ILoR
HBK Medlem
Från säker källa, bor där nu, ställplatsen Austral i Calpe, stänger 15/3. Vet ej orsak, och stängd/borttagen för alltid.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ligger just nu på nedre delen som är öppen, den övre delen är stängdJag fick meddelande från calpe att dom ska ha den nedre delen som gränsar med tivolit öppen. Vid reseptionen och poolen ska eller kanske redan är stängd.
Abben
Vi har tillbringat flera dygn där på Camping Sol de Calpe Austral för 4 år sedan. Det var perfekt ställe.Var över till Calpe för 2 veckor sedan och pratade med Camping Sol de Calpe Boreal 88 ställplatser och Cámping Sol de Calpe Austral med sina 160 ställplatser, som båda bekräftade att man stänger båda ställplatserna i mars. Boreal stänger den 28 mars, medan Austral stängde redan den 15 mars.
Det fanns över 700 kommersiella ställplatser i Calpe, men nu blir det 248 färre efter den 28 mars. Trist, eftersom Calpe verkligen tagit tag i den nya stora vågen turister som kommer med husbil. För 5-6 år sedan hade man stora problem med flera hundra husbilar som övervintrade utefter gatorna, med de problem som uppstod med lokalsamhället.
Tror det är 6 år sedan, så tog kommunen ett beslut att helt förbjuda fricamping/parkering för husbilar utanför anpassade områden och som strikt följts upp av Policia Local. Man gjorde det den dagen man hade klart med ett stort antal ställplatser. Föredömligt.
Att de här två stora ställplatserna stängde luckan var nog bara en tidsfråga, eftersom de ägs utav Unitursa, ett lokalt hotell/apartmentbolag, som redan har 3 hotell och 14 lägenhetsanläggningar. De ägde troligen tomterna och passade på att kommersialisera området, innan man satte spaden i marken och bygger nya hotell och lägenheter som är företagets ”Core business”.
Tommy
Ligger resceptionen på samma plats och är poolen öppen. Ha det gott i Calpe vi har bokat 63 dagar till hösten.Ligger just nu på nedre delen som är öppen, den övre delen är stängd
Ägaren har väl redan en deal med kommunen från början skulle jag gissa, så jag tror inte det kommer att ske.Vi har tillbringat flera dygn där på Camping Sol de Calpe Austral för 4 år sedan. Det var perfekt ställe.
Det optimala skulle kunna vara att kommunen kunde begära att ägaren skulle kompensera beslutet med att anlägga liknande på annan plats. Det gagnar väl många intressen, många aktörer om man har samstämmighet gällande kommunens utveckling etc. Visst, det är komplicerade juridiska aspekter som t o m handlar om ett annat land.
Receptionen ligger på Samma plats men poolen o bar är stängd.Ligger resceptionen på samma plats och är poolen öppen. Ha det gott i Calpe vi har bokat 63 dagar till hösten.
Abben