• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Auto Route 2007 hänger sig

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Har problem med Auto Route 2007.
När jag kör det på datorn hemma fungera det hel som det ska, men när jag skall använda det i bilen så hänger det sig gång på gång. Min GPS antenn köpte jag på Teknikmagasinet i fjol och har använt den tillsamman med Ruote 66. Den har Sirf II-krets men har fungerat utmärkt tillsammans med Route 66. Tyvärr täcker min verison av Route 66 endast Skandinavien och eftersom det inte finns någon ny datorverison av det programmet så gick jag över till Autoroute som en del här på forumet använder.

AutoRoute 2007 hittar GPS-antennen och följer med i spåret en stund men om man råkar ta en annan väg som ligger utanför det spår som programmet har lagt, så hänger det sig ofelbart.
Har börjat fundera på om det kan vara så att AutoRoute 2007 behöver Sirf III för att fungera. Har prövar på två olika datorer. Den ena med PIII och 512 Mb RAM och den andra med AMD DualCore och 1 MEG Ram.
Är det någon som har något tips som kan leda vidare i mitt problem?

Skall åka till Tyskland den 1 oktober så det börjar bli lite panik!

EssoJ

F

F.d. 55271

Guest
Sv: Auto Route 2007 hänger sig

Hei,
Jeg hadde problem med at AR låste seg. Jeg hadde riktignok AR 2005. Det var spesielt når jeg ville vise hvor jeg hadde kjørt at det skar seg (Create GPS trail). Bruker du det? Min PC var ikke av nyeste dato og hadde lite RAM tror det var 256Mb. Regnet med at det ble for lite så det gikk i stå av den grunn. Kjøpte ny PC, men da fikk jeg problem med at den ikke ville ta imot GPS signalene. GPS-en brukte for lang tid før posisjonen data ble sendt og da fikk jeg beskjed at ingen data. Må bruker jeg Roadmate 800, den er ok, men jeg savner oversikten til AR.
Om du bruker GPS med Sirf II eller Sirf III skulle ikke ha noe å si for PC-en om dataene kommer på samme format.

F

F.d. 5110

Guest

Jag har också haft problem med AutoRoute, både med 05 och 06.

När jag använde förra datorn, en 700 MHz med 384 i RAM hängde det sig. Ofta när man skulle zooma in eller ut och alltid då man som mest behövde programmet. Det var också värre på att hänga sig om man hade en massa POI:s inmatade. Jag hade flera olika kopior med olika POI:s och en version helt utan egna POI:s.

Sen köpte jag en ny dator, 1800 MHZ och 1M i RAM, och det har aldrig hängt sig efter det.

Kör nu med AutoRoute 07 och det funkar kanon.

Mvh Lasse

F

F.d. 839

Guest

Esso J,

Jag kor MS Autoroute 2007 med en BT SIRF III i handsfacket och fungerar perfect. Det storsta problemet med 2007 ar nar man lamnar den forinstallda routen for en automatisk recalc finns forfarande inte trots att M$ har lovat att atgarda.

Jag anvander en module tillsammans med MS Autoroute 2007 som heter AR 2.41, genom att trycka pa function F3 sa soker programmet en ny route.

Jag vet inte direct nagot svar till ditt problem men skulle kolla hur det star till med skarm resolutionen, misstanker att den star pa 32bit i sa fall sank den t.ex 16bit eller annu lagre till 256*256 detta for att spara memory och starta systemet pa nytt detta kan vara en utav orsaken. Lycka till.

