• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Autopass

Suntracker

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
22124
Medlemskap
2024
Skyttelpass: Hej, får patrull när jag skall fylla postnummer, finns en asterisk men ingen förklaring vad den betyder, jag anger 426 68 med eller utan mellanslag även provat med hela postadressen men "Ugyldig poststed", några tips?
Du ska skriva in poststad i en osynlig ruta höger om postnummer. Om du gör så, funkar det!
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Är just nu i Norge och kör med Epass24, får se hur det fungerar. Hade jag varit lite mer påläst så hade jag beställt ett Skyttelpass istället, får ju lite rabatt med denna.

Har för övrigt en Easygo+ som enligt uppgift ska fungera i Norge. Har kört med den i Trondheim är dock osäker om den registrerat någon betalstation. Det brukar ju alltid pipa till i den vid någon passering, nu var den helt tyst. Vågade inte fortsätta med den och aktiverade istället Epass24.
Min EasyGo piper inte längre i Norge men pengar dras som dom ska från BroBizz!
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Min EasyGo piper inte längre i Norge men pengar dras som dom ska från BroBizz!
Er det én ting vi er flinke til her i Norge så er det å dra inn bompenger! ;)

Som dere sikkert forstår er det flere muligheter, og en ting man også bør tenke på er hva slags tjenester og rabattavtaler de ulike tilbyderne gir, og da kanskje spesielt i kombinasjon med kjøring i andre land. Der må jeg innrømme at jeg har null info å bidra med, så man må nesten bare lese seg litt opp på hva som funker best i sin situasjon.

Her er en artikkel fra tidligere i vår som nok er mest ment for oss med norske bombrikker, men som kanskje også kan være interessant for andre: Dette bør du vite om bombrikker og avtaler
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Min EasyGo piper inte längre i Norge men pengar dras som dom ska från BroBizz!
Hade min Easygo+ i handskfacket i en säkerhetsförpackning (trodde jag). Den har registrerat varenda bomstation på sträckan Trondheim till strax innan Narvik. inga stora pengar omkring 150 sek. Nu vet jag att den fungerar i Norge
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Är det SkyttlePass som gäller när man ska köra med husbil över 3,5 T i Norge
Det är många olika bizzsar/pass mm hit och dit
Tacksamför raka svar på detta.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Är det SkyttlePass som gäller när man ska köra med husbil över 3,5 T i Norge
Det är många olika bizzsar/pass mm hit och dit
Tacksamför raka svar på detta.
Det finnes vel egentlig ikke noe klart svar, det beror litt på hva du selv ønsker å bruke. Det norske bomsystemet heter AutoPASS, og SkyttelPASS er én av 3 utstedere av AutoPASS-brikker (de to andre er Fremtind og Flyt). De tre kan ha litt ulike tilleggstjenester på sine brikker, men de er alle sammen AutoPASS-brikker.

Nå har ikke jeg noe erfaring med brikker over 3.5 tonn, men i artikkelen jeg linket til i mitt forrige innlegg står det at man også kan ha utenlandske brikker i Norge. Har du f.eks allerede EasyGo+ eller ØresundPay skal disse fungere i Norge. De kan også knyttes opp mot AutoPASS for ferje, og du trenger ingen norsk AutoPASS-brikke i tillegg.

NB: Hvis du IKKE har fungerende bombrikke på bobil over 3.5 tonn vil alle bompasseringer belastes som lastebil, og det koster en formue!
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Hej, chattade precis med Fremtind, bara för att försäkra mig att det blir inget problem men min bricka. Husbilen min har en totalvikt av 4250 kg (personbil klass 2 som det heter i Sverige) men kundprofilen hos Fremtind säger 3500 kg, trots att jag lämnade in reg beviset för ett tag sen. Kundtjänsten bekräftade emellertid att detta är helt rätt, och att man på det här sätt och vis slipper betala lastbil-avgifter.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Är det SkyttlePass som gäller när man ska köra med husbil över 3,5 T i Norge
Det är många olika bizzsar/pass mm hit och dit
Tacksamför raka svar på detta.
Absolut enklast är att registrera sig på EPASS 24 Då behövs ingen dosa. Vill man ha en dosa så skulle jag rekommendera SkyttlePass då den Inte har några fasta avgifter samt att man får rabatt på passeringarna.
 
Senast ändrad:

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Absolut enklast är att registrera sig på EPASS 24 Då behövs ingen dosa. Vill man ha en dosa så skulle jag rekommendera SkyttlePass då den Inte har några fasta avgifter samt att man får rabatt på passeringarna.

SkyttelPASS fungerar även om du inte har dosan med dej (kanske inte hunnit komma med posten), är du medlem i SkyttelPass
så ser dom det när dom scannar registreringsnumret och du har samma förmåner som om du haft dosan framme.
// Janne
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
SkyttelPASS fungerar även om du inte har dosan med dej (kanske inte hunnit komma med posten), är du medlem i SkyttelPass
så ser dom det när dom scannar registreringsnumret och du har samma förmåner som om du haft dosan framme.
// Janne
Gött svar där, har beställt SKYTTELPASS så vi får se om vi får det innan vi åker, åker mot Norge direkt efter Midsommar.
Då vet jag att det även tar på regnr.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Fått uppfattningen (bland all konstiga upplysningar på nätet) att ÖresundPay fungerar med nummeravläsning.
Kan någon bekräfta?
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Fått uppfattningen (bland all konstiga upplysningar på nätet) att ÖresundPay fungerar med nummeravläsning.
Kan någon bekräfta?
Jag har varit i kontakt med Öresundsbron angående min Bizz vid eventuell resa till Norge
Min fråga:
Hej på er! Norge har nya regler angående betalning av s.k. bompeng och färjetrafik. Jag vill veta om min Bizz kommer att fungera som betalningsmedel i Norge om vi väljer Norge i år som turistmål. Mvh Tommy Nyberg Mönsterås

Svaret kom idag:
Hej Tommy,


Alla fordon som skall köras i Norge ska vara utrustade med en bizz, samt med angivet registreringsnummer och miljöklass.

Vad innebär de norska kraven på Miljöklass ?

Om du ska köra i Norge ska du vara uppmärksam på lagkraven gällande användning av OBE/bizz. Den norska regeringen har beslutat att alla fordon som nyttjar offentliga vägar i Norge, ska vara utrustade med en giltig bizz (till exempel ØresundPAY bizz).

Till bizzen ska följande information om fordonet anges på "Mitt konto" i självbetjäningen:
  • Inregistreringsland
  • Registreringsnummer
  • Bränsletyp
  • Miljöklass
Bizzen blir kopplad till det specifika fordonet med dess angivna registreringsnummer, till dess att registreringsnumret kopplas bort från bizzen.

Du registrerar informationen med din Bizz på på "Mitt konto". Klicka på "Visa mer" under kategorin Aktiva bizzar och välj detaljer. Klicka sedan på "redigera" och ange informationen om ditt fordon, välj sedan "Uppdatera"

Fick du din bizz innan den 1 april 2022?
I så fall behöver du byta ut din bizz. Det gör du också via självbetjäningen under fältet "aktiva bizzar".

Din Bizz är från februari 2022 så jag rekommenderar att du byter ut denna nu med detsamma så allt är på plats innan resan till Norge.

Väger dit fordon mer än 3.500 kg?
Då ska du fylla i dette och skriva ut en "vehicle declaration" som du ska ta med i bilen tilsammans med din bizz. Är du privatkund kan själv inte fylla i att ditt fordon väger över 3.500 kg utan då behöver du ta kontakt med Kundcenter, så gör vi detta åt dig.


