• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Antennproblem

F

F.d. 7034

Guest
Hej! Har en inomhusantenn med förstärkare till TVn i husbilen. Det fungerar jättebra. Utom i Skåne. Jag kan inte fatta varför den inte funkar där. Får inte in en enda kanal:mad: Är det någon som vet vad det beror på, eller ha nån bra lösning på problemet. Mvh Eva

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Antennproblem

Har du sökt Visum? :)

Skämt åt sidan. Skåne är inte platt. Det kan vara problem längs kusterna bakom åsarna och jag tror Österlen och sydkusten har en del problem. Det finns några slavsändare till Hörbymasten: Malmö och Helsingborg.

Hemma i Tyringe tar vi in masten i Karlshamn (9 mil) trots att det bara är ett par mil till Hörbymasten.

F

F.d. 7034

Guest

Visum?! Haha! Ja, det är ju klart att det är det som saknas. Eller att jag glömde ta med passet.:wink:. Det är som du säger, det har varit störst problem längst med sydkusten. När vi var i Smygehuk senast så var det totaldött. Blev till att spela kort i stället. Inte fel det heller. /Eva

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Sydkusten är problem. Det finns massor med tyska kanaler, men bergstoppar i vägen till Hörby-sändaren

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Jo visst är det problem med tv tittandet!
Du måste tänka på att du bor i Sverige!
Jag skrev till Terracom för några år sedan, Hej "smartnissar" i Norge plasserar dom sändaren på toppen av ett berg eller en höjd!
men i Ängelholmstrakten där är dito i en sänka!
Danmark är inga problem att ta här uppe men det är ju klart där är ju längre dit, mer hinder & dyligt!!??
Mvh.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Hej! Har en inomhusantenn med förstärkare till TVn i husbilen. Det fungerar jättebra. Utom i Skåne. Jag kan inte fatta varför den inte funkar där. Får inte in en enda kanal:mad: Är det någon som vet vad det beror på, eller ha nån bra lösning på problemet. Mvh Eva

Skall försöka att ge förståelse till att du har problem, du följer inte de minsta grundförutsättningarna. Från Boxer/Teracom säger man utomhusantenn, 10m över mark och oskarvad kabel.
Sedan finns det både tekniska och politiska förklaringar till den tekniska uppbyggnaden och placeringen av master i vårt nät och varför nätet är annorlunda i skåne.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Dom kör bara med parabol i Skåne......

Vi kör med både och :). Ibland är det störningar på parabolen pga sändarantennen till sateliten och ibland är det störningar eller sänkt effekt från Teracom.

Vi har husbilsantenn både i bilen och hemma, 5 m från mark, oskarvad kabel till antennförstärkaren som sitter 2 m från antennen. Fungerar jättebra till masten 9 mil bort sålänge utsändningen är ok. Kvaliten på Teracoms sändare kan skifta i perioder.

Vaktis

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
5195
Medlemskap
2026

För att göra det skumma ännu mörkare har vi fått in Svt1 och Svt2... Aldrig 4:an eller dom andra marksända kanalerna och då har vi rundstrålande antenn på taket.
Visst ja, jodå vi är i Österlen..:cool:

Toppen