F
F.d. 16779
Guest
Har precis köpt en Plåtis som det var Antifrostmedel i vattensystemet, är det någon som vet hur jag gör för att rengöra hela anläggningen?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Verkar inte farligtDet är någon slags antifrysvättska i kranarna med färskvatten. Det står Rabba Frost på en lapp, sökte lite och hitta att det är ett tyskt medel. Men det är alltså bara att fylla färskvatten tanken medans man även kör kranarna för fulla muggar?
Förmodar att du avser färskvattensystemet (och inte din eventuella vattenburna värme)?
För att frostskydda vattenlås etc. i färskvattensystemet brukar jag använda sprit och det blir inga problem av detta, men den tidigare ägaren till din bil har kanske använt glykol?
Inget större bekymmer med det i så fall om det bara handlar om någon liten skvätt i vattenlåsen. Bara att skölja igenom ordentligt, men ta hand om sköljvattnet eftersom glykol förutom att vara giftigt även smakar sött och kan locka hundar och andra djur att dricka.
Efter att du sköljt igenom ett par varv torde du ha vatten utan bismak.
aake
Hoppas nu att ingen i klubben tror att det inte är så farligt med lite GLYKOL i tanken. Vår hund dog av det + 2 hundar till pga en katthatare som ställt ut tefat med glykol!
Jag lärde mig då att en fingerborg räckte för att ta död på en människa.
Skulle jag misstänka glykol i färsvattentanken, skulle ja inte dricka ur den under hela säsongen.
Bengt
Det är någon slags antifrysvättska i kranarna med färskvatten. Det står Rabba Frost på en lapp, sökte lite och hitta att det är ett tyskt medel. Men det är alltså bara att fylla färskvatten tanken medans man även kör kranarna för fulla muggar?