• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att glömma tv-antenn

Carina Blom

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2025
Vi har sett många hb som kör med tv-antennen upphissad, den "glömskan" kan bli mycket kostsam, om oturen är framme. Ibland hinner man "peka o vifta" och få dom uppmärksamma på det. Ett säkert sätt att slippa sådana fadäser, och som vi själva använder oss av, är att lägga bilens startnyckel där man hissar antennen, och inte ta bort nyckeln förrän antennen är nerhissad. Då kan den omöjligen glömmas.

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Att glömma tv-antenn

I de flesta fall behöver egentligen ganska sällan hissa antennen och skulle det bli problem så kör jag SVT-kanaler över parabolen (fäller ner sig själv vid start av motorn).
Funkar inte det så får det vara eller så får man plocka fram en film om man inte kan sysselsätta sig med annat "betydelsefullt".

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Bra tips du kom med där, Claes&Carina. Det är faktiskt inte så ovanligt att se bilar (och husvagnar) i trafiken med antennen upp.

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Jodå, känner till problematiken. Skrev en liten berättelse om vår första resa med husbilen, Novisernas resa runt Östersjön, eller vi hade i alla fall tur med vädret.;http://www.husbilsklubben.se/forums/t33975/

Saxar ur berättelsen;

"Kom på att det fanns flera som sålde husbilar, så vi åkte vidare. Nu kom vi inte så långt. Utanför Bengt´s finns en fin Quickstop och där stod en vacker Carthago, ut hoppar en man, viftande på oss. Kul tänkte jag, vår bil matchar inte hans, men här finns ingen skillnad, utan husbilsägare som husbilsägare och han vill säkert utbyta erfarenheter. Drog ner rutan, beredd att diskutera husbilslivet ”man-to-man”, när man nu hade en veckas erfarenhet! ” Du det är bäst att du drar ner TV-antennen, innan du kör vidare”, var det enda han sa! Va´fan får man inte köra med antennen 3 meter upp i luften om man vill, eller…… ?"

Så vi vet! :wideeyed:

RichardK

FD HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022

Jag har en rund historia som nog är en tv-antenn liggandes. En gammal fet-tv och en dvd och förmodligen en digitalbox oxå. De plockade jag ur hb´n så fort jag kunde.
Vill inte ha nån tidstjyv som för det mesta visar antingen förnedringsprogram (både för deltagarna och tittarna) eller så är det ett gäng pojkar som far ikring och jagar en boll eller en puck. Å däremellan är det mest bara trams, reklam och annat skit.

Har inte förstått vitsen med att dra iväg ut i busken och sätta sig och titta på tv när det finns hur mycket upplevelser, underhållning och intressanta saker att hitta i naturen.
Nu när det är mörkt på kvällarna går det att ta ut nåt som går att ligga på, klä på sig allt man kan eller krypa ner i en sovsäck, kanske ta med en kikare och ligga och titta på stjärnorna. Lära sig lite, låta tankarna och fantasin spela fritt för alla sägnerna om stjärnbilderna har man ju läst på om de kvällar det är mulet. Läslampan, en solcellsdriven, (ja, den laddar ett batteri!!) från IKEA avlastar bodelsbatteriet. Då blir det lite som när man smygläste under täcket med ficklampa en gång i tiden. Slår vilken stereotyp fotbollsmatch som helst!!
Sen kan man ju ha lite värmande med sig ut också! Det smakar mycket bättre ute i fria luften. Å om det inte regnar kan man sova en stund oxå!!!!

Så är det nån som kört sönder tvantennen så finns det att hämta. Jag kan bjuda på kaffe och macka också då!

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Jadu Kayaker, tror vi har olika förutsättningar.

Om Carola skall se t.ex. Bonde söker fru och jag säger, men Kayaker säger;

"Nu när det är mörkt på kvällarna går det att ta ut nåt som går att ligga på, klä på sig allt man kan eller krypa ner i en sovsäck, kanske ta med en kikare och ligga och titta på stjärnorna. Lära sig lite, låta tankarna och fantasin spela fritt för alla sägnerna om stjärnbilderna har man ju läst på om de kvällar det är mulet. Läslampan, en solcellsdriven, (ja, den laddar ett batteri!!) från IKEA avlastar bodelsbatteriet. Då blir det lite som när man smygläste under täcket med ficklampa en gång i tiden. Slår vilken stereotyp fotbollsmatch som helst!!"

Ja, då satt jag snart med min solcellsdrivna läslampa och plitade ihop ett brev till TV3´s redaktion som sökte deltagare till, "husbilsägare söker ny fru!"

RichardK

FD HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022

Sorgligt att den artificiella, stereotypa s.k. "tv-underhållningen" är så beroendeframkallande. Ännu sorgligare att den bryter ner lusten och nyfikenheten att pröva något annat nytt som dessutom är helt gratis och klart mer hälsosamt för både kropp och själ.

Gå ut själv en kväll och kolla då. Chansen finns ju att hon kommer efter!

Toppen