• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att köra med öppen gråvattenventil....

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
På vår resa idag på RV 26 körde det ut en husbil strax före oss. När vi kom närmare såg vi hur vatten rann ut från gråvattentanken. Vår vindruta blev prickig av hans avloppsvatten och jag blev ganska irriterad, körde om honom och signalerade och pekade mot hans husbil. Ingen reaktion, jag saktade då ner farten framför honom och blinkade in mot vägkanten. Han stannade då och jag påpekade vänligt att det rann ut vatten på vägbanan från hans husbil.

-Det gör inget, det är bara lite tvättvatten förklarade han för mig.

Det kan nog stämma, men jag vill inte åka på vägen och få vår bil nedstänkt med ditt tvättvatten, svarade jag, tycker du ska stänga din ventil. Fick ingen reaktion på detta och min fru uppmanade mig att åka vidare eftersom hon märkte att jag blev ganska uppretad. Vi stannade till lite längre fram och såg att han fortsatte köra med sin ventil öppen.

Inte att undra på att vi husbilsägare får dåligt rykte när en del gör på detta viset. Men jag tror det är bra att vänligt påpeka att det inte är så klokt att göra så här, till slut kanske även denna nonchalanta husbilsägare förstår att detta är ett felaktigt beteende.
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

Citat: ja ha du Jangus , den kommungubben finge nog sparken ,om rätt person reagerade , TÖMMNING i dagvattenbrunnar PHU , då kan man lika väl tappa direkt vid badplatsen ,eller vid vattenintaget,IDIOTER finns det gått om tydlligen
och dom som jämför med förr i tiden är lika dom oxså , hälsningar Lasse

På dom flästa campingar är gråvatten tömningen kopplad på dagvattenledningen på det komunala nätet.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

TO Gu !!!Ja Ludde är en tjej , men vad FN;gör det för skillnad i miljöfrågor ,ja nu blir ja nästan arg , hälsningar Lasse

Äsch...bråka nu inte om mig...:oops::twitcy:

Faktum är att väldigt många människor omedvetet svarar på olika sätt beroende på om det är en kvinna eller man de svarar...psykologi det där.

Och ett faktum till är att på det här forumet så står gubbarna till 99% för tjafset....å jag försöker ibland gå emellan och coola ner er lite....:yes:

/Ludde :D

PS har därmed inte sagt att du tjafsar...:) DS
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

Hej Lars hos Margareta
Tycker du skall läsa igenom alla inlägg så kanske du inte behöver bli så förbannad, men mig rör det inte i ryggen det minsta
Tommy R
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

Citat: ja ha du Jangus , den kommungubben finge nog sparken ,om rätt person reagerade , TÖMMNING i dagvattenbrunnar PHU , då kan man lika väl tappa direkt vid badplatsen ,eller vid vattenintaget,IDIOTER finns det gått om tydlligen
och dom som jämför med förr i tiden är lika dom oxså , hälsningar Lasse

På dom flästa campingar är gråvatten tömningen kopplad på dagvattenledningen på det komunala nätet.

Jag står mycket på camping men det har jag aldig sett!

:-/<rister
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

Måste få summera rättsläget! :) Kan bara konstatera att det troligen kommer att ta lång tid att få förståelse för husbilismens behov i samhället. Helt enkelt för att vi inte är kollektivt mogna att ta det ansvaret.

Den absoluta majoriteten anser inte att det är OK med "lite diskvatten", utan förstår att gråvatten oftast är något helt annat. Den absoluta majoriteten förstår också att det inte "bara" är en miljöfråga, utan lika mycket en policyfråga, eller rättare sagt en marknadsföringsfråga.

Det är inte särskilt många som uttalar att det är OK att slabba med gråvattnet men det är en hel del tack-tryckningar som pekar i den riktningen..., dessvärre.

:-/<rister
 
F

F.d. 25246

Guest
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

Hmmm gråvattentömning på väg inte okej varken ur miljö eller trafiksäkerhet kolla själva någon gång om ni tömmer i hink skit hal sörja... men att göra en sååå stor affär av det hela nja tveksamt. Därimot stör jag mig oehört på alla er som pissar i buskarna på nästan varrenda ställplatts det stinker. Men att ropa på någon och säga fy så får man inte göra näpp för jag vill inte bli utskälld och förnedrad för det finns inget vett kvar i personer som gör så. Så jag åker hellre vidare....

Hare gott där ute.
 
Toppen