• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Anslutningskabel

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Finns trådar i detta ämne sedan tidigare men väljer att inte lyfta någon av dem. Byter anslutningskabel och då kunde jag inte låta bli att väga den gamle och den nya. I tidigare inlägg så fanns det konstiga argument angående vikten. Kan tyckas konstigt att den nya är på grammet 1 kg lättare men jag har vägt om flera gånger och det blir samma värde.
RDOE.JPG
H07BQ-F.JPG
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tack!

Var det skönt med en morgonpromenad?

Som jag ser det, finns det två möjligheter :

1) Skruva loss de båda kontakterna (inget problem för dig, har jag förstått) och väga varje del (hankontakt/kabel/honkontakt) för sig.
2) Acceptera att det är som det är, och glädjas åt den nya kabeln (som ju dessutom har fördelen att synas bättre när den ligger på marken).

Pålle

PS
Om jag skulle välja det andra alternativet, skulle jag fundera "till döddagar" på varför det är som det är, och slutligen gå tillbaka till alternativ 1.
DS
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jo det är rätt jag gjorde den i morse. Men nu har jag inte mer energi att lägga på dessa kablar. En förklaring är i inlägg 5. 0,16kg/m eller 0,19kg/m blir nästan ett kilo, resterande skillnaden ligger då i kontakterna. En delförklaring är att min gummikabel är jättegammal. Även om dom båda kontakterna är likvärdiga så är det olika fabrikat och kan skilja i vikt.
IMG_5754.JPG
IMG_5756.JPG
IMG_5757.JPG
IMG_5759.JPG
 
Toppen