• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Auto Route och GPS navigering ?

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.

Hur många av Er använder bada system ?
GPS är kanon i stan men si och så i den långa planeringen . Funderar på att
komplettera med en Auto Route 2013, men då måste man ha en liten dator ( med Windows ) på . Finns det några alternativ ( en platta) ??? Som bonus får man en spårning efter resan.
Några tips är välkomna. Tack.

God Jul .

Ps. När kommer nya version 2014, kan man provtesta den ? någon som är insatt i ämnen ?

Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Auto Route och GPS navigering ?

såvitt jag vet finns det ett säkert system utan satellit ! kassas för karta ! funkar utmärkt i alla väder !

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes i dag mange platter med windows 8, noen med gps andre uten og her kan en usb gps puck brukes uten problemer. I mange husbiler kan det være en fordel å benytte usb utgaven.

Det hender Microsoft slipper en prøveutgave av programvare, med 30, 60 eller 90 dager levetid uten aktivering.

Et alternativ til Autoroute kan være Google Maps eller Google Earth for planlegging og eksport av en gpx fil som en laster opp i en navigator eller smartphone.

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej.
Upprepar frågan .
Är det ingen av er som använder båda system samtidigt ?
Hur fungerar spårning i Auto Route ? Har några frågor till, men borde veta till vem
ska man ställa dessa frågor ??
Vill inte köpa grisen i säcken .

Mvh

F

F.d. 55451

Guest

Hej Perrovski

Förstår inte riktigt vad du menar med båda systemen samtidigt?

Jag använder Autoroute 2010 och Navigator Free samtidigt på laptop.
På Android smartphone använder jag Navigator free och mer.
Jag har flera GPS-program som jag kan välja och vraka mellan.
Vandring - Navigator free riktigt bra med mycket fina kort.

Spårning av AR kan efter avslutad, vara sammansatt med andra spårade rutter för att ha tex. hela resan till Afrika på en bild, etc.

Senast redigerad av en moderator:

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej.

Tack för alla svar.

Jag borde skriva paralert .GPS navigation som vanligt på närmare hål, och Auto Route som visar sträckan "på en avstånd " ( man har en bättre översikt "var man är, just nu " ).
Har laddat en ARoute 2013 (tysk test version),men kartorna, är gamla, ej uppdaterade ?. Hur ofta uppdaterar dem ?.

Mvh

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag använder Autoroute (med några år på nacken) som jag lägger upp en grov planering med. Det kan till exempel vara från Ystad till Calais. När jag kör justerar jag färdväg och lägger till delmål allt eftersom samt navigerar med denna rutt. Det är lätt att ändra färdväg på kartan. Jag ställer helt enkelt markören på ruttlinjen och drar till ett nytt delmål och släpper där. Sedan är det bara att köra vidare.

Jag har en liten 10" PC placerad till vänster om ratten och har kopplat en mus med hjul till denna PC. Musen sitter instucken ovanför radion så att endast hjulet sticker fram. Med hjulet kan jag lätt ändra skala från i princip hela Europa till detaljnivå med några kvarter runt om bilen. Jag tänder och släcker sedan inlagda POI med exempelvis gasstationer när jag behöver tanka gas eller sevärdheter jag samlat på mig. Jag tycker det fungerar mycket bra och är enkelt att handha. Jag har dock ingen röstanvisning utan tittar då och då på skärmen för att se om jag är på rätt spår och om AR vill att jag skall svänga osv.

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Jag använder Autoroute

Tack Michael.
Äntligen sådan svar som jag väntade mig att höra.
Jag visste att det måste gå att fixa, men ville få den bekräftat .
Min spontanitet kostade mig både tid och pengar, så nu frågar jag två gånger för mycket innan jag fattar beslutat.

Gott Nytt År.

Mvh

Toppen