• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Antispinn lampan tänds

F

F.d. 18570

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 2,3
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,3 130
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: 7871
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Elektronik
Jag har råkat ut för ett märkligt fel på våran hus bil antispinn lampan blinkar vid gaspådrag över 60 km motorn effektreduserar kopplar jag bort med asr knappen går bilen som vanligt , har haft den på verkstad dom får inte fram några felkoder.(fick hämta den pga semester) är det någon som råkat ut för något liknande ??
ABS lampan lyser inte
Mvh S-G
 
F

F.d. 18570

Guest
KLTjonkoping skrev:
Känner igen symptomen. Var ni på en Fiat verkstad?

nej jag var på bilelektrisk verkstad har ingen Fiat verkstad på nära håll men dom var i kontakt med en fiat verkstad o jag har ringt till några som är stora på fiat men det är ingen som har några bra förslag-
 
F

F.d. 24443

Guest
Åsa & S-G skrev:
nej jag var på bilelektrisk verkstad har ingen Fiat verkstad på nära håll men dom var i kontakt med en fiat verkstad o jag har ringt till några som är stora på fiat men det är ingen som har några bra förslag-
Hur långt har bilen gått? Om du går in på fiatcamper.com finner du då någon kampanj på din bil? funderade på om det kanske skall laddas i ny programvara (uppdatering på befintlig mjukvara)?
 
F

F.d. 18570

Guest
KLTjonkoping skrev:
Hur långt har bilen gått? Om du går in på fiatcamper.com finner du då någon kampanj på din bil? funderade på om det kanske skall laddas i ny programvara (uppdatering på befintlig mjukvara)?


Bilen har gått 10000 mil har kollat på fiatcamper efter uppdatering men det finns inget
 
F

F.d. 53012

Guest
KLTjonkoping skrev:
Det där får man nog felsöka live så att säga. Ring mig om du behöver hjälp.
klt-jonkoping.com

Mitt problem är liknande ASR tänds och motorlampa och effekten avtar innan detta händer känner jag lite rick vid gaspådrag. Åtgärd kör lite försiktigt och ASR kan släckas efter några mil men fortast går det att stanna och koppla bort minuspol eller kontaktstycket till insprutningen och sen går den kanske hela resan eller kommer tllbaka.
Motorlampan lyser oftast hela resan tills vi stannar och nästa dag när vi startar är den släckt, inga felkoder finns enligt Bossings. Resor på 30-40 mil är vanligast men felet kommer oftast efter 2-3 mil. Senast vid Midsommar då vi var på Visingsö gick bilen som en klocka hela resan ner. Däremot hem vid Oppgränna i backarna börjaden den rycka som det gör innan lampan tänds men jag drog ner på gaspådraget och den höll hela vägen hem till Linköping. Man undrar vem som kan lösa detta lustiga problem. Själv tror jag på ASR sensor på något sätt och skulle vilja koppla bort den för att se hur det blir men enlig Bossings går det inte eller att dom inte vill på grund av säkerhetsföreskrifter men vi kör inte på gräs så ofta så det kan kvitta.
 
Toppen