• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att låta bilen stå ute under vintern

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Tar upp ett gammalt ämne för att skydda husbilen under vintern.

Hitintills har våran husbil stått i en maskinhall under vintern, har inte gjort några mer åtgärder än att försöka skydda bilen mot möss (enris runt hjulen).
Nästa år funderar vi att stå ute.
Vill säkerställa mot is och snö, så ett typ Jula överdrag verkar intressant…

Ni som har erfarenhet av att stå ute, vad är eran erfarenhet av att skydda bilen samt säkerställa att vi inte får fukt/mögel i bilen?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Vi har i 10 år haft husbil på egen grund, der har stået under et carporttag med dobbelt plast. Der kommer altså ikke sne på taget af husbilen, men lys nok ind til at solceller kan underholdslade batteriet når der ikke er frostgrader.

Jeg ser sådan på det: Hvis du lader din almindelige bil stå ude om vinteren, så kan husbilen også tåle det.

Vi tømmer naturligvis husbilen efter alle kunstens regler for vand, madvarer og lignende. Enkelte år har vi løftet på sæder/madrasser (Dynor?) men ikke hvert år, og det har ikke gjort nogen forskel.

Klimaet i Danmark og Sydsverige er vel næsten ens, så jeg tænker at man også her kan lade husbilen stå ude.

Når det kommer til det norlige Sverige har jeg ingen viden om klima, så der må andre hjælpe.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vi har haft husvagnar och husbilar utomhus i många år, året runt.
Min erfarenhet är att ju kallare klimat, desto mindre påverkan på husbilen.

Jag skulle föredra att ha husbilen inomhus någonstans nära där jag bor, men när det inte går, står den ute.
(Utan att ta skada.)
Jag har aldrig haft någon form av täckning på husvagnar/husbilar, tor det gör mer skada än nytta.
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Se hur det ser ut hos handlarna där står massor av husbilar ute. Vår husbil står ute utan något skydd över taket. Då vi kör med den även under vintermånaderna. Blir det mycket snö på taket sopar jag bort det eller kör till en tvätthall. Det viktigaste är att tappa ur allt vatten mellan de gånger vi använder den.

Abben
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Hur är det med larm. Om man har bilen larmad hur lång tid klarar den utan underhållsladdning?
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Tack för svaren
Men själv vill jag ha något skydd för taket, givetvis med en luftspalt emellan
Håller med att bilen klara säker att stå utan skydd, men min tro är att det sliter hårt.

@Kaehne4363: carport verkar bra, men det har jag ingen möjlighet att ordna

Önskar feedback från er som har någon form av skydd över bilen samt hur det funkar med fukten. Speciellt i södra Sverige med mycket regn och en temperatur kring noll grader
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Tack för svaren
Men själv vill jag ha något skydd för taket, givetvis med en luftspalt emellan
Håller med att bilen klara säker att stå utan skydd, men min tro är att det sliter hårt.

@Kaehne4363: carport verkar bra, men det har jag ingen möjlighet att ordna

Önskar feedback från er som har någon form av skydd över bilen samt hur det funkar med fukten. Speciellt i södra Sverige med mycket regn och en temperatur kring noll grader
här finns lite info

 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
mina bilar stått ute under tak i över 30 år utan nån mögel eller annat otrevligt 7 st bilar. Har inte haft några torrbollar som jag ej tror på eller annat än bra ventilation både alkov och plåtisar. Ända ja gjort är tömt allt vatten till 100% har även voltmätare på utsidan och en brytare att få igång laddning om skulle behövas. Bor ju långt norrut i höjd med Umeå.
Så för mej i många år utan bekymmer.
 

Bilagor

  • 4392C9A7-C1E3-4AD0-9D50-46ECD452C02D.jpeg
    4392C9A7-C1E3-4AD0-9D50-46ECD452C02D.jpeg
    592,6 KB · Visningar: 52

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har haft många husvagnar, husbilar och bilar som alltid, nästan, stått ute under bar himmel utan att ta skada.
Dock köpte vi för kanske 15 år sedan en nästan ny husvagn som vi tyckte skulle stå under någon form av skydd.
Jag införskaffade vinklar från Jula som man trär in träreglar i och byggde då ett skärmtak en halvmeter över vagnen.
Det blev kanon och skyddade mot regn.
Efter ett snöfall åkte jag iväg och kollade till vagnen men då hade snön pressat ner presenningen mot taket på vagnen och vinden knäckt några av stagen så mild väder fick inväntas för nedplockning.
Det året var enda året med fukt/mögel fläckar i vagnen.
Så fordonen har aldrig därefter täckts.
I år har jag dock byggt en carport vid sommarstugan som, kanske, får husera husbilen över vintern...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har haft våra bilar ute i princip varje år. Försöker dock alltid att se till att få på någon form av täckning just för att det känns bättre.
Man kan tycka bilarna skall klara av att stå ute oskyddade året runt men antalet fuktskadade bilar där ute säger något annat. Bevisligen blir ju många bilar otäta med tiden och tyvärr säger dom inte till innan det sker.
En läcka och sen 5-6 månader ute med möjlig återkommande frostsprängning så blir det tråkiga konsekvenser. Det skulle faktiskt inte förvåna mig om många av dom fuktskadade bilarna som finns är sådana som tidigare stått nakna ute hos handlare under längre tid.
Bättre då att otätheterna kanske bara visar sig under perioden man använder bilen så man hinner fixa till det innan det går för långt.
 
Senast ändrad:

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Har carport till både hus- och personbil. Båda bilarna förvaras under tak då de inte används. Carporten till personbilen byggdes för 11 år sedan. Har haft samma bil under dessa år och kan se en tydlig skillnad på skicket på denna bil mot tidigare. Det är minst lika mycket solen som bleker och förstör som nederbörd, regn och snö.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Det finns vissa modeller som inte är så väldesignade. Vatten kan samlas i hörn och börja tränga in i tätningar. När det bildas is (som tar större volym än vatten) på vintern ökar glipan och kan ge läckage. Så var t ex den Chaussen vi ägde et tag konstruerad, och det hade mycket riktigt orsakat läckage.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Har man inte möjligheten att ställa under tak så har man inget val men att säga att dom inte tar någon skada så har man helt fel! Det klassiska svaret i sådana här trådar är ”handlarna låter dom ju stå ute”, men handlarna vill inget hellre en att ta in sina bilar om dom fick plats och dom som står ute säljs förhoppningsvis snabbt. Ljus och nederbörd sliter på allt material och en HB är ju fem delar som är ihop fogade dessutom med en massa fönster, luckor och ventiler som förminskar hållbarheten
 

Claes73

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
25994
Medlemskap
2024
Jag gjorde ”takstolar” till mitt överdrag för att skapa luftspalt emellan. Satte styrofoam under fötterna för att skydda lacken. Fungerade jättebra på vår helintegrerade husbil till dess att vi kom på att det är lika mysigt att åka på vintern.
 

Bilagor

  • 20870495-4105-4E6C-BCF3-A4EF706E4597.jpeg
    20870495-4105-4E6C-BCF3-A4EF706E4597.jpeg
    802,9 KB · Visningar: 65
Toppen