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Tack för alla tips.
Nu har jag testat med att minska antalet färger till 256. Det blev helt klart snabbare reaktion i bilduppdateringen, men den lägger av helt plötslig då och då fortfarande. Kan det vara GPS-antennen som inte uppdaterar tillräckligt snabbt?? Om den bara låst sig så kanske det kunde bero på det, men nu dör hela programmet så att jag måste starta om. Har AR 2.41 så det går ganska snabbt men är mycket irriterande.
Skrev fel på datormodellen på den äldre datorn (det är den som jag använder i bilen) det är en Celeron 1,7 MHz.
EssoJ

F

F.d. 839

Guest

Esso J,

Att "refresh rate" paverkar updatering ar en sak, normalt ska GPS data updateringen som shickar data till mjukvara ske varje sek. Problemet ar att inte alla GPS gor det, jag jobbade med en GPS haromdagen som var installd pa varje 10 sek vilket ar i det langsta laget. Vet ej vad du har for GPS men se efter pa natet om det inte finns en GPS driver som passar till din GPS eller forsok att lana en SIRF III installera drivers och se om problemet kvarsta. Lycka till !!!

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Tack för ditt engagemang! Den GPS jag har är en Evermore GM-R500 och i spec står att den skall klara NMEA 2.2. AR kräver 2.0. Har kollat en del på nätet om NMEA och det verkar, vad jag kan förstå, vara en typ av standard som verkligen inte är "standardiserad".
Blir nog tvungen att skaffa en SirfIII för att få det att fungera. Hundralapparna får vingar. Hade nog varit bättre att köpa MS AR som komplett paket med GPS.

EssoJ

F

F.d. 839

Guest

Esso J,

AR kraver att det ar NMEA 2.0 compatibel vilket skulle i praktiken betyder att 2.2 ocksa skulle fungera men det ar klart udantag bekraftar regeln.

En SIRF III behover inte vara sa valdigt dyr, men rader dig till att for sakerhetsskull (ifall det gar) att installera GPS drivers i affaren och prova alla functioner pa plats. Det ar tidsodande men kan sparar dig en resa tillbaks till GPS butiken. Lycka till.

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Prova i affären är nog inte mycket till hjälp tyvärr, det är när man åker som problemen. Får nog se det som ett lotteri, ibland vinst och ibland förlust. Men det är klart man lär sig också en del under tiden, särkilt när man får hjälp av andra, sänkningen av antalet färger tänkte jag inte på tidigare. Det gjorde att programmet reagerade mycket snabbare även när man kollar rutter hemma.

En fråga till: Vet du rolly om man kan sortera bland de symboler som visas för olika pushpins. Den fil med ställplatser jag har innehåller en hel massa gröna symboler med texten Polizei och jag har inte hittat någonstan där man kan välja bort att de visas, de döljer nämligen annan info som man har mera användning av.

Hälsn EssoJ

F

F.d. 839

Guest

Esso J,

Dom MS Autoroute 2007 inbyggda symboler tillhor inte mina favoriter. Jag tillverkade ett par egna och fungerar bra. Det viktigaste ar att det dom ar av typ BMP - ICO eller CUR, storlek maste vara 22x22 pixels och resolutionen 72 dpi.

Jag anvander mig utav den Engelska versionen av MS Autoroute 2007 och har mojligheterna (tror sakert att den Svenska det ocksa har) att jag kan gomma en viss categori av symboler jag inte vill se. Jag gar in pa TOOLS - FIND NEARBY PLACES, sedan oppnas kartan och till vanster kan jag activera eller deactivera symboler genom att valja den gruppen och sedan trycka pa hogra sidan av musen och valja HIDE THIS CATEGORY. Hoppas att det gar bra, lycka till.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Hej Rolly

Jag hade åxå önskat att kunna hantera pushpins lika lätt som i Route66.
Men det går inte i MS AutoRoute. Man kan max hantera pushpins på en yta om 80km i radie.
Jag klarar inte av att sortera ALLA pushpins, bara dessa inom markerat område.

Fler tips?

Hälsningar
Kåre

Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest

Smeden,

MS Autoroute ar egentligen ingen vanlig navigations program, det saknar massvis med saker som jag har pa min onskelista.

Tillbaks till fragan. Jag begriper inte riktigt vad du menar att du endast kan sortera en (1) pushpin, jag har activerat samtliga och fungerar bra, klart som du skriver endast inom een stracka pa 8 mil vilket jag i for sig ar nojd med. Manga navigations program har inte ens dessa mojligheterna. Nagra fler tips ... tyvarr inte eftersom jag anvander Autoroute sporadisk har jag inte agnat mig sa mycket at programmet anvands endast pa lang resa till Sverige och detta ar endast 1 gang per ar. Lycka till.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Rolly!

