• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Användarnamn och lösenord till mobilt utomlands

F

F.d. 55337

Guest
Jag har tidigare sett en lista på Internet över de olika leverantörernas användarnamn och lösenord som behövs för att surfa med ett utländskt kontantkort. Vi har Tele2 mobilt bredband och kommer förmodligen att köpa ett kontantkort till det i Frankrike. Någon som har tips där man hittar det. Bifogar en bild så ni förstår bättre vad jag menar.
Hälsningar Birgitta
 

Bilagor

  • Tele2.jpg
    Tele2.jpg
    10,4 KB · Visningar: 194

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Användarnamn och lösenord till mobilt utomlands

Kan det være denne oversikten du leter etter?
Home - Prepaid Wireless Internet Access

Problemlandet er Frankrike hvor de har svært høye priser på bruk av mobilt bredband, og utsalgene vil helst ikke selge kontantkort for bredband.
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Användarnamn och lösenord till mobilt utomlands

Hej

Jag har kollat upp en del trådar i ämnet mobilt internet utomlands, och det är en sak som jag inte riktigt förstår...........
Med dom flesta kontantkort skall man antigen gå in på internet och aktivera sitt SIM-kort eller ringa ett (kort) nummer för att göra detsamma.
Men hur kommer man ut på internet för att aktivera SIM-kortet?
Förväntas man ha internet i mobilen? Eller skall man nyttja ett internet-cafe till detta?
Och det korta telefonnumret som anges, känns som det bara fungerar för telefoner i det egna landet. Eller har jag fel?

I mitt fall, gäller det mobilt internet i Tyskland och Italien. Kom gärna med tips om bästa lösning i dessa länder.

MvH
Karianne
 
F

F.d. 55258

Guest
Sv: Användarnamn och lösenord till mobilt utomlands

Hej

Jag testade mobilt Internet via kontantkort i Italien för en tid sedan.

Tog laptopen (en mac) under armen och gick till en telefonförsäljare i Sorrento som sålde abonnemang för operatören TIM. Bad honom fixa så att det funkade.
För 69 € fick jag ett simkort med 100 timmars fri surf samt en dongel att sätta kortet i. Denna dongel av märket Olivetti är olåst så den ska gå att nyttja även i exempelvis Tyskland med ett tyskt kontantkort. Eller hemma i Sverige. Ett alternativ är förstås att ha med en olåst dongel hemifrån. Då kostar 100 timmars surf 15 € - följande 100 timmar 10 €.
Surfande funkade nästan överallt med bra kapacitet. Om det blev lite darrigt på något ställe satta jag dongeln i en skarvsladd och hängde den utanför fönstret.
På vissa ställen var kapaciteten tillräckligt bra för att kolla på Svt-play.

Det verkar helt klart att man utomlands ska akta sig för att nyttja sitt svenska abonnemang. Jag använder det enbart för att vittja e-postlådan. Och då med inställningar som begränsar storleken på varje mejl till 20 K.
I det fallet använder jag min Iphone, oftast som modem till macen. Viktigt att då stänga av "dataroaming" mellan e-post-sessionerna. Telefonen verkar leva ett eget liv och kan tydligen få för sig att koppla upp sig mot nätet. Utan att du riktigt vet vad som händer... Läskigt...

Hälsningar

Anders Witt
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Användarnamn och lösenord till mobilt utomlands

Hej Anders

Tackar för info. Jag läser just nu din första bok för att få ytterligare tips om smultronställen. :)

Vi får väl hoppas att vi hittar någon service-mind telefonförsäljare som du gjorde.
Dongel har jag själv, (tror jag). En Tele-2-dosa med några år på nacken, som enligt experterna inte skall vara låst.
Finns det någon möjlighet att kolla detta en extra gång på hemmaplan?

MVH
Karianne
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Användarnamn och lösenord till mobilt utomlands

Har ett Comviq Surf med deras surfsticka. Är det någon som vet om det går att använda ett annat kontantkortssim utomlands, eller är det bundet bara till Comviq?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Användarnamn och lösenord till mobilt utomlands

For å kontrollere om en stick er operatørlåst: sett inn en sim fra en annen operatør og gå inn i programvaren til sticken, er det en feilmelding om ugyldig sim så er sticken låst. Det er endel endringer i oppsettet i driveren før du er på nett med en annen sim, men det er en annen sak.
 
Toppen