• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Användning av AC i bodelen

F

F.d. 29950

Guest
Hej Husbilsvänner!

Hur mycket går era kylanläggningar vid resande i Sverige? Hur stort är behovet egentligen vid semestrande i vårat avlånga land? Är det motiverat att installera en anläggning för 25000:-?

//Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Användning av AC i bodelen

NEJ - och om man nu använder en AC, så gör den mest nytta i sovdelen, innan man lägger sig! Vi har AC i en ny bil, AC'n var med som std och vi har provat den vid ett antal tillfällen.
Vi tycker inte att den ger oss den merkomfort som vi förväntat oss, map; temp, ljud, mm - vid rätt tillfällen! En förutsättning är att det finns tillräckligt med 230v nätström när AC'n behövs - utomlands då ett måste "att ta in på rätt camping med tillräcklig 230v" ström vid uttagen.

FÖ, hur ofta står man på plats med el(?), för oss så gott som aldrig i Sverige! På ställplatser i ex Tyskland, Frankrike, mfl under den varma perioden, hänger det "oftast en hel klase med nätanslutningar på varje eluttag" om de finns överhuvudtaget, och oftast inte 10A som i Sverige! En AC'n kräver >5A, tillkommer ström för laddning av batterier och kyl/frys, mm.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Användning av AC i bodelen

ja håller med Relax, behovet är inte värt priset,kan räcka bra med en 12v fläkt monterad i takluckan gärna en som går att vända ,(ut o insug) Och sen kan du dricka kalla drycker för 25000, Ha det så gott!!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Användning av AC i bodelen

Hej Anders!

Installerade takmonterad AC (Dometic 2000 tror jag den hette) sommaren -08 och det gick inte på mer än 16.000:- på Nibo Caravan i Bollnäs. Men visst får jag ändå hålla med Relax om att man kan använda sina sparpengar bättre.
Störande oväsen från kompressorn, varför jag inte gärna vill använda den när vi är i bilen och inte heller där man kan tänkas störa grannar (på campingplats).

Däremot kommer utrustningen till nytta när jag står vid denna min rödingfiskeplats. Se bild. Ensligt beläget och jag törs inte lämna fönster öppna när jag är ute på sjön varför det kan bli olidligt varmt även i Jämtländskt sommarväder. Lånar 220V från stugan i bakgrunden och AC ser till att det är behaglig temperatur när jag kommer åter till bilen och kan stänga av kompressorn och öppna fönster i stället.

Synnerligen marginell men ändå nytta alltså.

aake

Redigerat stavfel
 

Bilagor

  • Landön 9 aug, 1.jpg
    Landön 9 aug, 1.jpg
    2,3 MB · Visningar: 4
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Användning av AC i bodelen

Gör annars som en del . Placera en hemma AC i garaget och dra ut utblåset vid stegen till sängen , den kostar väl bara 3000:- när du inte behöver den så är det ju bara ta ut den .
Det finns länk med bilder här på HBK men jag hittade inte den .
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Användning av AC i bodelen

När det är riktigt varmt på sommaren så väljer vi gärna en husbilsplats med tillgång till el så att vi kan köra ACn en stund innan läggdags.
Vi tycker att det är en bra investering.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 29950

Guest
Sv: Användning av AC i bodelen

Tack för alla bra svar! Det känns rätt att jag valde bort den delen, vi kommer att åka i Sverige på sommaren och på vintern står vi uppställda på skidanläggning.

Vi har ingen AC i bodelen idag och vi har inte upplevt att den behövs när man har 4 takluckor varav en är en Heki3

Det blir samma antal luckor i nya bilen och mera takhöjd så det borde bli bättre, fläkten i luckan lät som en bra ide då den kan köras på 12V

Jag lägger pengarna på skidutrustning istället :)
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Användning av AC i bodelen

hej jag har oxå funderat på ac i bo del, men efter som jag fricampar mest, så kanske det fungerar med en fläkt i takluckan. såg en lös fläkt som man hänger i takluckan, som man kan ha ficklamps batterier i,, kostar ca 500kr, tror det var i faimma katalogen jag såg det, är det någon som har erfarenhet om denna fläkt så det vore intressant om svar, mvh håkan
 
Toppen