Öhhhhhh....
Det skulle inte stå "en". Felskrivet!!
Jag kan givetvis hantera alla pushpins inom den angivna radien.
Tycker bara att man skulle kunna hantera samtliga pushpins på kartan.
I R66 kan man enkelt förstora/förminska eller släcka ner pushpins.
Det finns som du säger många önskemål. kanske kommer den på AutoRoute 2008. Ser att den i alla fall har kommit ut "over there".

Hälsningar
Kåre

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Vill du slippa problemet med pushpins så prova Mapsource nästa gång du köper kartprogram. Där ser du platserna i klartext och det är lätt att lägga in positioner och ställplatser.

Här ett exempel från Ludvika. (Man kan självklart zooma kartan)
Mapsourcebild.jpg

F

F.d. 839

Guest

Smeden,

Arligt talat sa tror jag att MS Autoroute inte kommer att finnas kvar for dom har inga vidare interesse for att utveckla programmet. Jag erbjod mig sjalv att deltag som testare och ge MS tips osv for vidare utbyggning av Autoroute. Gissa vad som hander ... jag fick aldrig ett svar fran dom trots ett 20tals forslag, det klart att jag tappade sugen att fortsatta och gick over till andra navigations program som t.ex IGO som inte fungerar pa en barbar men ar prefect att anvanda pa en iPaq eller annan PDA.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Jaha Gunnar och Rolly!

Det verkar som man hoppat i galen tunna när man gick från R66 till MS AutoRoute!?
Kan tänka mej att det är svårt att föra över allt mitt arbete som ligger i MS till exempelvis Mapsource.

Du Gunnar, det var väl Mapsource som man inte kunde köpa separat.
Man är väl tvungen att investera i en GPS där programvaran ingår?
Rätt eller fel?
Frågar eftersom jag redan är ägare till en Mio.

Hälsningar
Kåre

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Känner mig också lite besviken på MS Autroute men även på Route 66 som helt övergått till navigatorenheter och slutat med kartan till datorn.

EssoJ

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Smeden,
Det stämmer, Garmins CityNavigator kan man bara köpa i ett paket med något av deras GPS:er tex GPS18 som bara är avsedd för datorer. Det finns också ett Fordons-kit som passar till GPS60 om man redan har den. MetroGuide kan man köpa rakt av men då missar man GPS-funktionen i laptopen med de nya versionerna av Mapsource.

Med version 5.4 fungera detta program väldigt bra och jag föredrar detta system. Jag har denna version om någon vill använda det till sin dator ihop med MetroGuide.

Läs mer på: www.gosoft.se

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Jo Gunnar,

Jag har varit inne och förkovrat mej på din hemsida. Jag måste erkänna att jag inte förstår alla produktnamn och vad dom står för.
Jag har bara arbetat med R66 och Autoroute.
Under hela resan av din beskrivning figurerar, som jag förstår, ofta två produkter tillsammans för att bli en fungerande enhet.
I början skriver du "Garmins MapSource med MetroGuide Europé"
I slutet figurerar Map 60C, Cityselect och nRoute.

Skulle gärna vilja veta mer, men jag har kanske inte den kompetensen just nu.

Letade på nätet och fann denna beskrivning på GPS18, som du rekommenderade.

"Denna GPS-mottagare med 12 parallella kanaler är klar för EGNOS och finns för anslutning till USB-port eller serieport till de flesta bärbara datorer. Det du ser på skärmen i det nya programmet nRoute ser ungefär ut som det du ser i en Garmin StreetPilot."

Enkelt uttryckt så är detta ett kartprogram nRoute med "GPS-puck".

Tänk om jag skulle lyda ditt råd DENNA gång, blev jag nöjd då Gunnar?

Hälsningar
Smeden

Senast ändrad:
Toppen