• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Antennbyte

Status
Stängd för vidare inlägg.

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag har sett att många begagnade husbilar till salu är utrustade med parabolantenn men ingen för markbunden tv-sändning. Eftersom jag är helt ointresserad av satelitmottagning undrar jag. Är det någon som vet om det går att byta ut talriken mot en riktad antenn för markbundet och därmed utnyttja det vridbara stativet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har sett att många begagnade husbilar till salu är utrustade med parabolantenn men ingen för markbunden tv-sändning. Eftersom jag är helt ointresserad av satelitmottagning undrar jag. Är det någon som vet om det går att byta ut talriken mot en riktad antenn för markbundet och därmed utnyttja det vridbara stativet.
Har aldrig sett någon sådan lösning,parabolsystemet söker satelit i söder enligt val typ,den tiltar i höjd och vrider i sida det blir en komplicerad ombyggnad för marksänd tv.
Ta bort parabolen du tjänar vikt och kanske går den att sälja.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Vad jag vill minnas och som kan vara värt att undersöka är att i min förra parabol fanns det en komplettering att köpa för marksänd tv som monterades i /på parabolen. Kolla med leverantören av den parabol som sitter på.
Bengt
 

lasseh

FD HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15782
Medlemskap
2021
Undersök om parabolanläggningen går att sälja, själv använde jag under många år i Spanien och på andra ställen en manuell parabol som ju inte har något större värde men det kan ju vara något värde i en automatisk anläggning. Gör sedan som jag gjort de senaste 4-5 åren , kör Tv över datorn istället så slipper du problemet med dom där träden som alltid står i vägen för parabol eller antenn.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Parabol ska inte underskattas, fungerar där det inte finns mobiltäckning eller täckning för lokala TV sändare, och tar dessutom in svenska kanaler ner till norra Frankrike.
Fri sikt mot söder är ibland lite svårt, men brukar ordna sej. Fungerande parabol skulle inte jag demontera, prova att använda den innan beslut. /GB
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Vad jag vill minnas och som kan vara värt att undersöka är att i min förra parabol fanns det en komplettering att köpa för marksänd tv som monterades i /på parabolen. Kolla med leverantören av den parabol som sitter på.
Bengt
Jag kollade med Oyster och mindes rätt, men det hjälpte inte så här skriver de:

Hello

Some time ago we had receivers that were equipped with a terrestrial tuner for DVB-T. But since DVB-T has changed to another coding this tuners will not work anymore. The newer receivers do not have a terrestrial tuner and the can’t be equipped with it. Only our Oyster TV’s have a terrestrial tuner which will work with the new coding.


Kind Regards

Jörg Dittler

SERVICEDEPARTMENT
 

Halle

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1217
Medlemskap
2026
Jag har sett att många begagnade husbilar till salu är utrustade med parabolantenn men ingen för markbunden tv-sändning. Eftersom jag är helt ointresserad av satelitmottagning undrar jag. Är det någon som vet om det går att byta ut talriken mot en riktad antenn för markbundet och därmed utnyttja det vridbara stativet.
Hej vilket antenn har du jag kan ev. köpa det så du får frihet att köpa ett nytt / halle
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen