• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Apple Maps

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nu har även Linköping fått 3D-kartor.

Anledningen till att Linköping prioriteras framför Göteborg, Malmö och Uppsala är helt enkelt att 3D-kartorna ursprungligen kommer från C3 Technologies, ett Linköpingsbaserat företag som Apple köpte upp 2011.

Totalt finns nu ett 60-tal av världens städer att beskåda i 3D i Apples kartprogram.

Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Apple Maps

Nej, det har de inte. Men Google har släppt en app som finns i Apples AppStore, så man kan ha båda om man vill.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Apples kartor är bättre än sitt rykte, i höglänt terräng är den överlägsen Googles kartor.
Här visas Lofoten.

image-719339.png

Apple Maps

image-722680.png

Google Maps

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Är det bara jag som inte hittar Apple Maps i App Store ?

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2026

Screenshot_2013-03-12-21-18-37.jpg

Ibland blir dina jämförelser rent löjliga knarrevik!
De bilder du visar är väl först och främst ett av de få ställen där Apple är bättre en Google, att de sedan är odugliga att navigera efter gör inte saken bättre.
Även du måste hålla med om att bifogad bild är bättre information om man vill åka till Lofoten?
Att du är kunnig i detta område råder det ingen tvekan om, men ibland undrar man om dina motiv.

Hade Lars

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Bilden du visar är från Streetview och inte Google Maps.
Du kan jämföra kartorna i såväl den nordiska fjällvärlden som i alperna och du får samma resultat.

Däremot är kartan lite väl grå i mina trakter. Att navigera med Apples karta går lika bra/dåligt som med Googles.

Det bästa sättet att ta reda på fakta är att prova själv vilket du tydligen har missat!

På min resa till Füssen i våras använde jag helst Apples karta.

image-795456.png

image-798540.png

Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Det finns två världsbilder idag...frågan är bara vilken som är rätt :D

Bosse

Bilagor

• cristobal-colon-llega-a-america-indigena-con-mapamundi.jpg
    cristobal-colon-llega-a-america-indigena-con-mapamundi.jpg
    152,6 KB · Visningar: 2
F

F.d. 53227

Guest

Instämmer!
I fjällvärlden och i större städer är dock Apples kartor överlägsna.

Nu förstår jag inte, använder Apple satellitkartor ?

Jag tycker att i städer är HERE Maps med CityLens överlägsen allt annat (fd. Nokia Maps).

Titta här:

New features for Nokia City Lens - YouTube

Du ser direkt i displayen vad som finns omkring dig.
Du kan gå in i större köpcentrum och hitta.

Riktiga kartor med röst navigering får du på köpet.

Hälsningar /Seppo

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nu förstår jag inte, använder Apple satellitkartor ?
Hälsningar /Seppo

Inte bara satellitkartor utan också 3D-kartor som jag visade i mitt inlägg.
Stadskartorna är fantastiska men finns än så länge enbart för Stockholm och Linköping i Sverige.

Beträffande Nokia City Lens finns det 1270 appar enbart för iPad som visar Augmented Reality (förstärkt verklighet).

Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Hej
Vid senaste uppdateringen av "plattan" så försvann Google Maps kartorna och ersattes med Apple Maps.
Det var ett rejält "nerköp". För oss som gärna rör oss i de mer perifera områdena, så saknades helt enkelt en hel del vägar i Apple maps.

Det känns som den inte var färdig när den släpptes och till dess försvar kan väl sägas att den blivit bättre efterhand. Kanske blir den likvärdig så småning om men det var illa att ersätta en väl fungerande karta med en som inte var färdig.

/Stig

F

F.d. 53227

Guest

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nokias kart- och navigeringsverksamhet kapar åt sig allt fler viktiga kunder, bland annat biltillverkare som vill kunna bygga in navigation i sina nya bilar.

Nokia köpte för några år sedan Navteq som används av ett flertal apptillverkare.
Den andra stora karttillverkaren är Teleatlas som ägs av TomTom. Också deras kartor används i navigeringsappar bl.a. i Sygic.

Även Apples Mapkit används där ett flertal utvecklare börjar lägga på egna lager med information ovanför kartan. En av utvecklarna gör till exempel appen Plane Finder som visar var olika flygplan befinner sig i realtid. I Mapkit-versionen av appen finns många fler finesser som olika färg på en flyggrutt för att visa på vilken höjd planet flyger, och ruttkartor av det slag som riktiga piloter använder.

F

F.d. 53012

Guest

Stämmer precis vad du skriver ett avknoppat bolag från SAAB och fler finns det.

Toppen