• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att hålla kylan i kylskåpet

I

ingjo

Guest
Jag undrar om det är någon som vet om det fungerar med en fläkt inmonterad bakom kylskåpet vilken skall ha till uppgift att kylskåpet skall fungera varma sommardagar?

Hälsningar
Ingo
 
F

F.d. 14234

Guest
Sv: Att hålla kylan i kylskåpet

Hej!

Det första ni skall tänka på är att parkera på rätt sätt exempelvis på en camping. Notera solens gång och försök att få kylgallren till kylskåpet mot norr.

Är det varmt ta bort gallren för att öka luftströmmen. Utan galler ökar denna med ca det dubbla.

Om det inte räcker, inhandla en enkel fläkt hos exempelvis Rusta för en femtilapp. Ställ denna fläkt i öppningen i det understa gallret och låt den blåsa uppåt.

Vi var i Italien i somras och praktiserade råden enligt ovan. Hade som värst ca 38 grader i skuggan med ca 10+ kylen och -15 i frysen.

Lycka till!:spinny:
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Att hålla kylan i kylskåpet

hej
Har monterat in en 12 v fläkt med inbyggd temperaturstyrning ( kjell & Company , 129 kr ) fungerar mycket bra och vi klarar lätt + 4 gr C vid +30 utomhus.ta också bort myggnätet som det flesta bilar är försedda med så ökar du genomströmningen med ca 20-30 %.
Detta enkla alternativ minska även gasolförbrukningen då brännaren inte behöver jobba så hårt och ofta.

mvh
Bengt
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Att hålla kylan i kylskåpet

Ingjo.
Har du en stund över så kan du läsa ”farbror Claes, var är korkskruven”.

Jag har en fläkt för under 100-lappen, den har en termostat monterad som sätter igång fläkten när 50 gr. är passerade. Termostaten (en liten manick stor som en lillfingernagel) satt monterad sidan om kylskåpets kylflänsar. Den och fläkten som blåste ut den varma luften var monterade bakom det övre gallret.
Senare har jag låtit flytta termostaten så att den nu är monterad på kylskåpets kylflänsar. Dessutom fick jag bytt ut det gamla felaktiga gallret mot ett med en s.k. skorsten. (Ett litet rör som leder ut värmen från gasollågan så att det inte blir onödigt varmt bakom kylskåpet.)

Denna förflyttning av termostaten gjorde att fläkten går under längre perioder, men i gengäld blir det kallare i kylen och jag kan skruva ner kylskåpstermostaten.

Lycka till.

C F
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Att hålla kylan i kylskåpet

Tjena Bengt
Är fläkten borstlös så man slipper störningar från den?
Jag har nu varit och handlat 2 fläktar och dom var borstlösa :)
Så frågan besvara jag själv.

Kolla in på Kjell & sida men hitta inget info om det.
Jag är ju radioamatör och vill inte ha en fläkt som stör om jag skall köra radio.

M.V.H.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Att hålla kylan i kylskåpet

Jag har också satt i fläktar men sedan så kör jagju kylskåpet på 12 volt via solcellerna och jag märkte att när det gick för lång tid så fick jag frosta av det och det var rejäl isbildning på facket mellan frysen och kylen .
Det blir väl så när kallt och varmt möer varann när man öppnar dörren .

Kör man med gasol så har man väl inte kylen igång när man inte är ute och campar , vi hade kylen igång ca 2 månader och sedan frostade av den .
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Att hålla kylan i kylskåpet

SM7WDL;
OK, jag misstänker att de flesta sådana fläktar för 12 V är borstlösa och jag har inte haft några problem med vinande ljud i radion ( bilradio ) kanske har du känsligare utrustning.

mvh
Bengt
 
Toppen