• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Antenn problem

Status
Stängd för vidare inlägg.

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
:confused: Hej Berra här! jag undrar om det är fler som har problem med tv antennen jag har en vad man kallar nätkorg eller brudkrona allså en rundstålande men jag har problem med mottagningen även på digital jag är inte pigg på att ge hur mycket som helst på en ny antenn tacksam för hjälp MVH Berra i Ängelhom
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Antenn problem

Jag känner inte till just den antennen du har, men om den är rundstrålande utgår jag från att det är in förstärkare i den. Är den gammal, kanske dåliga anslutningar. Du säger att du har dålig mottagning även på digital vilket jag tolkar som att du hade dåligt även på analog-TV. Förstärkningen varierar ganska mycket mellan olika fabrikat så du kanske behöver lite kraftigare doningar. Är det bara på digitalmottagning den går dåligt så kan det bero på att antennen inte klarar de högre kanalnumren där många digitalkanaler ligger.
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Antenn problem

Hej Berra, tyvärr kan jag inte hjälpa dig, läser din tråd i förhoppning att någon skall kunna hjälpa dig och att jag själv skall kunna få tips om en bra prisvärd antenn till husbilen, vet också av egen erfarenhet att digitalsändningarna ligger på en högre frekvens och våra vanliga analoga antenner har svårare att ta emot digitalsignalerna,
:wink: :wink: :wink:
Har nu surfat runt forumen i vår underbara klubb, kolla under Forumet Multimedia och tråden TV-antenner, den är på 2 sidor, startad av kendor, Den kanske löser vårt gemensamma problem,
Lycka till Lennart HBK/ 651
Ps undrar hur man lägger till en länk till den nämnda tråden, har sett andra göra det? Ds
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Antenn problem

Vi använder oxå en sådan antenn som Jönsson skriver om.
Fungerar kanon.

Ha de
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Antenn problem

Har också en sån antenn. Använder bärbara datorn som tv. Oftast blir bilden mycket bra utan att vare sig hissa upp eller rikta antennen, beror kanske på avståndet till sändaren.
Ove.G
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Antenn problem

................
................Ps undrar hur man lägger till en länk till den nämnda tråden, har sett andra göra det? Ds

Titta längst upp på den sida du vill länka till, där finns en ADRESS som börjar med http://www........ och t.ex. för den här sidan den det ut så här:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/110421

Klicka på adressen så den blir blå, kopiera den och klistra in adressen i det inlägg du skriver. Voila!
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: Antenn problem

Jag har provat flera sorters antenner och den i särklass bästa jag testat hittills i den billigare kategorien är Biltemas Biltema Sverige
Nackdelen är att den är väldigt riktningskänslig så man får kolla ev. hustak i närheten om man vill slippa vrida för mycket.
Håkan
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Antenn problem

Jag har en liknande antenn Som Jönsson, fast min är mer vit samt med en blå rand.
Första sommaren så "råkade" jag få upp den mellan ett par tallgrenar i Trosa på en camping och naturligtvis så flyttade jag bilen utan att tänka på antennen!
Krökte alu röret men i ren frustration utanför campingen så lyckdes jag räta till röret så mycket så att jag kunde sänka och höja antennen igen!
Ett av spröten gick av halvvägs och lite tilltuffsad ser den ut men..............
Den funkar kanon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Behöver sällan höja så mycket och snurra den gör jag bara i undantagsfall.
Blev dock lite konfunderad för ett par veckor sedan nere i Skåne, fricampade och skulle se på sista Allsången.
Fick inte in någon bild på några villkor, körde runt och flyttade bilen tre gånger utan att jag fick in SVT eller 4:an! men en massa Bornholmska program ramlade in utan problem.
Men sedan slog det mig...............Skåne är ju inte färdiga med den digitala utbyggnaden ännu, ett SMS till HBK 91 bekräftade min misstanke!
Så när boxen kopplats ur och en ny sökning analogt var klar så såg jag Allsången, fick samtidigt reda på att någon försökt stjäla koppar någonstans i Sverige med följden att halva Sverige inte fick se programmet, ringde till min svägerska i Nybro och lät henne höra signaturmelodien!!!!
Kände mig nöjd!:D
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Antenn problem

Min antenn ser ut så och senast fick jag in 24st fria kanaler utan att behöva flyta på bilen eller snura på antennen.fast hur är det i svedala vet jag inte:music-icon:
 

Bilagor

  • Bild 107.jpg
    Bild 107.jpg
    54,7 KB · Visningar: 8
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen