• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

automatiskt inluftsspjäll

F

F.d. 8160

Guest
Halloj.

Har monterat en solcellsdriven ventilator på Sprintern nu, och har en datorfläkt i den andra ventilen för nattkörning. Dock så funderar jag på att den ökade mängden luft som går ut från bilen nu kommer leda till att mer luft kommer in i bilen, och med den mer damm. Främst genom bakdörrarna.
För att få bukt med detta funderade jag på att ta upp ett ventilationshål ner under bilen, kanske i instegsbrunnen på passagerarsidan. Det brukar ju vara svalare luft under bilen när man campar och har stått ett tag.
Men, jag vill inte ha in den luften när jag startar bilen och kör, då det säkert lär vara alltför mycket avgaser och het asfalt som påverkar då. Bättre med ordinarie in ventilation då tänkte jag.

Detta borde ju kunna lösa sig med en enkelt rosettventil på insidan... Men, nu har jag ju minne som är värdelöst och jag skulle gärna ha detta löst automagiskt när jag startar.
Funderar på att montera någon slags styrning på ett litet iris-spjäll. Fördelen är också att kunna ha ett filter längst in så att det är enkelt att byta.
Men finns det nån som känner till en färdig lösning för detta, eller har gjort/sett nått smart? Onödigt (omän kul) att uppfinna hjulet igen så att säga.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: automatiskt inluftsspjäll

Vilken typ av rum ugn har du?
Om du använder en Truma S 3002 får du lite luft från undersidan samt luft för förbränning.
Varm luft kan innehålla mer fukt än kall luft med samma relativa fuktigheten i procent.
En fuktkontroll/ hygrostat kan justera den automatiskt - finns till rimliga priser för badrum.
Men 230 volt (sinus ?)
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: automatiskt inluftsspjäll

Har ingen värmare än så länge. Kanske en dieselvärmare nästa år.
Det är mer att välja var jag tar in luft så jag kan filtera den en smula.

Dock bara tankar än så länge. :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: automatiskt inluftsspjäll

Ett sätt är att ta vakuumförställningsklockan som sitter på en gammal fördelare och ansluta till någon vakuumslang till motorn. när motorn går drar armen och ventilen stängs, helt mekaniskt och enkelt.
Annars går det ju koppla en motor till tändningen som vrider ventilen.
När du kör behövs ju ingen extra ventilation än den innbyggda så jag är rädd för att ventilationen som ska fungera stillastående inte är så bra att när man kör. Hade bekymmer med en solcellsventilator vars fläkt varvade upp ordentligt när man satte på bilfläkten, till den fanns det ett lock som man fick gå ut och sätta dit när man körde.
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: automatiskt inluftsspjäll

Har fått kontakt med en ventilations konstruktör (dock fasta installationer) som jag ska skicka en ritning till så får dom räkna lite.
Risken är ju dock att det blir lite dyrare än vad det kan vara värt, så det kanske bara blir en manuell rosettventil och något slags filter på det.

Inget lock följde med den sunvent jag köpte, så jag funderar nästan på att sätta ett lock på insidan eftersom den bakre ventilen är kvar och väl fungerande. Skulle vara lite småjobbigt att klättra upp på taket för varje körning också. :p
Kanske går att hacka in en brytare... ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: automatiskt inluftsspjäll

På den Winnebago jeg hadde i Australia var det en innluftventil nede i steget i bodelen - på baksiden slik at det ble sug i denne når en kjørte og den fungerte som utluft. På husbilen her i Sverige har jeg en innluftventil i gulvet i lastrommet, den har et hus som og sørger for sug ut når en kjører. Det å utnytte det undertrykk som oppstår på baksiden av utstikkende deler burde løse problemet - om ikke luftgjennomstrømningen i bilen blir for stor :D.

Om en ser under på de fleste husbiler så er det en ventilasjon i gasolskåpet, denne har et deksel som er åpent i bakkant - ser ut som en "scoop" montert bak frem.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: automatiskt inluftsspjäll

Hur går det för dig sorebeard? Har du kommit på lösningarnas lösning?? I så fall så är jag intresserad av den.
Jag har funderat lite på olika lösningar och det är lätt det spårar ur och blir lite väl komplicerat.:D
En lösning skulle kunna var att manövrera ett irisspjäll eller en skjutlucka (eller nåt annat) med hjälp av en vajer som är kopplad till bilens handbroms, lagom avancerat tror jag och det skulle nog fungera för mig eftersom jag alltid drar i handbromsen när jag parkerar, men visst det blir ju inte hundraprocentigt eftersom minnet är inblandat även här.:)
Annars så skulle det kanske gå att använda en ställmotor om man vill ha elektronisk styrning kopplat till D+ kanske, spjället stängt när generatorn laddar men jag har ingen större av ställmotorer och hur man styr dem så det tror jag att jag hoppar över, om ingen annan presenterar en färdig lösning förstås,,:D
Har även tittat på ett elektroniskt gasspjäll från en skoda som jag har liggandes men hålet är inte så stort, ca 60mm och jag vet inte om det räcker och sen ska det ju kopplas in på nåt vis och då tror jag inte mina elektronikkunskaper räcker till.
Knuts förslag tål att tänka på, aerodynamik är ganska spännande och en automatisk 100procentig lösning borde nog gå att få till, jag fortsätter med att tänka på det ett tag.:)
Angående filter så skulle det gå att använda en luftburk från en bil, en raid på skroten borde nog kunna resultera i en burk i lämplig storlek som får plats under bilen.

I min förra vw så testade jag en mycket simpel lösning, jag tog bort backventilerna på frånluftsventilerna bakom stötfångaren bak, luft kunde gå in den vägen när man stod still men avgaser sögs också in den vägen om jag körde med hekiluckan i öppet läge (inte fullt öppen). Inte bra, det fungerade visserligen om takluckan var stängd men som sagt: inte bra.

Happy motorhomebuilding,, Jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8160

Guest
Sv: automatiskt inluftsspjäll

Tyvärr har jag inte kommit på nån lösning än. Som du säger, det är lätt att göra saker altför avancerade och för den delen dyra.
Har en kontakt som är ventkonstruktör för vanlig innomhusventilation som jag bollat lite med, och han kan nog fixa mig en möjlig lösning... men bara irisspjället kostar en hel del, och alla ventilationsmotorer för spjäll går på 220.
Funderat lite på att bara montera ett någorlunda skuddat iris och dra en vajjer upp i b-stolpen på passagerarsidan. Hade planer på att ta in luften i instegsbrunnen bak eller fram, men det är otroligt va mycket "skrot" det är under en bil... Har inte hittat den rätta platsen än, och inte heller tagit mig riktigt med tid, då jag har andra saker som jag tror är mer prioriterade.
Än så länge kör jag med friskluftsintaget framme på instrumentpanelen.
Lite kablage, kontruktion och vanligt mek kvar så kanske jag kommer till det.
Men det ser mer och mer ut som att bara bli ett spindelspjäll monterat på insidan och en liten låda in mot avgasröret som skyddar mot väta och innehåller filtret. Man får kräla för att byta filter helt enkelt. Iof, om jag ändå ska bygga igen halva insteget kanske jag kan få plats med det där... Tål att funderas å ritas på, måste kolla vad som gömmer sig bakom "avsmalningen" av bakre instegsbrunnen.

Min handbromssänkning tillåter tyvärr inte att jag snurrar stolen när jag drar åt den. Så jag blir av med en matstol om jag måste dra i den spaken.
Tippset där är alltså att; Gör er egen som Sjöberg gjort. Inte riktigt värt att beställa den tror jag. :p
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: automatiskt inluftsspjäll

Mest luft där bakom avsmalningen, ända in till rambalken.

Själv har jag en liten ide om man kanske skulle kunna såga bort det stående plåtväggen i fotsteget och förlänga den liggande plåten hela vägen in till rambalken.
Det skulle lösa en del av skoförvaringsbekymret och samtidigt skapa en hel del extrajobb.:D
Detta är bara på nivå: "Brillianta ideér" ännu (som inte alltid är så värst brillianta) och det kanske aldrig kommer till utvecklingsstdiet.

