• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Anslutning av antenn

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Har en Eura med Mercedeschassi. Under sommaren har det blivit dålig mottagning i bilradion om inte sändaren är i närheten, mycket irriterande. Antennen består av en elektronisk antenn på insidan av framrutan och jag misstänker att något har hänt med den. Mottagningen blir bättre om man håller på den. Jag har nu tänkt att dra en ledning till TV-antennen som är en Ufo men jag har försökt att få ner antennsladden från radion ner till golvet i bilen men det verkar helt omöjligt. Är det någon som gjort det eller har någon idé hur man skall göra?
Tacksam för svar
B-O
 
H

hianders

Guest
Sv: Anslutning av antenn

Hej!
Lägg inte ner mer jobb på att dra kabel det kommer inte att funka. Montera istället en ny 75 cm lång antenn på/vid vänster dörrstolpe och se till att du eller den som utför monteringen jordar antennfoten ordentligt i karossen. Kolla sedan att radion får ström via egen jord till bilchassit. Vid ca kl 18-19 den här årstiden skall du kunna ta in SR Utlandsprogrammet P1 på 1179 Khz om antennen är ok.
Lycka till!

Hasse A
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Anslutning av antenn

Kontrollera om antenntråden sitter klistrad på insidan av rutan ungefär som med eluppvärmda rutor.
I så fall kontrollera noga om det finns något brott på den. Då kan du försiktigt skrapa av isoleringen ett par mm vid brottet och måla över "glappet" med elektriskt ledande färg.
Sådan finns på många bilfirmor ((Volvo vet jag har den) och används för att reparera eluppvärmda rutor.
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Anslutning av antenn

Jag har nu med hjälp av en god vän lyckats dra sladden bakom instrumentbrädan ner på golvet och bak i dodelen. Där har jag kopplat ihop den med TV-antennen och jag har nu perfekt signal i radion. Vi har varit ute och kört i helgen och har inte haft några störningar. Vi fick t o m in radio Östergötland i Vetlanda. Skall nu till Öland nästa helg så jag hoppas att jag får lika bra resultat då.
B-O
 
Senast ändrad:
Toppen