• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Att byta till handtag med låscylinder i bakdörren på Ducato plåtis

Status
Stängd för vidare inlägg.

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
På senare tid levereras ju FIAT plåtisar som standard med låscylinder i endast en av dörrarna, förardörren. Öppnar man förardörren med nyckel låses även passagerardörren upp (elektriskt), men för att öppna sidoskjutdörren eller bakdörrarna får man trycka på centrallåset.

Om man har invändiga extralås av typ HeoSafe eller liknande i förarhytten kanske man låser dessa innan man lämnar bilen genom sidoskjutdörren. Eventuellt har man extralås också utvändigt på skjutdörr och bakdörr, men de spelar ingen roll för det potentiella problemet: Om centrallåset inte fungerar när man skall in i bilen igen kan man med nyckeln bara låsa upp förardörren, men eftersom den (och passagerardörren) är spärrad på insidan kommer man ju inte in i bilen! I ett sådant läge kan det vara bra att kunna öppna även bakdörren med nyckel. Utifall någon här har/får sådana tankar kommer här en liten beskrivning av hur handtaget i bakdörren kan bytas. Antagligen kan man göra motsvarande byte i sidodörren istället, men där är det ofta svårare att lossa klädseln på insidan eftersom köket är i vägen.

Vår bil är en 2018 men jag tror utförandet har varit detsamma i många år. Beskrivningen är hur jag gjort och uppfattat som riktigt, men jag lämnar ingen garanti att allt är rätt. Hittills fungerar det i alla fall :)
  • Första steget är demontering av det invändiga öppningshandtaget. Efter att ha lossat handtagets skruvar kan man dra ut det en bit och koppla loss vajern som förbinder det med låset.
  • Knappen till spärren för dörröppningsvinkeln, bild 1, kan snäppas loss rakt utåt, t.ex. med en spackel.
  • Tag sedan bort klädseln på dörrens insida. Hur den är fastsatt skiljer säkert mellan olika husbilsmodeller, på vår bil är den skruvad.
  • Låset och handtaget sitter intill varandra men är separata enheter. Till låset, som sitter för sig själv i dörrens "gavel", går elkabeln för centrallåsningen plus vajern från invändiga öppningshandtaget och vajern från det utvändiga handtaget. Från låset går en vajer till spärrmekanismen längst upp i dörren. För att få låsningsfunktion med nyckel behövs dels ett nytt handtag med låscylinder och dessutom en kopplingsstång som överför nyckelns rörelse till låset. Bild 2 visar handtaget. Det demonteras genom att lossa 4 muttrar (10 mm hylsa) samt koppla loss vajern.
  • Nästa steg är att lossa låset så att kopplingsstången kan monteras på det. Möjligen går stången att montera med låset kvar (men löst) i dörren, men jag valde att lyfta ut det. Lossa först elkabeln och vajern till övre dörrspärren, se bild 3-4, lossa sedan skruvarna som håller fast låset (Torx 40). Bild 5 visar låset med kopplingsstången monterad och bild 6 detaljer hur den monteras.
  • Återmontera i omvänd ordning. I bild 7 är lås och handtag på plats och kopplingsstången ansluten till handtaget också. När elkabeln återmonteras, se upp så att inga rörliga delar kommer att skava mot den när handtaget/låset manövreras!
Handtagets FIAT-nummer: 735469968. Finns från olika tillverkare. Ibland ingår låscylindern, ibland får den köpas extra. Jag gjorde en ytlig koll på möjligheterna att köpa en cylinder som passar bilens originalnyckel men det pris FIAT uppgav var inte attraktivt så istället fick det bli ytterligare en nyckel på knippan. Kanske finns det andra sätt.
Kopplingsstångens FIAT-nummer: 1352224080.

Prick Stop skyddsplåt, bakdörr, EAN-nummer: 4059743476296. (Motsvarande till förardörren: EAN 4059743375544)

Möjliga inköpskällor: ett flertal. Jag använde augustin-group.de, som hade alla delar på lager.
 

Bilagor

  • Handtagsbyte .pdf
    310 KB · Visningar: 119

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
På senare tid levereras ju FIAT plåtisar som standard med låscylinder i endast en av dörrarna, förardörren. Öppnar man förardörren med nyckel låses även passagerardörren upp (elektriskt), men för att öppna sidoskjutdörren eller bakdörrarna får man trycka på centrallåset.

