• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Av o Påställning

Tommy.O

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
16963
Medlemskap
2024
Jag ska hämta ut vår husbil efter vinterförvaringen och ställer på den. Då jag ska provtrycka gasolen två dagar senare och sen inte åka på två veckor tänkte jag ställa av den igen. Alltså ha den påställd i tre dagar. Funkar det och hur blir det med skatten eller går det att göra så kort tid. Har läst på nätet men verkar lite rörigt tycker jag. Kanske är jag snål. Tacksam för svar på det eller hur ni brukar göra.

mvh Tommy:)
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Sv: Av o Påställning

Kolla på Transportstyrelsen jag tror att gränsen går om skatten är minst 4800kr då betalar du skatt per dag lägg in den på autogiro så är det inga problem sköter sig själv
 

ThomasG

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2024
Sv: Av o Påställning

Kolla på Transportstyrelsen jag tror att gränsen går om skatten är minst 4800kr då betalar du skatt per dag lägg in den på autogiro så är det inga problem sköter sig själv

Tyvärr så klarar inte transportstyrelsens datorprogram av att dra skatten från ditt autogiro vid påställning. Skaffade själv autogiro för att det verkade smart, men varje år när jag ställt på husbilen så kommer räkningen i brevlådan. Dagens Nyheters motorskribent observerade detta för något år sedan och kontaktade
Transportstyrelsen som inte tänkte ändra på systemet då man ansåg det inte var något problem!
Gjorde en framtida påställning för ca två månader sedan för att ställa på husbilen
måndag den 11 april, fick räkningen i torsdags. Inte många dagar att vinka på att betala på räkningen då vi sticker utomlands på tisdag morgon.
Försäkringen har jag löst på så sett att den dras per autogiro.

ThomasG
 

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Sv: Av o Påställning

Det fungerar utmärkt att ställa av husbilen efter 3 dagar.
I höstas ställde jag av bilen efter 1 dag, utan några problem.
Tänk på att om du ställer på igen inom 15 dagar, så får du betala för hela tiden.


Benny
 
Toppen