• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att värma motorn med värme från husbilen

F

F.d. 10966

Guest
Hej
Skall snart dra igång mitt hemmabygge på en VW Transporter med hör tak. Har tänkt sätta en luftburen dieselvärmare för att kunna hålla bodelen varm vintertid.
Fick en tanke i natt att ha valmöjlighet att styra om värmed via ett spjäll å en värmeslang till motorutrymmet så man kan värma motorn några timmar innan avfärd så man slipper startproblem om det skulle vara många minus. Finns det redan lösningar för sådant eller har någon en egen lösning för det? Och var drar man fram värmeslangen till för del på motorn för bästa effekt. Min tanke var att värma oljetråget men det kanske är fel.
Tacksam för tips./Christer
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Att värma motorn med värme från husbilen

Har du en luftkyld motor kan du väl koppla in dig på fläkthuset och köra värme baklänges
så att säga. Ett spjäll att stänga krävs nog så att inte kylluften går in i värmaren
när motorn är i gång.

// Pär
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Att värma motorn med värme från husbilen

Hej
Skall snart dra igång mitt hemmabygge på en VW Transporter med hör tak. Har tänkt sätta en luftburen dieselvärmare för att kunna hålla bodelen varm vintertid.
Fick en tanke i natt att ha valmöjlighet att styra om värmed via ett spjäll å en värmeslang till motorutrymmet så man kan värma motorn några timmar innan avfärd så man slipper startproblem om det skulle vara många minus. Finns det redan lösningar för sådant eller har någon en egen lösning för det? Och var drar man fram värmeslangen till för del på motorn för bästa effekt. Min tanke var att värma oljetråget men det kanske är fel.
Tacksam för tips./Christer

Hej Christer!

De du skall prata med om detta är killarna på J.R larm center i G-borg tel. 031-7602481,¨
Jag hade själv samma tankar som du och de kunde fixa detta genom en webastovärmare.
Jag bestämde mig dock för en konventionell eberspächer som värmer vattnet först innan den värmer luften, nackdelen är att det går åt mer energi från batteriet. Jag värmer annars bodelen med gasol så jag har inga problem med bodelsvärmen som så utan precis som du vill man inte stå där med en kall motor som inte startar och tar slut på batteriet när man fricampar som vi gör en hel del.
Ha de, och lycka till Pilot
 
Toppen