• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Antenn

F

F.d. 2008

Guest
:confused:Hej, har för tillfället en antenn som kan höjas och sänkas, vilket är vanligt förstår jag.
Jag undrar om det finns såna som är "fasta" så man slipper det långa röret.
Frågande DePes.
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Antenn

Ja. Det finns ett antal 360 gradare. Rekomenderar TELEVÉS OMNI-NOVA
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Antenn

Antennen bör inte sitta för nära taket när den används, mottagningen försämras då den vertikala mottagningsvinkeln påverkas.
 
F

F.d. 2008

Guest
Sv: Antenn

Hej
tack för svar. anledningen att jag frågar är att vi fick våran antenn stag vid ingången synlig inte vackert. Ville ha den i garderoben men detta gick inte att genomföra, inget bra läge tyckte vi.
Skall byta vagn och därför få det rätt.
 
F

F.d. 2008

Guest
Sv: Antenn

Hej, jag skulle helst vilja ha den så nära som det bara går.
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Antenn

Höjden över taket är frekvensberoende och jag har för mig att det är minst 1 våglängd och då bör det vara minst 0,5 m
 
F

F.d. 2008

Guest
Sv: Antenn

OK, tack för svar. Jag sitter och letar och läser gamla inlägg, en del har antenn direkt vid tak och det "funkar" en del får höja osv. Mitt problem är att jag inte har en garderob att gömma antenn staget, det är bara ett litet tv skåp med skjut dörrar.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Antenn

Höjden över taket är frekvensberoende och jag har för mig att det är minst 1 våglängd och då bör det vara minst 0,5 m

Våglängden för UHF är 400 till 850mhz då blir våglängden 36-17 Cm en bredbandsantenn UHF ligger runt 24 Cm skulle vi nu titta på kanal 45 UHF och antennen nu ligga 21.7 Cm åvanför plåttaket så skulle det bli bra bild teoretiskt sett , men ändrar du kanal så blir det st♪rningar man kan ju inte justera höjden varje gång man byter kanal och detta är bara teori

Oj det blev för tekniskt man räknar i alla fall detta avstånd gånger 5 och då blir det strax under 2 meter så rätt svar är 2 meter, men hälften räcker så försök att hissa upp antennen strax under metern

Juan Norte
 
Toppen