• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Autopass Norge

F

F.d. 29925

Guest
Nu har brickan kommit. Den enda skillnaden är nog att man kollar tyngre bilar mera ingående än tidigare. (Har alltid debiterats för personbil för mina 4,5 ton)
Att man får en viss rabatt dessutom i nuvarande system är ju bara att tacka och ta emot.
Blir troligen flera resor in till grannlandet i :)år.
 

Bilagor

  • Autopass.JPG
    Autopass.JPG
    618,6 KB · Visningar: 17

skogge

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kalix
HBK-Nr
13233
Medlemskap
2024
Sv: Autopass Norge

Testade EasyGo+ i helgen vid en ny bom efter E6 norr om Narvik. Funkar fint. Pengarna dras från kreditkortet. Samma pris för 3.5t och >3.5t men inte lika billigt som vanlig personbil.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Autopass Norge

Prinsippet i Norge er to satser over og under 3500 kg totalvekt, men for husbiler er grensen nå flyttet til 7500 kg. Men så gis det rabatt ved bruk av brikke, denne er todelt og gir noe ekstra rabatt der en har avtale. Så en kan også si at det er 6 forskjellige priser på passering.

Full pris ved etterfakturering, litt rabatt for Autopass og litt ekstra rabatt for avtale med lokalt bomselskap.
 
J

Jan A

Guest
Sv: Autopass Norge

Det er ingen vektgrense med husbil over 3,5t .Men det er et krav at husbil er registrert som M1. Takst som lett bil er det også ett krav med gyldig brikke for husbil over 3,5t. Har en EasyGo+ sender en en Mail til EasyGo+ og legger ved kopi av vognkort hvor det bekreftes reg som M1. Da gjør EasyGo om avtale i Norge til lett bil. ( jeg har husbil over 7,5t reg som M1 og EasyGo+ avtale og kjører som lett bil i Norge.)
God tur.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Autopass Norge

Åkte förbi Trondheim förra året via motorvägsnätet...fick en faktura ca 3mån
efteråt på 75kr...bilen 4.250ton...är det samma villkor över hela Norge.
Lönar det sig att ha Easy go+ ? eller ta en faktura ett kvartal i efterhand.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Autopass Norge

Bricka är ett krav för husbilar över 3,5 t, (numera).
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Autopass Norge

Ok..krav, men vad händer ? Är alltid frågande till krav . Min mor sa alltid , du skall alltid ifrågasätta i stället för att acceptera ...
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Autopass Norge

Krav på bricka?
Stämmer verkligen det? Jag trodde inte det omfattade husbilar.
Det finns flera trådar om nyheterna i med norska bompengen, men jag har svårt att få fullt grepp om det.
Kan någon reda ut begreppen lite vore jag väldigt tacksam.
Själv kör jag enbart med Öresundsbrons bizz. Det borde fungera även i morgon menar jag.
EasyGo+ har nämnts också. Är det ett komplement till bizzen, eller kör man med enbart EasyGo? Någon varnade för en dansk versionen av överfartsavtal som skulle ge dyrare resor.
Som sagt, någon som tagit sig tid att reda ut denna snårskog är efterlängtad.
 
Toppen