• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Antenne til mobiltelefon

prokuratoren

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
5283
Medlemskap
2026
Er det noen som vet om det finnes antenne til mobiltelefon, eller andre muligheter for å bedre sende- og motagerforhold for bruk av mobiltelefon til vanlig telefoni, (ikke data)?

Jeg har dårlige og variable forhold på hytta. Jeg har forsøkt forskjellige nettleverandører, men resultatet er stort sett det samme.

Noen som har tips?

Mvh Prokuratoren

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Antenne til mobiltelefon

Vi hade också dålig mottagning i våran kåk. Jag köpte en 3G repeater och nu har vi utmärkt förbindelse.

Visa bilaga 96299

Shop 3g repeater online - Buy 3g repeater for unbeatable low prices on AliExpress.com

De finns säkert att köpa i Sverige också!

Jappe

PS. OBS! Det verkar som om jag visar fel annons här ovan. Utbudet är enormt! På den apparat jag köpte står det GSM BOOSTER RF900MHZ.

Detta är den rätta annonsen:

repe.JPG

Aliexpress.com : Buy GSM MOBILE PHONE SIGNAL BOOSTER REPEATER GSM 900Mhz from Reliable phone case suppliers on Made in China store | Alibaba Group

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En "fel" med en slik løsning er at en endast får forsterket ett bånd, så om det ikke er dette bånd som er tilgjengelig på taket av huset så hjelper det ikke. Men en god ting er at uteantennen er sterkt retningsvirkende slik at en når master lengre unna.

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Vet inte om detta är gammalt.
3G repeater, översikt, modeller, tillstånd | 3G repeater -bättre inomhustäckning med 3G förstärkare

Redigerat. Fann detta också. DÃ¥lig mottagning? SÃ¥ här fÃ¥r du bättre mobiltäckning med 3G-repeatern PS-2200 | nytestat

operatörernas grundkrav

Ett grundkrav när du vill använda 3G repeater i Sverige med Telia, Telenor, Tele2 och Tre är att den skall vara bandselektiv. Bandselektiv repeater är ett krångligt ord men betyder att repeatern bara förstärker en operatör. Så kallade operatörsoberoende/fullband repeatrar kan man inte längre få tillstånd för enligt vår erfarenhet. Vi råder dig att undvika fullband repeatrar och istället titta på en lösning som är kanal/bandselektiv och konfigurerad till att endast förstärka en operatör. I vårt utbud av 3G repeater finns attraktivt prissatta bandselektiva repeaters.
Användningsområden för 3G repeater

En 3G repeater kan bara installeras på fasta platser, därför kan du i dagsläget inte använda 3G repeater i husvagn, båt eller husbil. Det går däremot utmärkt att använda 3G repeater för att förbättre inomhustäckningen i sommarstuga, fritidshus eller fjällstuga. Du kan ju även ha ett tillstånd hemma och ett på landet om du vill flytta med förstärkaren mellan dina bostäder.

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

OBS! Jag har rättat i första inlägget! Jag tog fel på annons. Den vi köpte fungerar väldigt bra!

Jappe

prokuratoren

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
5283
Medlemskap
2026

Hei, takk for utvist interesse. Jeg anskaffet meg en Huawei routerE5776s-601 og trodde jeg fikk dekning på data og telefon. Jeg har også kjøpt en retningsstyrt antenne.

Jeg har forsøkt med midlertidig montering på hytta. Data har som regel manglet dekning helt, med utstyret får jeg inn 3g til routeren, men merker ingen forskjell på mobiltelefonen. Jeg forsøkte for anledningen med Telenor sim, men skal også sjekke med Tele2 og Nettcom som jeg har tilgang til.

Jeg har lest bruksanvisningen på nett, men kan ikke se at det er noe spesielt en må foreta seg for å nytte routeren mobiltelefonen.

Jeg får sjekke litt foreløpig før jeg kjøper ny router.

Mvh Prokuratoren

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En router tar bare hånd om data, telefoni er en annen sak. En repeater tar inn et svakt signal via en antenne og forsterker det opp og sender det ut igjen lokalt på en annen antenne samtidig som den tar imot lokale signaler og forsterker disse opp og sender de ut via den andre antennen som normalt er en retningsantenne type yagi.

prokuratoren

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
5283
Medlemskap
2026

Jeg har nok misforstått noe vesentlig, det er ikke første gangen med slike saker-.

Dersom jeg kjøper en repeater lik den Jappe anbefaler, kan jeg da bruke antennen jeg kjøpte til routeren? Antennen heter LPDA 0092? Kan den eventuelt kobles til en antennesplitter eventuelt slik at en kan ha både data og telefon samtidig?

Mvh Prokuratoren

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Antennsplitter tror jag inte är så lätt att få tag på. Du bör inte koppla båda enheterna till samma antenn samtidigt eftersom den enas sändare kommer att överlasta/förstöra den andres mottagare.
Köp två antenner, ha dem på några meters avstånd från varandra.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Holder med kenjon i det, selv om du skulle finne en filter/splitter som fjernet det problemet så ville den koste mer enn en ekstra antenne og redusere virkningsgraden så mye at en i praksis ville tape i forhold til å ikke ha utvendig antenne. Avstand mellom antennene trengs også for å hindre forstyrrelser. Om det er 2 riktantenner kan avstanden være mindre enn med to rundstrålere.

Toppen