• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

automatlåda?

F

F.d. 6238

Guest
Skulle vilja fråga er vänner hur ni ser på detta med automatlåda. Har tidigare haft många bilar med automatlåda och jag föredrar det men i vår nuvarande bil har vi en "flintamodell".

Har varit i USA en del och där kan dom inte stava till manuell låda. Man undrar då vad det kommer sig att vi i Sverige och kanske också i Norden mest kör bilar av "Flintamodell"
Skulle vara roligt att veta om det är några lyckliga personer i klubben som har Automat i sina Husbilar och naturligtvis även i sina "vanliga" bilar.

Hls kurt.:confused:
:D:D:D:D
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: automatlåda?

Hej Kurt!

Vi har sedan länge haft automat på våra personbilar så när vi nu i år skulle köpa husbil och hittar en bra bil och med automatlåda så var det en stor fördel och en del i beslutet av köpa just den bilen. Vi har nu kört en hel del korta resor och en långresa till Mosel och upplevelsen är bara positiv.

Kjelle
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: automatlåda?

Följdfråga då: Har Ni uppfattningen att bilen drar mer soppa än en Manuell???
:confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: automatlåda?

I dagens nye husbiler er automat ikke nødvendigvis det samme overallt:
Mange bruker en automatisert kasse, med elektronisk styring - disse kan være meget gode på suppe - en skal være god skal en kjøre mer økonomisk med en "flinta". En helautomat drikker normalt litt mer enn en manuell pga kopplingen.
Erfaring fra personbiler tilsier 5 - 15% mer forbruk på tradisjonell automat.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: automatlåda?

Man får väl räkna med att de värden som anges av biltillverkarna för bränsleförbrukning är under ideella förhållanden och då blir nästan alltid förbrukningen för automatlådorna större. Men - handen på hjärtat - hur många av oss hanterar den manuella lådan optimalt. Jag tror att för dom allra flesta kan det nog kvitta vilket man har med hänsyn till förbrukningen.

Sedan finns det ju nu en hel del, vad man kan kalla halvautomatiska automatlådor, med diverse konstiga bokstavsförkortningar som ingen begriper.

Dessa, har jag förstått, växlar manuellt men utan förarens medverkan, t.ex. som Mercedes Sprintshift. Om man är van vid en normal automatlåda upplevs dessa bilar som ryckiga och man måste lära sig att vänta på lådan innan man gasar. Dessa halvautomatiska lådor sägs dra mindre bensin än en helt manuell låda.
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: automatlåda?

Hej igen!

Min uppfattning är att förbrukningsökningen är försumbar, vi åkte i september ner till Mosel och jag var mycket spänd på just förbrukningen. Vi väger enligt papperna 3500kg men vi var vällastade så min gissning är att vi vägde något mer. Vi undvek att köra på motorväg men när vi gjorde det var hastigheten aldrig över 110km/h och i övrigt låg marchhastigheten mellan 70 och 100km/h. Förbrukningen pendlade mellan 1,05 och 1,1 vilket jag var mycket nöjd med. Jag jämförde även med de andra bilarna som hade manuella lådor och det var ungefär samma förbrukning på alla. Vi har en Mercedes på 157 hk. Bilen är en Rapido helintregerad. Om vi skulle byta skulle jag gärna åter köpa en bil med Automatlåda.

Kjelle
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: automatlåda?

Hej alla
Förbrukningen annser jag är försumbar, man skall på plus-sidan ta med att med en bil med automat så växlar lådan när rätt varvtal är inne, detta sparar motorn enormt mycket, en bil med automatlåda brukar därför hålla längre motormässigt än en med manuell låda, jag slutade själv att veva i oljan straxt efter 18-årsåldern, har därefter nästan enbart kört automat i mina personbilar, har dock tyvärr manuell låda i husbilen men man kan ju inte få allt.
Känner taxichafförer som kört närmare 50000mil med automatbilar där motorn bara fått regelbunden normalservice, alldrig renoverade.
Så frågar ni mig så håller jag automaten först.
Ha en underbar kväll.
MVH KEJO 20:rolleyes:
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: automatlåda?

Jag har haft ett antal bilar med automat i taxitrafik, dessa har i stort sett gått dygnet runt. Den enda bilen sominte klarat sig för låd-byte har varit volvo s80 med Audi´s motor! Bilen för tung, lådan blev för varm, lådorna rasade efter 24.000 mil. Har en volvo 850 bensin som gått 78.000 mil där varken motor eller låda är öppnade, gått på trim-chip de senaste 69.000 milen. Det som idag drar soppa på dieslarna är partikel-filter. Våra volvo v70 -06 och 07; or drar ca 0,78 l/mil mot strax under 0.7 på de utan partikel-filter. Självklart vill man ha en modern bil med automat OCH farthållare. Sen fattas bara autopilot så att man kan gå på muggen under färd!!!
Fredrik
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: automatlåda?

