• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att visa vägen.

F

F.d. 6238

Guest
Detta hände i Holland för längesedan när vi släpade på Husvagn.

Vi hade åkt ganska många mil och det var varmt, barnen var griniga och hungriga och själv så kunde jag varit på bättre humör.

Vi körde in i en stad och skulle söka efter en camping. Då blev det helt plötsligt STOPP i trafiken. Å där satt vi och väntade och kunde ingenting göra.

Så får jag se att på min vänstra sida kommer en dam gående mot bilen.
Å NEJ, tänkte jag (nu kommer en snacksalig person fram och vill prata).

Men, tänkt så fel jag hade. Denna snälla dam ville bara berätta för oss att vi skulle välja en annan väg eftersom den väg vi åkte på bestod av bara vägarbeten och att det var väldigt svårt att komma vidare med husvagn.

Jag tog fram en karta och damen visade oss vägen hur vi skull komma till närmaste campingplats.

Efter denna händelse så tänkte jag att detta måste jag också utöva i min hemstad.

Så jag har vid ett flertal tillfälle "visat vägen" för många turister och det har varit mycket roligt att göra detta, för vid varje tillfälle har jag känt glädje med att betala tillbaka den vänlighet som denna underbara dam skänkte oss.

När jag körde MC så var det ju så enkelt att säga "Följ efter mig".

Varför berättar jag nu detta. Jo, det var så att jag råkade höra en person som gapskrattade åt en bil som hade kört fel.

Istället för att hjälpa denna stackars människa som hade hamnat mitt i vägen för en spårvagn så ställde han sig och skrattade.
Jag skäms att säga det men detta hände i Göteborg.
Hoppas att det var en "udda" händelse för jag känner inte riktigt igen mig.

Hoppas Att Ni alla som kommer till Göteborg blir bemötta på ett annat sätt önskar kurt.b

;) :D ;) :D
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Att visa vägen.

Jag kan trösta dig med att jag gjort precis tvärt om. Några tyskar skulle till Masthuggskyrkan och jag förklarade "Följ mig" tills jag passerade och kunde peka på lämplig parkering.

Därmed är den skrattande personen vid spårvagnsspåret neutraliserad. För övrigt var det antagligen ingen göteborgare som ställde sig att skratta åt den som kört fel. eller hur?:D ;)
 

Egil 84

HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2024
Sv: Att visa vägen.

Vi kom till Helsingfors sent en kväll i mörker och regn och körde bort oss bland alla vägbyggen. Vi stannar till för att läsa den lilla stadskarta vi hade, då knackar det på dörren och en äldre man frågar på finska( vi kan förstå enstaka ord men ej tala finska)
om vi kommit vilse. Vi berättar vilken väg vi söker och han ritar en egen karta åt oss och berättar med armar och ben hur vi skall åka.
Jag lärde mig av detta , att ser jag några som stannat eller ser "vilsna" ut går jag alltid
fram och frågar om det är något jag kan hjälpa till med.

;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 426

Guest
Sv: Att visa vägen.

Helt rätt inställning,,
Detta hände oss under vår långresa till Spanien/Portugal nu i sommar:
Vi var ute i fyra veckor med vår camping Van . I en liten stad i Spanien ,vid havet hyrde vi ett hus en vecka. Det fanns ingen riktig parkeringsplats, utan vi blev tvugna att parkera i lös sand. Givetvis fastande vi. Mängder med folk passerade oss, endast en gammal farbror , vår granne ville hjälpa oss. Detta irriterade mig mycket, tänkte på alla egoistiska stressade turister. En vecka senare, på en strand längre söderöver, mot gränsen till Portugal fastnade en personbil i sanden . Ingen ville hjälpa till. Då tänke jag på min situation veckan innan, så jag hastade iväg och hjälpte till. PÅ vägen hem till Sverige expoderade ett bakhjul under färd på motorväg i Frankrike. Jag hann inte ens ringa SOS, förrän en portugusisk långtradarchaufför, stannade och hjälpe oss att byta hjul.
Detta har lärt mig;Hjälp till om du kan, rätt som det är behöver du själv hjälp.
Anders
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Att visa vägen.

Hör nog hemma i den här tråden för det gäller hjälpsamhet.
Nu i somras var vi i Dachau i Tyskland och hade fricampat i ett ytterområde på en parkering.
Eftersom vår 14åring var med så gick hon upp sist och var sist på toaletten.
Anette och jag satt klara i hytten för att åka och titta på det forna koncentrationslägret.
Vi väntade och väntade och fortsatte att vänta.
Då dyker det upp ett ansikte vi Anettes sidoruta som med lite tvekan ger sig till känna. Vi öppnar dören och gissa vad hon sa.

:music-icon: Jag undrar om ni har problem med bilen och vill ha hjälp?:music-icon:

Vi förklarade varför vi stod där och tackade kvinnan som gick.
Efteråt tittade vi på varandra min fru och jag och konstaterade att detta var otroligt hälpsamt.

;) Visst är det OK med fricamping.;) ;)
 
Toppen