Viktigt att komma ihåg

Det är viktigt att koppla bort registreringsnumret från bizzen, om du inte längre äger bilen. I annat fall kan du uppkrävas på avgift om bilen kör i Norge, även om bizzen inte använts vid körtillfället.

Bra att veta

Vänligen notera att det kan ta upp till 36 timmar från det att du uppdaterat uppgifterna på ditt avtal, till informationen registrerats i Norge.


Hoppas denna information kan vara till hjälp och önskar en fin dag !



Best Regards / Vänliga hälsningar / Venlig hilsen


Maria
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har varit i kontakt med Öresundsbron angående min Bizz vid eventuell resa till Norge
Min fråga:
Hej på er! Norge har nya regler angående betalning av s.k. bompeng och färjetrafik. Jag vill veta om min Bizz kommer att fungera som betalningsmedel i Norge om vi väljer Norge i år som turistmål. Mvh Tommy Nyberg Mönsterås

Svaret kom idag:
Hej Tommy,


Alla fordon som skall köras i Norge ska vara utrustade med en bizz, samt med angivet registreringsnummer och miljöklass.

Vad innebär de norska kraven på Miljöklass ?

Om du ska köra i Norge ska du vara uppmärksam på lagkraven gällande användning av OBE/bizz. Den norska regeringen har beslutat att alla fordon som nyttjar offentliga vägar i Norge, ska vara utrustade med en giltig bizz (till exempel ØresundPAY bizz).

Till bizzen ska följande information om fordonet anges på "Mitt konto" i självbetjäningen:
  • Inregistreringsland
  • Registreringsnummer
  • Bränsletyp
  • Miljöklass
Bizzen blir kopplad till det specifika fordonet med dess angivna registreringsnummer, till dess att registreringsnumret kopplas bort från bizzen.

Du registrerar informationen med din Bizz på på "Mitt konto". Klicka på "Visa mer" under kategorin Aktiva bizzar och välj detaljer. Klicka sedan på "redigera" och ange informationen om ditt fordon, välj sedan "Uppdatera"

Fick du din bizz innan den 1 april 2022?
I så fall behöver du byta ut din bizz. Det gör du också via självbetjäningen under fältet "aktiva bizzar".

Din Bizz är från februari 2022 så jag rekommenderar att du byter ut denna nu med detsamma så allt är på plats innan resan till Norge.

Väger dit fordon mer än 3.500 kg?
Då ska du fylla i dette och skriva ut en "vehicle declaration" som du ska ta med i bilen tilsammans med din bizz. Är du privatkund kan själv inte fylla i att ditt fordon väger över 3.500 kg utan då behöver du ta kontakt med Kundcenter, så gör vi detta åt dig.


Viktigt att komma ihåg

Det är viktigt att koppla bort registreringsnumret från bizzen, om du inte längre äger bilen. I annat fall kan du uppkrävas på avgift om bilen kör i Norge, även om bizzen inte använts vid körtillfället.

Bra att veta

Vänligen notera att det kan ta upp till 36 timmar från det att du uppdaterat uppgifterna på ditt avtal, till informationen registrerats i Norge.


Hoppas denna information kan vara till hjälp och önskar en fin dag !



Best Regards / Vänliga hälsningar / Venlig hilsen


Maria
Dom är inte helt pålästa i Danmark, det går att köra utan bizz.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Det är så mycket hit och dit med bilkörning i Norge, hade Epass24 hörde annat så jag tog bort den och skaffat öresundPAY/bizz istället till vår plåtis 3500kg. Ska teckna lokala avtal när jag åker för att få rabatterna stod det i mejlet.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Det är så mycket hit och dit med bilkörning i Norge, hade Epass24 hörde annat så jag tog bort den och skaffat öresundPAY/bizz istället till vår plåtis 3500kg. Ska teckna lokala avtal när jag åker för att få rabatterna stod det i mejlet.
Ser det er 2 tråder med dette tema. Jeg har skrevet litt i denne posten i annen tråd, samt noen andre poster i den tråden.
 
Toppen