Sv: Att mäta är att veta
Hej IngBo, håller helt med dig om att mäta men man kan diskutera kostnaden för att veta och hur exakt vetandet behöver vara.
Med hjälp av ett vanligt kombiinstrument (voltmeter) för ca 100 Sek hos Jula, Clas O, mfl kan man mäta spänningen i bilens batterier direkt över batteripolerna eller i cig-uttag, etc och läsa av spänningen (volt), i följande tabell kan man sedan avläsa batteriers tillstånd via uppmätt spänning.
Batteri………………Batteri………..Energiinnehåll i ett 100Ah batteri
Obelastat………….belastat……......…Rest energi……………………………………..…Urladdat till
Volt…………………..volt -0,2…...........….%....../…….Ah………………………………………%.........
>12,9 volt……………..12,7 volt……..100%...../…….100Ah………………………………..0%
..12,6 volt……………..12,4 volt…………75%..../………75Ah………………………………25%
..12,3 volt………….….12,1 volt…………50%.../……….50Ah………………………………50%
..12,0 volt……………..11,8 volt…………25%.../……….25Ah………………………………75%
<11,7 volt……………..11,5 volt…………urladdat…………………………………………..100%
Batterityp (specifikation) avgör i alla lägen hur djupt och hur många ggr rep batteri kan urladdas
utan att ta varaktig skada, men det är en helt annan fråga!