• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Använder du tele2.se för din epost?

F

F.d. 4220

Guest
Den 1 Februari så stänger Tele 2 ner sin tjänst för epost och alla som använder den måste byta epostadress.
Snart slutar din Tele2-mejl att fungera | Tele2

Tänk också på att byta din epostadress här på Husbilsklubben.se, då det krävs en fungerande adress för att du alltid skall kunna komma åt forumet.
Husbilsklubben.se skickar ut aviseringar om trådar man prenumererar på, Direktmeddelanden mm och dessa kommer att ge fel när Tele 2 stänger sin tjänst.
Detta kommer i sin tur att leda till att ditt konto här blir begränsat tills adressen är uppdaterad till en ny korrekt adress.

Använder du @tele2.se som epostleverantör, men inte bytt än, är det hög tid att göra det!

Läs länken ovan för mer information.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Oavsett, så bör man alltid ha korrekt adress registrerad här på forumet och hos sina tjänsteleverantörer.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det går bra att vidarebefordra e-post till det kontot ni önskar.
Själv hoppade jag på Gmail när det kom, men har 5-6 konton på andra leverantörer, som jag vidarebefordrar till mitt Gmail.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er i dag noen få store leverandører av gratis epost - gmail, iCloud og outlook (inkludert hotmail) er de største. yahoo forsøker å komme opp i samme klasse med domener på forskjellige språk yahoo.se er den svenske grenen.

Ut over disse så finnes det et antall som tilbyr ren webmail tjeneste (med reklame i brukergrensesnittet) gratis og en kan koble mail klienter til via imap og pop om en oppgraderer til betalutgave - mest kjent av disse er mail.com.

Et meget godt alternativ er å leie seg inn på et webhotel og registrere eget domene, de fleste inkluderer et antall epost adresser i domenet som en del av tjenesten.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Inte om leverantören upphör väll? Som tele2 i det här fallet

Nä förmodligen inte, tyvärr :confused:

Personligen har jag aldrig öppnat ett konto på hos "småskuttar" de senaste 20 åren, tror att de enda jag i framtiden kan bli av med är mitt Yahoo-konto, annars skapar jag bara konton hos giganterna, och de är inte europeiska.
Idag är Google stora, men vem som är störst i framtiden vet vi inte, kanske nåt kinesiskt :rolleyes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Selv har jeg noen forskjellige egne domener med epost tjeneste, samt en gmail konto. Denne fungerer i dag som en backup av min groneng.no adresse (min bror har overtatt firma og domenet så jeg er kun gjest der selv). De andre domene er mer begrenseti bruk, selv om jeg har flere epost adresser i hvertav disse. På en server jeg betaler ca 60 kr måneden for har jeg i dag 4 mail domener og 4 webservere for forskjellige formål.

At telebolagene avvikler server tjenester er fullt forståelig, dette er kun en utgift og en kilde til problemer - spesiellt i Europa med persondata lovgivning som begrenser kontrollen med bruken av tjenesten. Ikke populært at en mister sin epost adresse når en skifter nettleverandør. Har gjennom årene aldri slått på de "frie" epost adressene som følger med på leveransen av oppkobling, men så har jeg gjennom årene fra tidlig på 1980 tallet totalt hatt 3 jobb adresser uten å skifte jobb pluss 3 private adresser. Ut over dette brukt en håndfull diverse adresser for drift og test av systemer. Min første epost adresse hadde jeg fra 1984 til 1999 da firmaet ble solgt og integrert i et større bolag, hele denne tiden driftet jeg selv vår lokale mailserver. I 2002 registrerte jeg groneng.no på familiens bolag og satte opp mailserver sammen med en webserver.

Som Peter skriver bruk de store som ikke kan rømme fra sitt ansvar. Men vær og klar over at de teknisk sett kan se all mail til og fra kundene. En kan oppleve at en får rettet reklame bassert på noe en har skrevet i en epost. Skal en sikre seg mot dette så hyr en server fra et europeisk bolag og drift den selv.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Ja, då är det bara att låna sig till de stora bolagen, Google och Microsoft, med alla de risker det medför.
Även med en egen domän är du hänvisad till dessa amerikanska bolag för att sända mail. I normalfallet kan mail, av säkerhetsskäl, bara sändas via din ISP. Nyligen la också Comhem ner, det lönade sig inte. Det finns inte många ISP och webbhotell, inkl. mailservar som är samma bolag kvar. Och val av ISP är mycket begränsad till s.k. öppna nät.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De fleste webhotel tilbyr mail som en del av pakken og da sender en via webhotellet servere. Fordelen med eget domene og mail tjeneste er at en kan flytte det om en ikke finner dagens leverandør brukbar. Har selv brent meg et par ganger på tilbudsprissom gjelde rfrem til fornying og en mye høyere pris ved fornying - mest ekstrem var siste jeg flyttet fra, der fikk jeg først er 3 års forhåndsbetalt til meget hyggelig pris. Ved fornying var prisenn pr år mange ganger hva jeg hadde betalt for 3 år - nesten så ille at månedsprisen matchet 3 års prisen.

Nå har jeg en VPS til fast pris pr mnd. uten forskjell om jeg betaler for en mnd eller flere år. Europeiske OVH Cloud sin serverparki Sydney Australia leverer Starter VPS - for oss her nede er det AUD 5 + 10% salgs avgift som vi kan skrive av i firma. Husker ikke prisen inne EU, men det er med en av de laveste moms satsene i Europa og tilsvarer omlag US$ 3,50. Om noen vil benytte denne muligheten så kan en velge forskjellige OS-pakker bassert på Linux. Forslag er benytt en av pakkene med Virtualmin så kan du sette opp flere domener med et stort antalll mailadresser i hver om du ønsker, krever litt kunnskap om hvordan saker henger sammen på internet.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
I tidernas begynnelse hade jag ett mejlkonto på home.se, nystartat och ambitiöst. Men efter en tid kraschade en av deras servrar och efter reparationen hade ett antal av mina mejl försvunnit. Och lite värre: jag hade en del mejl som hörde hemma hos en annan Berg. Så det blev att fixa en egen server på samma burk som min webserver, inga problem på den tiden. Lite krångligare när jag bytte till Bredbandsbolaget, de krävde att jag skickade via deras proxy. Och en tid efter att Bredbandbolaget köpts upp av Telenor försvann proxymöjligheten, så nu är det Bredband2 som jag har som ISP. Och serverfunktionen på Synology Diskstation är barnsligt enkel att sätta upp. Och VPN så att SVT inser att jag ska få se allt på svt play...
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Min första Mail kommer jag inte ihåg vad den hette, men den blev sedermera spray som jag fortfarande (också) har kvar o som funkar...
 
Senast ändrad:
Toppen