Om man har invändiga extralås av typ HeoSafe eller liknande i förarhytten kanske man låser dessa innan man lämnar bilen genom sidoskjutdörren. Eventuellt har man extralås också utvändigt på skjutdörr och bakdörr, men de spelar ingen roll för det potentiella problemet: Om centrallåset inte fungerar när man skall in i bilen igen kan man med nyckeln bara låsa upp förardörren, men eftersom den (och passagerardörren) är spärrad på insidan kommer man ju inte in i bilen! I ett sådant läge kan det vara bra att kunna öppna även bakdörren med nyckel. Utifall någon här har/får sådana tankar kommer här en liten beskrivning av hur handtaget i bakdörren kan bytas. Antagligen kan man göra motsvarande byte i sidodörren istället, men där är det ofta svårare att lossa klädseln på insidan eftersom köket är i vägen.

Vår bil är en 2018 men jag tror utförandet har varit detsamma i många år. Beskrivningen är hur jag gjort och uppfattat som riktigt, men jag lämnar ingen garanti att allt är rätt. Hittills fungerar det i alla fall :)
  • Första steget är demontering av det invändiga öppningshandtaget. Efter att ha lossat handtagets skruvar kan man dra ut det en bit och koppla loss vajern som förbinder det med låset.
  • Knappen till spärren för dörröppningsvinkeln, bild 1, kan snäppas loss rakt utåt, t.ex. med en spackel.
  • Tag sedan bort klädseln på dörrens insida. Hur den är fastsatt skiljer säkert mellan olika husbilsmodeller, på vår bil är den skruvad.
  • Låset och handtaget sitter intill varandra men är separata enheter. Till låset, som sitter för sig själv i dörrens "gavel", går elkabeln för centrallåsningen plus vajern från invändiga öppningshandtaget och vajern från det utvändiga handtaget. Från låset går en vajer till spärrmekanismen längst upp i dörren. För att få låsningsfunktion med nyckel behövs dels ett nytt handtag med låscylinder och dessutom en kopplingsstång som överför nyckelns rörelse till låset. Bild 2 visar handtaget. Det demonteras genom att lossa 4 muttrar (10 mm hylsa) samt koppla loss vajern.
  • Nästa steg är att lossa låset så att kopplingsstången kan monteras på det. Möjligen går stången att montera med låset kvar (men löst) i dörren, men jag valde att lyfta ut det. Lossa först elkabeln och vajern till övre dörrspärren, se bild 3-4, lossa sedan skruvarna som håller fast låset (Torx 40). Bild 5 visar låset med kopplingsstången monterad och bild 6 detaljer hur den monteras.
  • Återmontera i omvänd ordning. I bild 7 är lås och handtag på plats och kopplingsstången ansluten till handtaget också. När elkabeln återmonteras, se upp så att inga rörliga delar kommer att skava mot den när handtaget/låset manövreras!
Handtagets FIAT-nummer: 735469968. Finns från olika tillverkare. Ibland ingår låscylindern, ibland får den köpas extra. Jag gjorde en ytlig koll på möjligheterna att köpa en cylinder som passar bilens originalnyckel men det pris FIAT uppgav var inte attraktivt så istället fick det bli ytterligare en nyckel på knippan. Kanske finns det andra sätt.
Kopplingsstångens FIAT-nummer: 1352224080.

Prick Stop skyddsplåt, bakdörr, EAN-nummer: 4059743476296. (Motsvarande till förardörren: EAN 4059743375544)

Möjliga inköpskällor: ett flertal. Jag använde augustin-group.de, som hade alla delar på lager.
Exakt samma problematik som vi har upplevt. Förstod detta då vi hade glömt nycklarna till husbilen hos en bekant och samtliga lås på bilen var låsta. Vi har Heosafe på framdörrarna och Thule extralås på sidodörr och bakdörr. Med reservnyckeln är det alltså inte möjligt att komma in i bilen, suck. Vi tycker att det känns tryggare att lämna bilen vid rastplatser o.dyl om alla lås är låsta. Men om man tappar nyckeln eller ex.vis centrallåset strular så står man där. Där är din lösning perfekt. Som extra tillägg har vi ett lås köpt från Tyskland där vi enkelt kan låsa sidodörren från insidan vid övernattning på ställplatser och liknande. Heosafe låsta på framdörrarna och sidodörren låst med extralåset. Enda möjligheten att komma in och ut är via bakdörren. Känns tryggt tycker vi.
Tackar för en bra beskrivning som vi kommer att utföra.

Mvh Janne
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Mmmmm.. det går inte att låsa ut tjuvar de tar sig alltid in om de vill. Möjligen kan man få dem att välja en annan bil att bryta sig in i.
Var och en gör som den vill med lås och larm o.s.v.

Jag skapade tråden för att tipsa om tillvägagångssättet för att byta handtag. Vill någon diskutera nyttan med olika stöldskyddsåtgärder så gör gärna det. I en annan tråd. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen