• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att tänka på vid gatufotografering

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Ett års fängelse för gatufotografi?


Läste nyss att ett lagförslag är på gång:
"I grundutförandet innebär lagförslaget att det blir förbjudet att utan tillstånd fotografera människor i utrymmen som kan anses vara privata, till exempel bostad, toalett, duschrum och så vidare. Det är egentligen inte här den stora svårigheten ligger utan snarare i det förslag om att dessa bestämmelser även ska gälla även på offentlig plats om bildupptagningen kan upplevas som dold, närgången eller påträngande.
Nu har jag själv inte någon fallenhet för att fotogfrafera främmande människor eller för så kallad gatufotografi men jag undrar hur långt de kan dra detta. Tänk om någon går förbi i bakgrunden när jag fotograferar ett landskap, en byggnad eller en vän, skall jag då bötfällas? Tråkigt med lagar som bestraffar alla bara för att vi har en del fotografer med sämre smak för vad man publicerar offentligt. Vad tycker du, är en lag bra eller dåligt?
Detta stod på fotosidan och där bör man tänka först./susanne
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Att tänka på vid gatufotografering

Bra att veta om nya bestämmelser, ifall någon får spader när man plåtar Eifeltornet från lite håll. Det intresantta är alltid vad är motivet. Den här lagen är nog specialsydd för våra kändisar som lider i sin populäritet. Jag tror att avsikten är att förhindra överdriven paparazz beteende, jag menar vad är liksom poängen att förfölja någon in i sov
kammaren om man ändå inte kan sälja bilden?

Själv tänker jag fortsätta att leva precis som vanligt, trots att världen blir mer och mer reglerad...
 
F

F.d. 29781

Guest
Sv: Att tänka på vid gatufotografering

Börjar likna bestämmelserna i vissa Arabländer. Fotograferade min fru på tågstationen i Riyad, Saudiarabien, och blev tagen av polis. Men eftersom polisen inte pratade Engelska kom ett befäl och jag blev släppt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.799
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Att tänka på vid gatufotografering

Jag tycker nog att det är bra att man hävdar privatlivet lite, hittils har man ju knappast haft någon möjlighet att avböja fotografering, och användandet av bilderna. Nu måste fotografer visa mera hänsyn, det tycker jag är bra. Det här handlar ju knappast om privata minnesbilder, utan mera om pressfotografers och frilansares "smygande i buskarna" runt människors bostäder eller arbetsplatser m.m. :confused:
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Att tänka på vid gatufotografering

Jag tror att den här lagen kommit till för att skydda kända och offentliga personer från smygfotografering. I så fall var det väl på tiden, alla borde ha rätt till ett privatliv.
Det lugnar nog ner sig efter ett tag. När PUL, personuppgiftlagen kom till var den skriven på ett orimligt sätt, något man förstod när den började tillämpas.
Den har ju ändrats och mjukats upp.

Så länge man fotograferar med sunt förnuft och rättar sig efter lagen om namn och bild i reklam, använder modellavtal när så krävs, ja då kan man nog lugnt fota vidare.

Personligen tycker jag att artikeln i bifogad länk från fotosidan.se beskriver saken väldigt väl.

Gomer

Vad får man fotografera? - Fotosidan
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen