• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inredning Apotekarskåp, Carthago

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Någon som har behövt plocka ur skåpet ur sitt "fack"?
Vi har ett apotekarskåp med den rektangulära låsknappen. Det har varit svårstängt ända sedan vi köpte bilen (begagnad).
Jag har lossat fronten på skåpet, så jag kommer åt mekanismen med långa stänger med låskrokar både uppe och nere. En av krokarna var avbruten och på själva stängningsmekanismen (den lilla fyrkantiga plastboxen) var plasten sprucken. Jag monterade en ny låsmekanism, men det går trögt att stänga. I öppet läge går det hur bra som helst. Men i stängt läge är det något som tar emot lite. Troligen är låstapparna inte riktigt justerade.
Det är väldigt ont om utrymme där låstapparna sitter, både upp- och nertill. Det ser ut som om låstappen är lite justerbar i ett urfasat spår, men det är hopplöst att komma åt. På den nedre glidskenan (lodrätt monterad) finns en lite spärrtapp. När jag trycker på den känner jag att det frigörs, men på den övre (horisontellt monterad på ovansidan av skåpet) hittar jag ingen spärr. Glidskenorna upp- och nertill ser identiska ut, men hur frigörs övre glidskenan? Kan jag få ur skåpet så är låstapparna lätt åtkomliga.
Något som listat ut det?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har haft mitt skåp ute. Det finns en spärrtapp upptill också och i mitt skåp finns det ett hål i "taket" på skåpet som gör att man kan komma åt spärren. Har för mig att det var så jag gjorde.
Första gången man stänger skåpet efter att ha haft det ute så går det trögt sista biten, Man skall då "övervinna" motståndet från spärrarna så allt kommer i rätt läge och löper bra på skenorna.

MVH
Hans
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Aha...
Jo, det finns ett hål där med en liten metallring runt. Ser precis ut som om det är förberett för ett vanligt skåplås med rund tryckknapp.
Jag funderade lite på varför de förberett för ett lås där, utan att tänka tanken på att spärren fanns där. Ska undersökas snarast.
Varför behövde du ta ut skåpet om jag får fråga? Tänkte du på om det går att justera låstappen som jag tror?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Aha...
Jo, det finns ett hål där med en liten metallring runt. Ser precis ut som om det är förberett för ett vanligt skåplås med rund tryckknapp.
Jag funderade lite på varför de förberett för ett lås där, utan att tänka tanken på att spärren fanns där. Ska undersökas snarast.
Varför behövde du ta ut skåpet om jag får fråga? Tänkte du på om det går att justera låstappen som jag tror?
Kom inte ihåg varför jag tog ut skåpet. Tror det var för jag letade efter någon eldragning och skulle titta om den fanns bakom skåpet.
Mina låsklackar satt litet snett monterade, men var hela, så skåpet for upp en gång under körning. Så jag har också varit och hållit på med just de låsen. Har också funderat på en bättre låskonstruktion men inte kommit på något ännu.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Jag har kollat nu men hittar inte spärrhaken. Nedre och övre skenorna ser helt identiska ut. Det finns ingen spärrhake där den borde sitta på övre skenan. Om det funnits en borde den kunna nås ovanifrån, fast kanske lättare genom hålet. Jag har kollat med speglar, men via hålet finns inget som är rörligt.
Jag börjar undra om haken är demolerad genom något misstag tidigare.
Jag ska forska vidare.
Tack för all hjälp så länge.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag har kollat nu men hittar inte spärrhaken. Nedre och övre skenorna ser helt identiska ut. Det finns ingen spärrhake där den borde sitta på övre skenan. Om det funnits en borde den kunna nås ovanifrån, fast kanske lättare genom hålet. Jag har kollat med speglar, men via hålet finns inget som är rörligt.
Jag börjar undra om haken är demolerad genom något misstag tidigare.
Jag ska forska vidare.
Tack för all hjälp så länge.
Var ute och kollade i bilen hur det egentligen går till för att få loss skåpet.
Skenorna är ju tredelade. En del skruvad i inredningen, en i skåpshyllan och en tredje som fungerar som mellanskena med "kullagret". Om man drar ut skåpet till det tar stopp så kan man känna en liten "pigg" (skjuter ut några mm) mellan skenan i skåpshyllan och mellanskenan. Den "piggen" går att skjuta sidlänges och då släpper spärren. Samma typ av spärr finns på den nedre skenan.

Sedan när man sätter tillbaka skåpet så är det bara att passa in skenorna i varandra och trycka alltihop i bott så kommer spärren att låsa igen.