Vi har automat i personbilen och kan inte tänka oss något annat. När vi fastnade för husbilen hade den tyvärr s.k flintalåda. Pengar och lämplig modell styrde. Vi saknar verkligen automat i husbilen så vid byte blir det till att leta lite extra.

Hälsningar från Onsala :wink:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: automatlåda?

Har kört en del mest på autobahn och i städer, med en Hobby(Fiat) 750-04 med aut låda, mina erfarenheter så långt (med jämförbara bilar);
- bränsleförbrukningen är obetydligt högre än med manuell
- ljudnivån är något högre och "surrigare", än i den manuella i min egen motsv 750 -03
- växlingskomfort med helautomatläge bra, inställd på "krick-krack" läge (som på en MC)
blir bekvämlighet och funktion utmärkt (t.ex för körning i stad, tät trafik och likn).
- merkostnad ca 20'-25' Sek för aut-låda beroende var och när husbilen köps

Volvos mer vässade 850 modeller med efterföljare har elektroniska automatlådor (troligen även hos en del andra) där klarar elektroniken aut ut när oljan blir för varm. Det leder till att aut-lådan växlar ner och spärras till lägre växlar tills att oljetemperaturen sänkts, därefter fungerar aut-lådan som vanligt igen. Detta fick jag funktionstestat i en lång brant backe med en Volvo 850 T-gul (fältprovvagn) och husvagn på väg nerfrån Mosel och upp mot Eifel.

Hur det är med en husbils aut-låda känner jag inte till men tvivlar på att de har någon temperaturspärr el motsvarande. Det innebär kanske att man bör vara försiktig med alltför hård belastning av aut-lådan i långa sugande uppförsbackar - motorn orkar tillsynes, men (?). Aut-lådeoljan uppnår lätt högre temperaturer än den är kravsatt för (?) inkl konsekvenser (tätare oljebyten i bästa fall - normalt är dock bytesintervallen långa).

Kanske vet Kölis eller någon annan med praktiskt erfarenhet från verkstäder hur det fungerar och hanteras vad gäller husbilar (livslängd på lådor, mm). Bör tillägga att jag inte är någon älskare av aut-lådor, känner mig bättre tillmods med en bra manuell låda.
/ Ha de bra, Bengt 333
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: automatlåda?

Vad gäller Fiats automatlådor för transportbilarna så har jag ingen erfarenhet alls. Däremot så håller dom lika bra som andra bilars automater i taxi trafik. Problemet med en husbil är ju att den alltid går med max last och lådan får jobba hårt och blir därför varm i oljan. På US bilar som går tungt sätter man alltid dit en extra oljekylare till automaten framför alla andra kylare som bilen har orginal, då brukar det aldrig bli några problem med oljetempen i lådan. Man kan även sätta dit en extra oljetempsmätare till lådan så att man har full koll på det hela.
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: automatlåda?

Har själv 3 bilar vid huset ,samtliga med riktiga automatlådor.
En av dom är husbilen, Hymer S.650 vilken jag fick hämta till Tyskland på
grund av dåligt utbud med automatare i Sverige.
Man har jo ledigt när man är ute med husbilen.

Nyare lådor är försedda med överväxel, datastyrning, converter lockup ,
för att dra mindre med bränsle. Förr i tiden kunde man räkna kalt med 10%
mer brännsle.
Det som Köllis säger med temperaturen är viktigt, det er ganska lätt att steka en låda med en tung bil, stark motor och branta långa backar ,
likaledes i tung snö .
Viktigt är att känna till vad man har i maskinrummet, den hydrauliska momentomvandlaren är en effektiv värmemaskin, slirrar den för mycket
och för länge.
Extra temp.mätare skulle vara bra på plats.

Automatväxlar är altså min grej.
Hälsnigar till likasinnade och alla i klubben.
Paulkaj
 
Inlägg
6
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
767
Medlemskap
2024
Sv: automatlåda?

Automat= bekvämt! Åtminstonde jag kör lugnare, man colar ner.
Bränslebrukningen är mer en fråga om körsätt än typ av växellåda.
Hållbarheten kommer automatiskt med ett lungt körsätt.
Mvh/ Stig :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 209

Guest
Sv: automatlåda?

Hej!
Vi har automatlåda och den fungerar bra. Mera vilsam och lugnare körning och speciellt i kombination med farthållare. Drivmedelsförbrukning 0,85-0,95.
Aej 432
 
Toppen