Tidigare köpte jag ett abonnemang till att surfa med i det land jag befann mig....
Men nu är ju roamingen "fri" och priserna i Sverige har fallit till liknande prisnivå som i övriga Eu....
Men tyvärr så har jag fått problem.... jag gick över till 3 i sept och band ett avtal i två år....
I början fungerade allt ok .....med lite problem som löstes.... men sedan dec.-18 så fick jag nya problem... ,min uppkoppling stängs av efter ca 20 min .... och efter ca 7-8 min så har jag uppkoppling igen.... men sen försvinner den igen efter ca 5 min.... och kommer tillbaka efter 7-10 min.... för att hålla på så utan uppehåll....
Så jag ringde kundservicen på 3.... första samtal så säger de att jag skall välja land Grekland (då jag just nu befinner mig där) och sen välja en annan operatör (APN),,, sen ville de inte prata mer med mig och sa att de har andra som också behöver hjälp.... allt detta efter att jag undrat om de väntar kvar i luren medan jag provar....
Första operatör är Cosmote.... så jag väljer den.....allt ser ut att fungera bra...... allt utan att jag får ett ip nummer..... så de vill inte att jag kopplar upp....
Sen blir det Vodafon´s tur..... här ser det också ut att fungera bra..... men efter ca 20 min så stänger jag av då jag än en gång inte får något ip nummer....
Sen har vi VIND .... ett företag som jag inte gillar för om du köper förbetalt internet.... så är risken stor att dina pengar försvinner med vinden .... och du får ingen uppkoppling..... och som jag misstänkte så fick jag inget ip nummer här heller....
några dagar senare ringer jag tre, för nu är jag lite trött på att det fungera så dåligt...
Ganska snart informera 3 mig att de kan inte göra något åt min situation då de har ingen insikt eller kontroll över de utländska masterna (operatörer)....och sen säge de att jag får ta kontakt med de lokala operatörerna....Hmmm vänta nu lite ..... jag har ju ett avtal med er, så jag tänker inte ta kontakt med någon annan operatör, det får ni göra säger jag.... och så blir det en lång diskussion om vad som gäller..... efter att ha läst på 3 hemsida att .... så står det ungf. såhär.... du surfa lika bra utomlands som du gör hemma.... så jag undrade om detta stämde.... efter en lång fundering så säger 3 att det är inte detta som menas med texten, utan det menas att du inte behöver tänka på om du kan surfa när du befinner dig inom Eu för ditt avtal gäller inom hela Eu....
Sen säger 3 att eftersom jag inte har ett abonnemang hos de operatörer i utlandet, utan använder mig av ett svensk abonnemang, så får jag inte samma prioritet som de lokala abonnemangen gör.... detta är det vanligaste problemet när man surfa utomlands.... okey..... men ni sa att ni inte hade insyn och kontroll över de utländska "masterna" så hur kan ni veta detta?....det blir en lång tystnad... och så bryter jag tystnaden och säger .... det låter mer som om det är det vanligaste svaret ni ger till era kunder.... Vi kan undersöka din trafik och se om vi hittar något fel.... ja.! tack säger jag.... kan ni också då skicka mig ett mail där ni bekräftar att ni kommer att göra en undersökning.... jodå.....
Under tiden jag skrivit denna "storry" så har jag förlorat uppkopplingen två ggr.....
Så... nu undrar jag om det stämmer vad 3 säger ...att "utlänningarna" blir ej prioriterad.... någon som har insikt i hur det verkligen ligger till kanske vill dela med sig så vi här på Hbk vet vad som gäller....
När jag tryckte på knappen skapa tråd..... då hände inget så nu får jag vänta till jag får en uppkoppling.


Men nu är ju roamingen "fri" och priserna i Sverige har fallit till liknande prisnivå som i övriga Eu....
Men tyvärr så har jag fått problem.... jag gick över till 3 i sept och band ett avtal i två år....
I början fungerade allt ok .....med lite problem som löstes.... men sedan dec.-18 så fick jag nya problem... ,min uppkoppling stängs av efter ca 20 min .... och efter ca 7-8 min så har jag uppkoppling igen.... men sen försvinner den igen efter ca 5 min.... och kommer tillbaka efter 7-10 min.... för att hålla på så utan uppehåll....
Så jag ringde kundservicen på 3.... första samtal så säger de att jag skall välja land Grekland (då jag just nu befinner mig där) och sen välja en annan operatör (APN),,, sen ville de inte prata mer med mig och sa att de har andra som också behöver hjälp.... allt detta efter att jag undrat om de väntar kvar i luren medan jag provar....
Första operatör är Cosmote.... så jag väljer den.....allt ser ut att fungera bra...... allt utan att jag får ett ip nummer..... så de vill inte att jag kopplar upp....
Sen blir det Vodafon´s tur..... här ser det också ut att fungera bra..... men efter ca 20 min så stänger jag av då jag än en gång inte får något ip nummer....
Sen har vi VIND .... ett företag som jag inte gillar för om du köper förbetalt internet.... så är risken stor att dina pengar försvinner med vinden .... och du får ingen uppkoppling..... och som jag misstänkte så fick jag inget ip nummer här heller....
några dagar senare ringer jag tre, för nu är jag lite trött på att det fungera så dåligt...
Ganska snart informera 3 mig att de kan inte göra något åt min situation då de har ingen insikt eller kontroll över de utländska masterna (operatörer)....och sen säge de att jag får ta kontakt med de lokala operatörerna....Hmmm vänta nu lite ..... jag har ju ett avtal med er, så jag tänker inte ta kontakt med någon annan operatör, det får ni göra säger jag.... och så blir det en lång diskussion om vad som gäller..... efter att ha läst på 3 hemsida att .... så står det ungf. såhär.... du surfa lika bra utomlands som du gör hemma.... så jag undrade om detta stämde.... efter en lång fundering så säger 3 att det är inte detta som menas med texten, utan det menas att du inte behöver tänka på om du kan surfa när du befinner dig inom Eu för ditt avtal gäller inom hela Eu....
Sen säger 3 att eftersom jag inte har ett abonnemang hos de operatörer i utlandet, utan använder mig av ett svensk abonnemang, så får jag inte samma prioritet som de lokala abonnemangen gör.... detta är det vanligaste problemet när man surfa utomlands.... okey..... men ni sa att ni inte hade insyn och kontroll över de utländska "masterna" så hur kan ni veta detta?....det blir en lång tystnad... och så bryter jag tystnaden och säger .... det låter mer som om det är det vanligaste svaret ni ger till era kunder.... Vi kan undersöka din trafik och se om vi hittar något fel.... ja.! tack säger jag.... kan ni också då skicka mig ett mail där ni bekräftar att ni kommer att göra en undersökning.... jodå.....
Under tiden jag skrivit denna "storry" så har jag förlorat uppkopplingen två ggr.....
Så... nu undrar jag om det stämmer vad 3 säger ...att "utlänningarna" blir ej prioriterad.... någon som har insikt i hur det verkligen ligger till kanske vill dela med sig så vi här på Hbk vet vad som gäller....
När jag tryckte på knappen skapa tråd..... då hände inget så nu får jag vänta till jag får en uppkoppling.