Lite bilder på hur det ser ut så du slipper kräla själv. :) Samtidigt som jag själv blir påmind om att jag måste ta tag i min tröskel.:oops:

IMG_7224.JPGIMG_7225.JPG

Kanske det går att nyttja hålen som finns på innertröskeln en bit bakom fotstegsbrunnen till ventilation?

IMG_7226.JPG

Mvh Jocke
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: automatiskt inluftsspjäll

Jag har en lösning på problemet med fjärrmanövering av ventiler och annat.
Man använder helt enkelt ett modellflygservo som finns i varierande storlek och priser, man kan gott köpa det billigaste för den precision som behövs är mycket mindre än vad det sämsta servot presterar.
genvägar till en mycket bra och otroligt snabblevererande modellflygfirma.
Servotestare som man styr med:
Servotestare - RCFlight - Din RC Butik
Då kan man använda ratten att vrida ventilen.

Servo t.ex. :
XQ Power Servo S3006S 40 g, 6.4 Kg, 0.16 s - RCFlight - Din RC Butik

Sen behöver man några kontakter sladd och en spänning på 5-6volt.

Sen kan man fjärrstyra allt som behöver rörelse från vilken plats som helst.
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: automatiskt inluftsspjäll

Va rent du har det under bilen Sjöberg! borde kanske ta mig iväg å tvätta mitt åbäke. Din är renare under än vad min är på sidorna. ;)
Får se om jag hinner dra in ventilationen, men där i skjutdörrslådan verkar vara ett bra ställe.

Åh, finns det så starka servos? häftigt. Jag tänkte på RC prylar ett tag tidigare, men slog bort tanken då jag nog tänkte för smått. :)

Dock, inte länge kvar tills vi ska åka, så jag kanske inte hinner med detta roliga projekt. Fortfarande saker som ska hinna göras. Borde skriva en sådär fin lista så jag får bättre koll och verkligen kan planera... Men men. ;)

En eventuellt enkel och billig lösning kan ju vara att göra hålet i den bakre delen, på "utsidan" monterar man en rosett ventil från biltema som man styr via servo/vajer. och sen en filterlåda på insidan. Iof kanske man vill skydda även rosetten. Nått jag kan klura på när jag målar sängens headboard.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: automatiskt inluftsspjäll

Ja, undersidan på min bil är i bra skick, hur det kommer sig begriper jag inte för utsidan ser ut som kriget ungefär.:D
Sysselsättningen är räddad för lång tid framöver för när/om insidan är färdig så väntar det en hel del bulor och skador som ska fixas.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: automatiskt inluftsspjäll

Ta ett ställdon det finns små som styr centrallåset till dom flesta bilar.
Använder du ex den som sitter til V70 bagagelucka så behöver du bara lägga till 12v så stänger den invertera med ett relé så öppnar den kopplas till tändningen till bilen.
 

Bilagor

  • PC5-48.jpg
    PC5-48.jpg
    8,3 KB · Visningar: 167
F

F.d. 14324

Guest
Sv: automatiskt inluftsspjäll

Tack för tipset Juan.:)
En ställmotor till centrallås borde kunna göra jobbet, och skulle den ha svårt att orka med belastningen kan man prova med två.

En liten fundering bara, växla + och - så förstår jag att det får den att gå åt det ena hållet eller det andra, men ska det vara en puls på några tiondels sekund eller så? eller ger man den spänning konstant? tänkte bara på om den står och blir varm om den har spänning hela tiden men de kanske har inbyggda kontakter för det.

mvh jocke
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: automatiskt inluftsspjäll

Jag är inte rätt människa att svara på det

Det finns olika motorer till olika ändamål Jag använde en för inte så länge sedan som hade en strömbrytare och 2 dioder inmonterade med denna funktion så kunde den ha 12v på hela tiden och den stängde av sig när den nått ändläget. Jag provade den jag hade till tanklocket och den är bara en motor som behöver en liten puls på en sekund. Jag provade att lyfta ett batteri på över 1 kg och det gjorde den utan problem. Slaglängden är dock ganska kort 18mm, men borde räcka till ett sådant där galler med en liten skjut öppning
 

Bilagor

  • 53023.jpg
    53023.jpg
    6,8 KB · Visningar: 147
Senast redigerad av en moderator:
Toppen