• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Asfaltmatta och brandskyddsfärg

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej
Läste i ett annat forum att man kunde stoppa buller i förarhytten genom att lägga en asfaltmatta på golv och hjulhus, samt måla torpedväggen med brandskyddsfärg ( som tydligen oxå är ljudisolerande)
Är det någon här på forumet som hat någon erfarenhet av detta, hur mycke tror ni att det dämpar?
Vet ni vart man kan få tag på asfaltmatta?


Turbo.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Asfaltmatta och brandskyddsfärg

Hej, tunnare dämpmattor som du är ute efter finns i SWEDOL-butikerna, en enklare pappbaserad (EL-35060) och en tyngre variant (EL-35063) som man formar med varmluftpistol mot plåtens form. De här tunnare varianterna är till för att styva upp plåtytor och ta bort en del av trumeffekten. På de flesta bilar finns redan från början en hel del sådana tunnare mattor men det skadar väl aldrig att komplettera. Sedan har du flera varianter med komprimerad skumplast med aluminiumfolie som är till för torpedväggen m.m. Biltema har också en del dämpmattor dock inga tunna pappvarianter.
Brandskyddsfärg måste nog målas på i massor om det skall ha någon större effekt, men kanske??

Lycka till JANKRO.
 
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Asfaltmatta och brandskyddsfärg

Det finns en ljuddämpande färg (smet) också som man målar på. Tyvärr vet jag inte var man får tag på den. Har sett den på någon engelsk sida om "noiskilling".

EssoJ
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Asfaltmatta och brandskyddsfärg

Hej EssoJ, smeten du har läst om hette mycket riktigt Noise Killer men är visst nu uppköpt av någon stor ljudtillverkare. Den och liknande produkter används ofta av dom som sysslar med bilstereo av den grövre kalibern. Jag har faktiskt kollat på medlet på en mässa för billjud. Problemet var mest att det var dyrt, jag tror det kostade 280 kr/L och skulle läggas på i 5m.m. tjocklek.....det blir visst 5 liter per kvadratmeter.
Jag har läst om något "snålrecept" som var en blandning av latexfärg och gipspulver, men det är nog bäst att ljudkillarna får behålla den blandningen själva.
Gogglar man på Ljuddämpande massa får man rätt många träffar, men som sagt dyrt.
Det skulle vara intressant om man kunde hitta något till vettigt pris att spruta eller rolla på i ett tjockt lager för det borde nog dämpa våra lastbilar (ursäkta) en hel del.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Asfaltmatta och brandskyddsfärg

Hej
Denna brandskyddsfärgen som går att köpa i färghandeln skall tydligen vara samma som Nois killer, fast betydligt billigare.
Fabrikanten har bara bytt namn på färgen för att kunna ta mer betalt.
Detta är bara vad jag har hört, har ej kollat upp det själv.
Det kanske går att ta reda på?
Det fins även en ljuddämpningsmassa som heter dc-p500, som målas på med pensel.
Vet någon någonting om den?
Nois Killer har fått en efterföljare som lär vara bättre, den heter DB-AXE

Kjell
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Asfaltmatta och brandskyddsfärg

Hej igen, jag har ägnat mig åt lite surfning på nattkröken och hittat följande.

Brandskyddsfärgerna verkar inte att svälla upp och skydda förrän det brinner och det verkar ju inte riktigt vara vad vi eftersträvar. Men det finns nog många sorter.

DC-P 500 tillverkas och eller säljes av Swedac tillsammans med en massa varianter av ljuddämpande mattor m.m.
Stomljudsdämpande material

Jag hittade även en hemsida där Swedac erbjuder en motorklubb att köpa mindre mängder för privatbruk, där finns en lista över varor, priser och även en kontaktperson på Swedac. Det kanske vore något för oss på HBK.
Swedac AB - Evoclub Sweden

Dämpmassan verkar att ligga runt 40kr. kilot / litern?, och det låter ju mycket bättre än 280kr. Värt att kolla verkar det som.

JANKRO
 
Senast ändrad:

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Asfaltmatta och brandskyddsfärg

Hej
Jag har meilat till SWEDAC AB och frågat vilken sorts ljuddämpande material som dom tycker vore bäst att använda.
Får se om det kommer något svar.

Turbo
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Asfaltmatta och brandskyddsfärg

Som Jankro skriver om klubb rabatter.

Verkligen något som man kunde ha nytta av klubben.

Med tillräkligt sådana rabatteroch erbjudande kunda man tjäna in medlemsavgiften och ett bra anledning att vara medlem för dom som inte allaredan är det.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Asfaltmatta och brandskyddsfärg

Vanlig underredsmassa kanske kan vara ett alternativ, lätt att lägga på när det gäller krökta ytor och har faktiskt en stomljudsdämpande effekt.
Går ev. också att använda som klister/lim för att fästa skumplastmattor som t.ex. betongtäckmatta - då får man även dämpning av det luftburna bullret.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Asfaltmatta och brandskyddsfärg

Det skall utanför Stockholm någonstans finnas en firma som säljer ljuddämpningsmattor som är självhäftande. Dom skall vara dom bästa på marknaden. Om man sätter in huvudet i ett utryme som är issolerad med dom så kan man nästan inte höra sig själv fast man skriker all man orkar.
Dom skall vara dyra ( vad är inte det om det är bra).

På tal om självheftande måste man vara försiktig att det inte snuddarvid plåten fören dom är injusterade, för dom huggerdirekt och är nästan omöjliga att få bort igen.

Biltemas mattor är mer av kosmetisk natur, än ljuddämpande ( men billiga i alla fall).

Jag skulle vilja få tag i firmanamnet och adressen.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Asfaltmatta och brandskyddsfärg

Ett problem med ljuddämpning är att den väger en del. Något att ha i beaktande när det inte är så stor skillnad mellan tjänstevikt och maxvikt. Hörselkåpor med inbyggd radio kanske är det enda alterntivet för några av oss ;)

EssoJ
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Asfaltmatta och brandskyddsfärg

Hej! Jula har en burk som apliceras med spruta eller pensel;

Noise Killer ljuddämpning marinGör som proffsen! Ljuddämpa din båt, bil eller annan utrustning som kräver ljuddämpning. Används som ljud- och vibrationsdämpning för att reducera oljud och resonans. Fäster på i stort sätt alla underlag, lackade ytor mm. lämnar ett väderbeständigt och slitstarkt ytskikt. Appliceras med spruta, pensel eller rulle. (Artnr: 650189) 249:-Spara 0:- Ord.pris 249:-

Jag har inte testat den ännu.

Biltema har en underedsmassa som skall vara ljuddämpande;
Underredsrostskydd, fiberförstärkt (36-2431)
Högtixotropisk. Med bitumen, vaxer och lågaromatiskt lösningsmedel. Även ljuddämpande i tjockare skikt. 1 l.69,90 kr

Jag har köpt dessa och skall lägga på dom nästa månad utöver den ljudisolering jag gjort i huven och med plastinnerskärmar (verkstadsmonterade utan ljudskyddsmatta - sprutar på Julas gegg i stället). Återkommer när jag vet resultat. Hälsningar Hasse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Asfaltmatta och brandskyddsfärg

Det skall utanför Stockholm någonstans finnas en firma som säljer ljuddämpningsmattor som är självhäftande. Dom skall vara dom bästa på marknaden. Om man sätter in huvudet i ett utryme som är issolerad med dom så kan man nästan inte höra sig själv fast man skriker all man orkar.
Dom skall vara dyra ( vad är inte det om det är bra).

På tal om självheftande måste man vara försiktig att det inte snuddarvid plåten fören dom är injusterade, för dom huggerdirekt och är nästan omöjliga att få bort igen.

Biltemas mattor är mer av kosmetisk natur, än ljuddämpande ( men billiga i alla fall).

Jag skulle vilja få tag i firmanamnet och adressen.

Kan det vara detta du söker ?
Bullerisolering
Ove.G
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Asfaltmatta och brandskyddsfärg

Jag får tacka för många fina länkar till olika ställen.

Det är verkligen fint med en sådan här klubb där man kan hjälpa varan att lösa olika problem
 
Toppen