• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att stjäla en husbil

F

F.d. 2621

Guest
Är det möjligt ö h t att stjäla en modern (åm 2004-2014) husbil utan att ha tillgång till nycklarna??

Det lär det ju inte vara längre när det gäller personbilar av senare åm med den tekniska utveckling som skett på låsområdet mm. Man får ju även intrycket, att de flesta nyare husbilar förses med någon form av larm och extralås både fram, bak och för fönstren.

Om man, som jag, dessutom har en rejäl låskrycka så har jag svårt att förstå hur sådana stölder går till. Kanske har någon insyn i området och / el statistik på hur vanligt förekommande det är.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Att stjäla en husbil

Mitt förslag är, att de som inte tror på att rattkryckor kan försvåra tillgrepp av bilen, ska låta bli att använda sådana. Man kanske kan ladda ner en app i stället, som gör jobbet så mycket bättre. Tjuvarna nickar tacksamt.
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Att stjäla en husbil

skulle tro att en rattkrycka tar ca 20-30 sekunder att fimpa med en batteridriven kap med tunn skiva och gpsgrunkarna finns det ju störsändare för att döda.
Tror fortfarande att det mest effektiva skyddet är en variant som inte är vanlig och köpt för jag tror ingen tjuv gillar att leta på måfå efter dolda brytare mm.
På en modern cr diesel skulle det nog vara effektivt att bryta tex matningen till kamaxelgivaren,hade den suttit bra till kunde man bara lossat kontaktstycket tex
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Att stjäla en husbil

Mitt förslag är, att de som inte tror på att rattkryckor kan försvåra tillgrepp av bilen, ska låta bli att använda sådana. Man kanske kan ladda ner en app i stället, som gör jobbet så mycket bättre. Tjuvarna nickar tacksamt.
Kylspray och ett hammarslag är allt som behövs för att knäcka härdade inbrottshämmande anordningar, om det är lås eller "kryckor" spelar ingen roll.
Det gäller att larma innan buset kommer in i bilen och att kunna följa bilen efter en stöd med hjälp av en "GPS-tracker". Ju nyare bil ju viktigare med ett bra stöldskydd.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Att stjäla en husbil

Nej löstagbar ratt går ju bort när man har airbag .

Jag vågar nog påstå att tjuvarna inte är speciellt smarta utan använde den teknik som finns.
De kan således gå förbi imobilizer och störa GPS mottagare. Även de kändaste larmen går "lätt" att forcera.

Men de är inte kunniga nog att börja leta efter unika brytare som fiffiga ägare monterat på
strategiska ställen i bilens elsystem. Det finns inte tid för detta vid stölder.

Ett enkelt sätt är att koppla bort OBD2 uttaget, dock svårt på Fiat då det sitter direkt i elcentralen. Detta hindrar kommunikation med datorn. Men det finns andra sätt. Dock skall man passa sig för att gå elsystemet på utsatta ställen t.ex. under huven. Inte kul med strul efter något år.
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Att stjäla en husbil

Nu var det väldigt längesedan som jag arbetade på försäkringsbolag men då var rattkryckan hur lätt som helst att forcera. Bolagets utredare visade för mig hur det gick till, tjuven bände ned ratten bara så var det avklarat.....
Det kanske är annorlunda idag men då var det så iaf..

Jag tappade bort nyckeln till en rattkrycka en gång. Bara att hämta bultsaxen och lite tejp så var ratten uppklippt och ihoptejpad. Det som tog längst tid var att hämta grejorna. Visserligen en äldre bil men ändå. Stålringen i ratten är ganska mjuk för att kunna böjas vid kollision.
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Att stjäla en husbil

På mitt förra jobb i vårat garage så lämnade min kompis sin bil med rattkrycka när han åkte på en 14 dagars semester trodde det var safe inlåst bara jobbarkompisar hade tillgång till garaget när han skulle hämta bilen efter sin välförtjänta ledighet så var bilen inte kvar i garaget men väl den godkända kryckan den stod lutad mot väggen framför där bilen stått.:spinny:
Micke
 
Toppen