MVH
Hans
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Tack Hans för din hjälp.
Jag behöver få ut skåpet eftersom låstappen verkar vara lite felmonterad som jag skrev tidigare.
Jag har hittat spärren på den nedre lodräta skenan. På den övre finns ingen, jag tror den kan ha gått av. Både vi och troligen även förra ägaren har glömt att låsa ibland. Då far skåpet ut med stor kraft. Jag har försökt peta och känna efter en spärr med diverse verktyg och annat, men det är ju så otroligt trångt.
Genom hålet du nämnde finns inget att manövrera, möjligen om spärrhaken funnits kvar.
Om du har lust och möjlighet att engagera dig vidare, kan du med någon liten spegel se om du ser motsvarande spärr i överkant av skåpet? Den borde kunna ses eftersom man kan se den undre. Skenorna är säkert identiska.
Jag har en annan lösning på gång. En av sönerna har en 3D-skrivare. Jag har fått en första ritning på en ny variant för låstappen. Den skruvas in i fronten på skåpsstommen i stället. Inte jättesnyggt, men inget syns i stängt läge. Första testet blir nog nästa vecka. Jag ska försöka komma ihåg att meddela resultatet. Jag själv brukar vara nyfiken på lösningen på diverse problem.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag hittade spärren för övre skenan. Man kan komma åt den, om den inte är avbruten, från ovansidan. Inte genom hålet i skåpet.
Skall se om jag kan ta ett foto eller två i morgon för att du skall kunna hitta.

Visst har även jag glömt att låsa skåpet och fått det att åka ut. Jag knäckte själva låshaken (den rörliga) på det sättet. Fråga mig inte hur.
Ett annat populärt skåp att glömma är skåpet med sophinken.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tack Hans för din hjälp.
Jag behöver få ut skåpet eftersom låstappen verkar vara lite felmonterad som jag skrev tidigare.
Jag har hittat spärren på den nedre lodräta skenan. På den övre finns ingen, jag tror den kan ha gått av. Både vi och troligen även förra ägaren har glömt att låsa ibland. Då far skåpet ut med stor kraft. Jag har försökt peta och känna efter en spärr med diverse verktyg och annat, men det är ju så otroligt trångt.
Genom hålet du nämnde finns inget att manövrera, möjligen om spärrhaken funnits kvar.
Om du har lust och möjlighet att engagera dig vidare, kan du med någon liten spegel se om du ser motsvarande spärr i överkant av skåpet? Den borde kunna ses eftersom man kan se den undre. Skenorna är säkert identiska.
Jag har en annan lösning på gång. En av sönerna har en 3D-skrivare. Jag har fått en första ritning på en ny variant för låstappen. Den skruvas in i fronten på skåpsstommen i stället. Inte jättesnyggt, men inget syns i stängt läge. Första testet blir nog nästa vecka. Jag ska försöka komma ihåg att meddela resultatet. Jag själv brukar vara nyfiken på lösningen på diverse problem.
Litet bilder på övre skenan. Ena bilden visar var på skenen/skåpet man bör leta efter spärren (vid pilen). Den andra visar, inringad, själva spärren. Sista bilden är tagen med hjälp av en spegel (därav tummen :)) .
DSC_1460_mod.jpg
DSC_1459_mod.jpg
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Ja, precis som jag anade. Den finns inte där, har troligen gått av vid något tillfälle när skåpet kommit farande ut i en kurva. Jag får nog aldrig ur skåpet om det skulle behövas.
Som du vet är det otroligt trångt, men jag har lyckats montera loss de gamla dåligt inpassade låstapparna. Skåpet har alltid varit svårstängt, man har fått pressa på låsknappen rejält. Nu förstår jag varför. Nästa vecka får jag nog första prototypen på ny anordning för kroken att låsa fast vid.
Det ska bli spännande att se. Största problemet blir att få låstappen på rätt djup. Sidledes blir den justerbar.
Jättemycket tack för din hjälp.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Äntligen allt i ordning. Som tur var fanns spärrhaken på övre skenan kvar. Den övre skenan kärvade av någon anledning så den inte kunde dras ut helt. Med lite våld fick vi ut den längre, och då dök spärrhaken upp.
Lösningen blev ny låstapp i metall med fästplatta(borrmall med glidspår i utskriven plast. Väl inmätt i sidled användes låskroken för att dra ut låstappen i rätt position. Fixera den och borra och skruva fast. Nu fungerar låsningen perfekt för första gången sedan vi köpte bilen.

Skåpfäste_10.jpg
Ny låstapp i sin glidskena. Förstärkt överfall för kroken.

Skåpfäste_11.jpg
Krok med överfall monterad

Skåpfäste_12.jpg
Monterat och klart. Glidskena/borrmall borttagen.
 
Toppen