ställa av & ställa på HB'n utan kostnad.

Kan man göra detta hur många gånger som helst under året?

Kan man ställa på minuterna före man åker & direkt när man kommer tillbaka & kör in på gården.

Hur gör man detta enklast?

Om det går att göra så här så skulle man få en rejäl skattesänkning istället för som nu 1000:- i höjning. Det skulle också innebära att regeringen bitit sig själv i svansen, IGEN.:D

Bennie
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Av- & påställning

Den här appen ska du ha. Finns säkert också till android. Blir precis som du beskriver. Snabbt o enkelt med av o påställning.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    445,4 KB · Visningar: 34
Senast ändrad:

åkespångmyr

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
35828
Medlemskap
2024
Sv: Av- & påställning

Det finns ju lite regler gällande på och avställning.... Bilen måste vara avställd minst 14 dagar om du betalar mer än 4800kr i årsskatt för att du ska slippa betala för varje dag. Har du mindre än 4800kr i skatt måste bilen vara avställd i en månad för att du ska slippa betala för varje dag.mvh Åke.....om nu inte det också är ändrat
 
Senast ändrad:

Framking

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9993
Medlemskap
2024
Sv: Av- & påställning

Och här försöker jag förgäves radera min kommentar som jag såg blev överflödig :wideeyed:
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Av- & påställning

Det finns ju lite regler gällande på och avställning.... Bilen måste vara avställd minst 14 dagar om du betalar mer än 4800kr i årsskatt för att du ska slippa betala för varje dag. Har du mindre än 4800kr i skatt måste bilen vara avställd i en månad för att du ska slippa betala för varje dag.mvh Åke.....om nu inte det också är ändrat

Skatt under 4800kr gäller kalendermånad ... Ex. ställer man av bile 2/1 så får man betalar hela januari.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Av- & påställning

Läste här på forumet att man kan ställa av & ställa på HB'n utan kostnad.

Kan man göra detta hur många gånger som helst under året?

Kan man ställa på minuterna före man åker & direkt när man kommer tillbaka & kör in på gården.

Hur gör man detta enklast?

Om det går att göra så här så skulle man få en rejäl skattesänkning istället för som nu 1000:- i höjning. Det skulle också innebära att regeringen bitit sig själv i svansen, IGEN.:D

Bennie
Du kan ställa på den direkt när då ska åka, men du kan inte ställa av den samma dag som den ställdes på.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Av- & påställning

Ja Håkan, har man flera fordon så får man nu se till att sänka de totala skatteinbetalningarna! I mitt fall kommer jag att "tänja på allt"! Ställa på/av resp fordon när jag startar/stannar detsamma husbilen, p-bilen, MC'n släpet ... omedelbart man stannar något av dem så ska jag naturligtvis ställa av det!

Köpte ny husbil 2012 när de kom. Under första året var årsskatten ca 7.900:-! 2013 och 2014 sänktes skatten till 7.379:-. Nu 2015 åker den hiss igen +1.075 (+14,6%) till 8.454:-/år, trots partikelfilter ... man kan bli f-d för mindre "oövertänkta grodor"!

Man förundras över de nötter som beslutar om dessa skatter och resultatet av deras "arbete". Speciellt "husbilar verkar utsatta för godtycket" hos dessa politiska miljövildar"! Synd och skam att vi inte har någon husbilsorganisation i Sverige som vill, kan och verkligen för vår talan i frågor som dessa gentemot berörda myndigheter ... organisationer inkl politiska!
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Av- & påställning

Hej Bennie.

"Kan man göra detta hur många gånger som helst under året?"
Teoretiskt: Ja , I praktiken inte fler än c:a 20 gånger per år eftersom fordonet måste vara avställt minst 15 dagar i följd för att skatten ska återbetalas.
(Detta gäller bilar med årsskatt över 4800:)

"Kan man ställa på minuterna före man åker & direkt när man kommer tillbaka & kör in på gården."
Ja, (se ovan ang 15-dagars regeln)

"Hur gör man detta enklast?"
Enklaste sättet är över nätet. Transportstyrelsen har en app "Mina fordon"

Dessutom får du inte e-faktura på skatten efter en avslutad avställning, utan den kommer som pappersfaktura till hemadressen.Är man inte hemma då kan man se hur mycket man skall betala på Transportstyrelsens hemsida under "Mina fordon" men då måste man vara inloggad.

Detta är ingen nyhet, det som ändrats är bara det att påställningsavgiften slopats.

Mvh / Roland
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Av- & påställning

Hej Relax.

Det är inte bara husbilar som drabbas av detta. Även transportbilar i samma
storleksklass som husbilar får denna höjning. Det står ingenstans att detta bara gäller husbilar.

Tidigare har det debatterats om orättvisan i att den som bytt sin gamla transportbil mot en nyare, mer miljövänlig, bil drabbats av högre skatt p.g.a. omläggningen til koldioxidbaserad skatt.

För övrigt har inte partikelfilter något med skatten att göra, även om man kan tycka att det borde det. Skatten baseras endast på koldioxidutsläppet, inte på partikelutsläppet.

Med detta vill jag bara ge lite fakta även om jag i princip håller med dig.


Mvh / Roland
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Av- & påställning

Även om det måste gå 15 eller 30 dagar mellan av och påställning för att få tillbaks på fordonsskatten så finns det ju pengar att spara på försäkringen.
Blir väl bråda tider för försäkringsbolagen.:D
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Av- & påställning

Hej när jag skulle sälja den gamla husbilen till codat så var den avställd, då ställde jag på den i registret kvällen innan . När jag kom fram på eftermiddagen samma dag gick jag in igen på nätet och ställde av den. Ringde sedan till transportstyrelsen (0771-141516) och frågade hur mycket jag var skyldig , 63 kr sa han och här får du ett OCR nr att betala in på . och den bilen vägde 3500kg . försäkringsbolaget reflekterade inte ens över tillställningen . personbilar har månads betalning på skatten medans personbilsklass 2 och lastbilar har dyngs debitering så var det då jag gjorde affär med Fritsla. Varför jag ställde av den när jag kom fram var att codat hade i köpe och säljkontraktet att all innestående skatt tillfaller firman

Och att då köra bilen dit i en halvtimma och betala in fyra månader till dom gillade jag inte
Hälsningar Håkan PS man får ringa till transportstyrelsen å kolla
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Sv: Av- & påställning

Hej, på denna fråga om avställning har det varit många oklarheter med vad som tillåts från försäkringsbolaget.
Jag har fått som svar från både Folksam och Trygg Hansa att dom inte vill ha avställning när bilen är utanför Sverige där den är försäkrad för då är den helt oförsäkrad.
Det blir ju inte bättre när jag sedan förra året ser Husbilsklubbens nyhet att från jan 2014 har Folksam gett med sig och accepterar detta i alla EES länder, likadant står det i CaravanClubs TryggHansa försäkring att det gäller i hela Gröna Kortet området.
Visst blir det otydligt när kontaktpersonerna på / eller för bolagen har olika uppfattningar. Det är ju till sist vid en försäkringsskada som diskussionen kommer upp. (dessutom sparar vi en del slantar på vägskatt och försäkringen, för mig ca 1500:- /månad, trafikverket har inget emot avställningen, kanske en diskussion med försäkringsbolaget att betala till dom bara utan påställning vore en lösning)
Klubben kanske ska trycka på lite mer om detta.
Med vänlig hälsning
Carl-Axel
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Av- & påställning

Jag har också en fråga men det är ju inte om skatten direkt. När jag ställer av husbilen så får jag ju pengar tillbaka på skatten och försäkringen går ju över till "garage försäkring". När jag ställer på husbilen igen så går ju försäkringen igång igen. Vilka villkor gäller då? Kan försäkringsbolaget ökat premien hur mycket som helst? Känns som man inte har koll på det eller bara missuppfattat det?

Hälsningar/hike
 

Örjan o Helen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
9222
Medlemskap
2024
Sv: Av- & påställning

Hej, vart hittar man appen , har gått in AppStore men hittar inte den du hänvisar till ? Tacksam för svar. MVH Fransen.
 
Toppen